Има много предимства на кето режима на хранене, най-вече благодарение на изключените въглехидрати от дневното меню. Както неведнъж сме споменавали, при кетоза, тялото преминава от един източник на енергия към друг (подробно може да прочетете тук). Или ако трябва да бъдем по-точни – глюкозата като източник на енергия се изчерпва, поради ниския прием на въглехидрати, а тялото преминава към мазнините, като втори източник на гориво. Тази промяна в тялото носи своите ползи и днес ще обърнем внимание именно на тях.

Намалява апетита

Гладът е основната причина доста хора да се отказват от спазването на диети и режими. Кето диетата има точно обратния ефект – той понижава апетита и това е едно от основните предимства на кето режима на хранене. Потискането на апетита се причинява от кетозата и ефекта на насищане с по-високо съдържание на мазнини. Причината е, че в състояние на хранителна кетоза тялото започва да изгаря мазнини вместо въглехидрати за енергия и намалява чувството за глад.

Консумирането на храна с ниско съдържание на въглехидрати и високо съдържание на мазнини забавя изпразването на стомаха. Това означава, че храната преминава през червата с по-бавна скорост и се чувствате по-сити за по-дълго време. Намаляването на апетита води и до по-нисък прием на храна. Тези предимства на кето режима ускоряват допълнително загубата на излишни килограми.

Как потискането на апетита при кетоза помага при загуба на тегло?

  • По-малко количество приети калории в сравнение с диета с ниско съдържание на мазнини, където има постоянно чувство на глад.
  • По-малко консумирани калории, което допринася за загуба на тегло.
  • Умът не е фокусиран върху храна през цялото време.

Драстичната загуба на излишни килограми – едно от десетте предимства на кето режима

жена с кантар

Хората, които се хранят с ниско съдържание на въглехидрати, губят повече тегло и по-бързо, отколкото тези, които консумират храни, бедни на мазнини – дори когато последните активно ограничават калориите. Основната причина за това е задържаната до сега вода в организма.

Кетозата помага да се отървем от излишната вода от тялото, понижавайки нивата на инсулин. Всичко това води до бърза загуба на тегло през първите 1 – 2 седмици след започване на кето режим.

Кръвната захар и нивата на инсулина при кетоза намаляват

Кето хранене, базирано на храни с ниско съдържание на въглехидрати, може да бъде особено полезно за хора с диабет и инсулинова резистентност, заболявания, които засягат милиони хора по света. Проучванията показват, че кетозата понижава нивата на кръвната захар и инсулина.

Механизмът зад това е двоен:

  • Инсулин: когато инсулинът се понижи, бъбреците започват да изхвърлят излишния натрий от тялото. Това също помага за понижаване на кръвното налягане.
  • Гликоген: тялото съхранява въглехидрати под формата на гликоген, който свързва водата в мускулите и черния дроб. Когато се ограничи приема на въглехидрати, нивата на гликоген в тялото също намаляват и задържаната вода се изхвърля от тялото.

Тези предимства на кето режима на хранене са изключително важни за хора, страдащи от диабет.

Кетозата намалява мазнините в коремната област

Не всички мазнини в тялото са едни и същи. Двата основни вида мазнини в тялото са подкожната мазнина, складиран слой мазнина под кожата, и висцералната мазнина, която предпазва вътрешните органи от въздействието на вътрешната среда. Докато подкожната мазнина не представлява риск за здравето, то висцералната мазнина се натрупва в коремната кухина и е типична за повечето мъже с наднормено тегло. Висцералните мазнини не трябва да надвишават повече от 10-15% от общото количество на мазнина в тялото. Излишната висцерална мастна тъкан се свързва с възпаление и инсулинова резистентност – и може да предизвика метаболитната дисфункция.

Кетозата е много ефективен метод за намаляване на тази вредна мастна тъкан. А изгарянето на натрупаната висцерална мастна тъкан води до драстично намаляване на риска от сърдечни заболявания и диабет тип 2. Още едно от невероятните за здравето предимства на кето режима на хранене пред други диети, основаващи са на лишения.

Триглицеридите спадат драстично

Триглицеридите са мастни молекули, които циркулират в кръвта. Те са важен източник на енергия за тялото ни.

След хранене нивото на триглицеридите в кръвта се повишава. Ако организмът обработва правилно мазнините, нивото постепенно и естествено се понижава. Когато нивото им е постоянно повишено обаче, те се превръщат в силен рисков фактор за сърдечни заболявания.

Една от основните причини за повишените триглицериди при хора със заседнал начин на живот е консумацията на въглехидрати – особено простата захарна фруктоза. Тук едно от предимствата на кето режима е намалената консумацията на въглехидрати, което води до драстичния спад на триглицеридите в кръвта.

Повишава „добрия“ HDL холестерол

Липопротеините с висока плътност (HDL) често се наричат „добър“ холестерол. Колкото по-високи са нивата на HDL спрямо „лошите”, толкова повече намалява рискът от сърдечни заболявания. Причината е, че „добрият“  холестерол  циркулира в кръвообращението, преминава през всички органи и тъкани, и събира излишния холестерол.

Един от най-добрите начини за увеличаване на нивата на HDL е да се консумират чисти мазнини като авокадо, кокосово масло и зехтин, за които вече сме ви разказвали (виж статията за 9 суперхрани, богати на полезни и важни мазнини ТУК). Следователно, не е изненадващо, че нивата на HDL холестерол драстично се увеличават при здравословно хранене, богато на полезни мазнини. Именно приемът на оплезни мазнини е едно от доказаните предимства на кето режима на хранене.

Кетозата подобрява „лошия“ LDL холестерол

Има два различни типа холестерол: „добрия“ HDL холестерол и типът, който често се нарича „лош „: LDL холестерол. Вече разбрахме, че повишаването на „добрия“ холестерол е полезно за тялото, но как действа „лошият“?

„Лошият“ холестерол се състои от липопротеини с ниска плътност, изградени от големи частици, които правят артериите по-малко гъвкави и ги стеснява с времето. Така хората с висок “лош” LDL са по-предразположени към сърдечни заболявания.

Много фактори могат да повлияят отрицателно на нивата на холестерола – като генетика, липса на активност в ежедневието, диабет и стрес – но нездравословната диета, която включва много преработени храни и е с ниско съдържание на хранителни вещества, е най-големият принос. Намаляването на приема на въглехидрати и кетозата могат да намалят значително нивата на „лошия“ LDL холестерол  и да подобрят здравето на сърцето.

Намаляване на кръвното налягане – едно от предимствата на кето режима

Повишеното кръвно налягане или хипертония е значителен рисков фактор за много заболявания, включително сърдечни заболявания, инсулт и бъбречна недостатъчност.

Предотвратяването на високото кръвно налягане е съществена част от поддържането на цялото тяло щастливо и здраво. Кето диетата може да има дълбоко въздействие върху кръвното налягане, като двете основни причини са захарта и солта.

Кръвната захар стимулира инсулина, а инсулинът стимулира бъбреците да реабсорбират натрий и повече натрий води до по-високо кръвно налягане. Съответно хранене с нисък гликемичен индекс поддържа ниска кръвната захар, като ограничава количеството рафинирани въглехидрати, които могат да увеличат риска от хипертония. Хранене, включващо студено пресовани мазнини като зехтин заедно със зеленчуци и риба, характерни за кетогенната диета, може да бъде най-добрият начин за понижаване на кръвното налягане.

Предимства на кето режима в борбата с метаболитния синдром

Мъж, който джънк фууд по време на работа. Видимо води застоял начин на живот.

Метаболитен синдром е състояние, силно свързано с риска от диабет и сърдечни заболявания. То е свързано с повишен холестерол и триглицериди в кръвта.

Всъщност метаболитен синдром е съвкупност от симптоми, които включват:

  • Абдоминално затлъстяване (натрупване на прекомерно количество мазнини в коремната област)
  • Повишено кръвно налягане
  • Повишени нива на кръвната захар на гладно
  • Високи триглицериди
  • Ниски “добри” нива на HDL холестерол

Кето храненето е изключително ефективно при лечението на всичките основни пет симптоми на метаболитен синдром, тежко състояние, което увеличава риска от сърдечни заболявания и диабет тип 2.

Предимства на кето режима на хранене при някои мозъчни заболявания

Човешкият мозък е уникален орган, който използва глюкоза като гориво за своята дейност. Ако драстично намалим приема на въглехидрати, черният дроб започва да произвежда глюкоза от протеини.

В този случай кетоните са изключително мощен източник на гориво за мозъка. Те дори са тествани в медицинска среда за лечение на мозъчни заболявания и състояния като сътресение и загуба на паметта. Ето защо не е изненадващо, че поддържането на кетозата води до повишена яснота и подобрена мозъчна функция.

Това е механизмът зад кетогенната диета, която се използва от десетилетия за лечение на епилепсия при деца. Изследват се също ползите от кето храненето за други състояния на мозъка, включително болестта на Алцхаймер и Паркинсон. Подробна информация за кето режима на хранене може да прочетете тук.