Какви опасности крие заседналият начин на живот?

Обновена: 29.02.2024|
Прилагане на маски и дезинфектанти.Шипове. Мултивитамини и минерали. Млада дама, съсредоточена в работата си на компютъра. Работи заседнало, в офис. Магнезий - ползи.

Работите ли пред компютър? Седенето на бюрото през целия ден може да бъде опасно за здравето. Заседналият начин на живот е неестествен за хоарата, които са създадени да бъдат в непрекъснато движение. Смята се обаче, че 86% от работещите хора седят цял ден. Освен това, след края на работния ден повечето хора отново прекарват времето си седнали. Според проучване, по-голямата част от работещото население прекарва средно 13 часа в седнало положение, а общата продължителност на съня е около 8 часа. Това означава, че 21 часа на ден ние прекарваме в статично положение. Именно поради тази причина, седенето се нарича новото „тютюнопушене“ по отношение на щетите, които причинява на здравето и благосъстоянието.

Позата на работното място

Все повече хора прекарват свободното си време седнали. Устройствата за спестяване на труд, като дистанционното управление, компютрите и дори шофирането, правят хората много заседнали и отдалечаващи се от здравословния начин на живот.

Заседналият начин на живот в бъдеще може да се обособи и като болест, която е много тясно свързана с метаболитния синдром и усложненията до които води. В момента се разработва практика насочена към обучението на работещите относно опасностите, които крие продължителното застояване и насърчава работодателите да проучат възможностите за предоставяне на работно място, предпазващо служителите от стоенето в една и съща поза за дълги периоди от време.

Какви са опасностите от прекалено дългото седене?

Прекаленото застояване съкращава живота

Характерно за хората, които седят по-голямата част от деня, е по-високият процент на смъртност, отколкото тези, които не седят. Дори и да тренирате ежедневно, този факт не се променя. Жените, които седят повече от шест часа през деня по време на свободното си време, имат 37% вероятност да намалят жизнения си път, отколкото жените, които са седяли 3 часа или по-малко. Това е установено и за мъжете. При тях вероятността да съкратят живота си се свежда до 18%.

Прекалено продължителното седене уврежда сърцето

Мъж, който джънк фууд по време на работа. Видимо води застоял начин на живот.

Твърде дългото време прекарано в седнало положение може да има отрицателно въздействие и върху сърцето. Хората, които прекарват по-голямата част от деня седнали в сравнение с тези, които не седят, имат повишен риск от развитие на сърдечно-съдови заболявания. В едно проучване е установено, че мъжете, които са седяли 5 часа дневно, са с 34% по-голяма вероятност да развият сърдечна недостатъчност, отколкото мъжете, които са седяли 2 часа или по-малко всеки ден. Друго проучване установява, че жените, които са седяли повече от 10 часа на ден, са имали значително по-висок риск от сърдечносъдова болест като инсулт, инфаркт или сърдечно заболяване в сравнение с жените, които са седяли 5 часа дневно. Най-големият риск е наблюдаван при жени, които са седяли повече от 10 часа на ден, не са правили никакви упражнения, били са с наднормено тегло и над 70-годишна възраст.

Прекалено дългото застояване премахва всички ползи от упражненията

Прекрасно е, ако физическата активност е част от ежедневието на всеки. Това може да донесе много ползи, но само ако седите по-малко от 7 часа всеки ден. Проучванията показват, че дори и тези, които ходят на фитнес и прекарват там 7 часа седмично, не отменят негативното влияние на застояването за 7 часа всеки ден.

Прекаленото стоене уврежда мозъка

Твърде дългото седене може да намали познавателната дейност и да причини деменция. В допълнение, прекалено продължителното седене засяга част от мозъка, която е отговорна за „избледняването“ на спомените. Тъжният факт отново е, че дори редовната физическа активност няма да предотврати това.

Седенето увеличава риска от диабет

Седенето твърде дълго всеки ден може да промени начина, по който тялото обработва инсулина. Хората, които водят заседнал начин на живот, е по-вероятно да развият диабет тип 2 и метаболитен синдром, отколкото тези, които имат по-активен живот. По време на дълги периоди на седене мускулите се използват много малко и има много по-малко енергийно изгаряне и метаболитни пътища, които регулират това как тялото да съхранява кръвната захар. В резултат на което те са по-малко активни и далеч по-малко ефективни.

Продължителното застояване може да доведе до образуване на съсирек

Прекаленото седене без движение може да причини образуването на съсирек дълбоко във вените. В седнало положение, когато краката се движат рядко и се намират под ъгъл, притока на кръв се бори срещу гравитацията. Това може да доведе до образуването на съсиреци. Този съсирек може да достигне белите дробове и да предизвика застрашаващо живота състояние.

Прекалено дългото стоене може да повиши кръвното налягане

Има връзка между седенето за дълги периоди от време и повишеното кръвно налягане. Това произтича от лошата ергономичност и неправилната позиция на шията и гърба. Съществува връзка между клетките в мускулите на шията и област в мозъка, която е отговорна за понижаване на кръвното налягане. Седенето за дълги периоди от време води до компресия на врата и това може да доведе до повишаване на кръвното налягане.

Застояването може да доведе до схващане на бедрата и гърба

Колеги, които се разхождат по време на почивка на работното си място.

Прекомерното седене води до скъсяване на флексорните мускули на таза, което може да доведе до стегнатост и болезненост на гърба. Седенето може да причини компресия на междупрешленните дисковете в гръбначния стълб и да доведе до хронична болка.

Застояването може да доведе до разширени вени

Когато седите за дълги периоди от време, кръвта се отича в краката. Това може да причини паякообразни и разширени вени. Тези подути видими вени могат да бъдат непривлекателни и да доведат до образуването на кръвни съсиреци.

Прекалено дългото седене може да предизвика безпокойство и депресия

Въпреки че изглежда като странна връзка, изследванията показват, че седенето твърде дълго може да предизвика безпокойство и депресия. Някои смятат, че хората, които са по-заседнали са склонни към безпокойство и депресия, защото не получават умствените ползи от активния начин на живот.

Съветваме ви, дори и работата ви да е свързана с дълги часове на статичен труд, всяка възможна почивка да бъде съчетана с движение. То е важно за нормалното функциониране на тялото и за добрите ни физически способности.

Автор: д-р Невена Миронова

Категории: Здраве|Публикувана: 14.03.2019|

Източници

Няма източници

Сподели тази статия, избери платформа!

Блог

Рецепти

Свързани публикации

Оставете коментар

Обновена: 29 февруари 2024 в 14:23 | Публикувана: 14 март 2019 в 13:11 | Категория: Здраве