Депресия след раждане – как да съхраним психиката си

Обновена: 23.02.2024|
Депресия след раждане.

Когато една жена стане майка, особено за първи път, тя се озовава в изцяло нов свят. Понякога времето за адаптация към всички промени може да отнеме повече време и това неминуемо се отразява на психиката й.

Когато тези състояния са по-тежки обаче, може би става въпрос за следродилна депресия. Важно е да отбележим, че това не трябва да се бърка с прищявка или каприз на майката, а да се приеме сериозно и да му се обърне внимание навреме.

 

Как да разпознаем признаците на депресия след раждане?

Ще познаем депресията по това, че тревожните мисли и чувства се задържат за по-дълго време и оказват влияние на всекидневните дейности.Разбира се, почти всички изпитват изтощение, раздразнителност или дори тъга в първите няколко часа или дни след раждането. Това е напълно нормално и няма нищо странно или срамно.

Свикнали сме да приемаме, че бебетата се свързват главно с огромна радост за цялото семейство и всички други чувства и емоции спокойно могат да отидат на заден план. Въпреки че до известна степен е така, няма как да отречем, че покрай тях има и много умора, стрес и трудности в процеса на приспособяване към новата действителност и свикване с ролята на родител.

 

Симптоми при депресия след раждане

 

Депресия след раждане.

 

Симптомите варират от леки до тежки, като хората със следродилна депресия минават през редица емоционални и поведенчески промени.

Ето и симптомите, за които да бъдете нащрек, ако имате съмнение, че вие или ваш близък може да е развил депресия след раждане:

  • силно и постоянно безпокойство
  • липса на енергия
  • главоболие
  • чувство за вина
  • отчаяние
  • страх от самонараняване или нараняване на бебето
  • умора
  • непрекъснат плач
  • пристрастяване към медикаменти
  • сънливост и замаяност

Ако симптомите отшумяват относително бързо, не пречат на нормалното ви ежедневие и са смесени с чувството на радост от появата на малкото човече, тогава всичко е наред и това е част от предизвикателствата на родителството.

Такива например са:

  • тъга и безпокойство
  • промени в настроението
  • усещане за безизходица
  • загуба на концентрация

Тежката родилна депресия, от своя страна, се проявява със следните признаци:

  • неадекватно поведение
  • параноя
  • дезориентация
  • халюцинации
  • създаването на проблеми от незначителни неща

Важно е да се има предвид, че развиването на депресия след раждане е сериозно заболяване, което силно влияе на мозъка и на живота като цяло. Далеч не се изчерпва с това да бъдете тъжни или унили за даден период от време. Колкото по-бързо се идентифицира проблемът и се вземат правилните мерки, толкова по-лесно могат да се избегнат негативните ефекти и да се съхрани психическото здраве – както на родителите, така и на детето.

 

Кой страда най-често от депресия след раждане?

 

Депресия след раждане.

 

Около 1 на 7 жени страдат от депресивни и тревожни мисли по време на бременност или през първата година след раждането. Татковците също могат да страдат от депресия след раждане. Горе-долу 1 от всеки 10 бащи изпитва притеснения по време на бременността на своята партньорка или през първата година след раждането. При господата симптомите се допълват от нерешителност, раздразнителност или липса на емоции след раждането.

Добрата новина е, че има лечение и навременното овладяване на признаците може да ви помогне значително да облекчите състоянието си и да повишите качеството си на живот. Така ще може щастливо и спокойно да се радвате на бебчето си.

 

Какво може да помогне в борбата със следродилната депресия?

Основните методи за справяне със следродилната депресия са терапия, подкрепа от близките или прием на определени медикаменти – след консултация с лекар. Препоръчително е да се обърнете към специалист, ако се чувствате тъжни, уморени или по-нервни, отколкото предполагате, че трябва да бъдете. Също така, ако изпитвате постоянно безпокойство и изтощение.

Опасно е, когато коварната депресия след раждане остава недиагностицирана заради срама на родителите, че не се справят с новото предизвикателство в живота си.

При това положение задължително трябва да се обърнете към специалист, който да ви помогне да се справите със ситуацията. Важно е да бъдете искрени с него и да споделите открито чувствата и притесненията си. Ето още няколко съвета, които може да упражнявате, за да запазите психиката си.

1. Раздвижете се

 

Депресия след раждане.

 

Изследвания показват, че упражненията могат да имат благоприятен ефект при жени със следродилната депресия. Например разходката с бебе в количка може да бъде лесен начин да направите няколко крачки в повече и да подишате чист въздух.

Други проучвания установяват, че ходенето пеша значително облекчава депресията. Опитайте да сте физически активни поне по 10 минути няколко пъти през деня.

2. Поддържайте здравословен хранителен режим

Придобиването на навика да се храните с пълноценни храни може да ви помогне да се чувствате по-добре и да осигурите на организма си необходимите хранителни вещества.

Ако предварително планирате менюто си, ще може да хапнете веднага, когато имате нужда. Така ще избегнете стреса от чуденето какво да консумирате в ограниченото свободно време, с което разполагате.

3. Отделете си време за почивка

Макар и на моменти да звучи невъзможно, наистина е изключително важно да си осигурите достатъчно количество сън.

Установено е, че жените, които спят много малко, проявяват най-много депресивни симптоми. По-специално това се отнася за жените, които са спят по-малко от четири часа между полунощ и 6 ч. сутринта или са подремвали по-малко от 60 минути през деня.

Пробвайте да си лягате по-рано или да поспивате по-често.

4. Кажете „не“ на изолацията

Дните с малко бебе вкъщи може да ви се слеят, което ще ви накара да се чувствате изолирани. Според проучване говоренето за чувствата ви с други хора може да ви помогне да промените настроението си.

Например новите майки са по-малко склонни към депресия след раждане, ако редовно разговарят с опитни майки, които преди това са преживели същото. Постарайте се да излизате повече или поне да обменяте информация с други опитни майки за подкрепа.

5. Намерете време за себе си

Може би се чувствате претоварени от работата, домакинските задължения или по-големите си деца. Вместо да се справяте с този стрес сама, потърсете помощ. Позволете на партньора си или друг ваш близък да се погрижи за бебето, докато правите нещо приятно за вас. Със сигурност след това ще се почувствате по-добре и заредени със сили.

Още по-добре ще е, ако намерите време за любимо занимание или хоби, което ви помага да се разсеете от еднообразието. Дори една разходка между кърменето или 5 минути на тишина и спокойствие могат да направят чудеса за вас.

Категории: Бременност и женско здраве|Публикувана: 21.07.2022|

Източници

Няма източници

Сподели тази статия, избери платформа!

Блог

Рецепти

b62de4c4a5eedad27dfe9e55a693b8f3?s=96&d=mm&r=g

Андреа Андреева е автор на десетки статии, свързани със здравословния начин на живот и хранене. Тя разширява своите познания в тази тема през годините, като написва различни материали в сферата на биохакинга и осъзнатото билколечение.

Свързани публикации

Оставете коментар

Обновена: 23 февруари 2024 в 10:17 | Публикувана: 21 юли 2022 в 09:43 | Категория: Бременност и женско здраве