В по-студеното време понякога намирането на свежи и същевременно био зеленчуци може да се окаже голямо предизвикателство. Тайната е да се насочите най-вече към сезонните продукти, чиито вкусови и хранителни качества ще бъдат възможно най-добри. Продължете да четете, за да разберете кои са най-подходящите кето зеленчуци, с които трябва да се запасите за зимното си меню. Както и какви хранителни ползи ще ви донесат, ако ги включите в менюто си.

  1. Брюкселско зеле

Брюкселското зеле е член на семейството на богатите на хранителни вещества кръстоцветни зеленчуци, за които сме говорили неведнъж. Днес ще обърнем внимание на един по-интересен техен представител, който се развива чудесно и през студените месеци. Макар и малки, тези зеленчуци съдържат внушително количество хранителни вещества, като витамин К, който е от решаващо значение за здравето на костите, сърцето и работата на мозъка. Брюкселското зеле съдържа също витамини А, В и С и минералите манган и калий. Освен това, този зеленчук е с високо съдържание на фибри и алфа-липоева киселина, като и двете спомагат за поддържане на нивата на кръвната захар стабилни. Най-простият начин, по който можете да приготвите брюкселското зеле е като разрежете наполовина заленчуците и да ги покриете със зехтин. Печете, докато добият златист цвят. Добавете подправки на вкус и поднесете като гарнитура към основно ястие. Чудесен избор не само за зимното меню в света на „възрастните“, но и за това на малчуганите.

  1. Броколи

Кръстоцветни зеленчуци, полезни за здравето на мозъка.

За никого не е изненада, че включваме именно тях и в зимното ни меню. Освен, че те са изключително полезни, броколите са един от зеленчуците, които помагат на тялото да отслабне. За тяхното разграждане и усвояване от организма, тялото ни гори повече калории, отколкото е приело с тях. Не е ли чудесно? Освен това, те могат да се приготвят по хиляди начини. Може да ги използвате като добра гарнитура към месни ястия или пък да ги превърнете в основно. Идеи за рецепти ще откриете в нашия кулинарен блог!

  1. Зелен лук

Идеален за овкусяване на всичко – от супи, през салати, до макаронени изделия и месо, лукът е наш пръв помощник в кухнята целогодишно. Важно е такива зеленчуци да присъстват в зимното ни меню. Той е с ниско съдържание на калории, но изненадващо с високо съдържание на витамин С и фибри. Маслата, открити в лука, могат да понижат нивата на „лошия“ холестерол и да повишат тези на „добрия“. Хубаво е, че заради различните сортове, можем да му се наслаждаваме през цялата година. Един съвет, за да се възползвате максимално от хранителните му качества. Важно е да го съхранявате извън хладилника, защото ще омекне и ще загуби вкуса и свойствата си.

  1. Гъби

Розичка от броколи, сложена в малко черпаче на дървен фон.

Гъбите могат ли наистина да растат през зимата в естествена среда? Правилният отговор е, че повечето не могат. Има случаи обаче, когато студеното време не само ще позволи, но и ще насърчи появата на някои гъби. Един  пример за такава гъба е зимната припънка, която  може да издържи на замръзване и размръзване няколко пъти през цялата зима. Друга, разбира се е кладницата, от която става страхотна супа или така популярната в последно време веганска шкембе чорба. Така, че изборът ви за зимното меню не се свежда само до култивираните печурки. Всички видове ядливи гъби съдържат различна степен на протеини и фибри, както и витамини от група В (повече за тях тук) и селен, който помага за поддържане на имунната система и предотвратяване на увреждането на клетките и тъканите. По-специално, гъбите са един от малкото неживотински източници на витамин D. Повече за здравословните ползи на гъбите, можете да разберете тук.

  1. Магданоз

Тъй като през зимата листните зеленчуци не могат да претендират за натуралност и често съдържат повече вредни, отколкото полезни вещества, ви предлагаме да ги замените с нещо просто като магданоза. Освен богата на вкусови качества подправка, тя спокойно може да се използва и като основа за различни ястия – салати, кюфтета, супи. Докато много подправки умират, когато падне първият сняг, магданозът може да продължи да расте и при по-хладни температури. Всъщност спокойно можете да го отглеждате и у дома. Освен че е изключително студоустойчив, магданозът е и много хранителен. Само една порция съдържа дневния препоръчителен прием на витамин К и над половината от препоръчителния дневен прием на витамин С. Освен това е зареден с витамин А, фолат, желязо, калций и калий. Магданозът е отличен източник и на флавоноиди, които могат да бъдат особено полезни за инхибиране на загубата на памет и свързаните с възрастта промени в мозъка.

Тъй като през зимата не е желателно да се обръщате към несезонни зеленчуци като пресни домати и краставици, има няколко други варианта, които са за препоръчване и виреят в по-студено време. Всеки зеленчук от този списък би представлявал изключително питателна добавка към зимното ви меню и освен това е съобразен с кето режима, за да сте напълно сигурни, че ще направите най-доброто за вашето здраве. А ако искате да свалите някой килограм след зимните празници, тук можете да видите кето храни, които ще ви помогнат в начинанието.