Слагаме я в кафето, приемаме я със сладки неща в офиса и у дома, карамелизираме я и я пием заедно с газираните и енергийните напитки. А даже не подозираме колко е вредна за организма ни. Това е захарта – постоянното присъствие в живота ни, което често ни вреди повече, отколкото смятаме!

Захар – състав и видове

За да разберем добре влиянието на захарта върху организма ни, е важно да знаем откъде идва. Oт голямо значение е да не я бъркаме със захарите като вещества.

Сами по себе си, те са химични съединения със сладък вкус и по-точно – спадат към групата на въглехидратите. Съществуват няколко вида – монозахариди (глюкоза), фруктоза (плодов захарид, съдържащ се в плодовете и меда) и галактоза (намираме я в млякото и млечните продукти).

Захарите могат да бъдат намерени в много вещества и растения, но захарта, каквато я познаваме, се извлича най-вече от захарната тръстика и захарното цвекло. Познаваме я в два вида – бяла и кафява. Те се различават по начина си на извличане и преработка.

Неподозирани източници на захар

Маса, с въглехидратни храни и дъска за тебешир с надпис "въглехидрати"

Не можем да контролираме много неща в живота си, но можем със сигурност да ограничим приема на захар, която ни вреди.

В исторически план захарта, в малки количества, е била използвана като лекарство от арабските и еврейските лечители в древността. Оттогава обаче многократно е било доказвано, че тя не просто вреди, а буквално води до пристрастяване от страна на тялото. Причината се крие в процесите по обработката й от клетките, които протичат в организма. Представете си, че сте свикнали да приемате определено количество захарни изделия: захар в кафето, придружено със закуска с висок процент захари, десертна следобедна закуска и десерт след вечеря, например. Решавате да спрете или замените с по-здравословни варианти рязко по-голямата част от тези продукти.

Резултатът? Тялото ви изпраща остри сигнали към мозъка за недостиг на обичайните количества захар. И тъй като тя е въглехидрат, без него се чувствате по-уморени.

Но да премахнете захарта от менюто си изобщо не е лесна задача. Сред неподозираните източници на веществото се нареждат конфитюрите, бебешките храни и дори много от консервираните продуктипудинг, зеленчуци, месо… Редица от млечните продукти с вкус или парченца плодове също попадат в списъка с продукти, за които едва ли сте се замисляли, че съдържат толкова захар, както и алкохолът. Нека не забравяме и източниците на “скрита” захар – като кетчупът и хлябът, например. За тях може да прочетете още ТУК.

Нашият съвет – съставете дневното си меню, а след това проверете всички етикети. Не забравяйте газираните напитки, преди да изчислите количеството захар, което приемате.

Общото схващане е, че препоръчителната доза за деца е не повече от 5 чаени лъжички – около 50 грама захар. За възрастни количеството в никакъв случай не трябва да надвишава 12 чаени лъжици – около 100 грама. Ние ви препоръчваме да изключите захарта напълно от менюто си. Замислете се дори и при употребата единствено на препоръчителните дневни количества, колко много захар е това на година!

Захарта и влиянието й върху нивата на кръвната захар

Захарта крие неподозирани опасности, защото влиза в кръвообращението бързо и това води до рязко повишаване на нивата й в кръвта. Също толкова бързо обаче тялото ни изразходва тази енергия и настъпва рязък спад до следващия прием. Затвореният кръг води до все по-високи стойности, а нека не забравяме, че обикновено захарта е съпътствана от вещества, водещи до отделяне на повече мазнини в тялото. Организмът невинаги може да ги преработи бързо, а оттам и наддаваме тегло.

А това е само началото на проблемите, които може да ни създаде високата консумация на захар: веществото се отразява не по-добре на зъбите ни. Покрай нея в устната ни кухина процъфтява развитието на бактерии, произвеждащи киселини. Те, от своя страна, спомагат за повяването на кариеси и ускоряват развитието им.

Предозиране със захар при децата

Бисквитена фуния за сладолед, напълнена с френски макарони - тип сладки в различни цветове.

Ако възрастните понякога имат поставени граници за консумацията на захарни продукти, то при децата такава не съществува. Почти невъзможно е да се ограничи на 100% приемът на сладости при децата, тъй като повечето детски продукти, съдържат захар. Това се отнася дори и за пюретата, с които се захранват малчуганите.

До голяма степен това е причината да се наблюдават множество случаи на затлъстяване, диабет и високо кръвно налягане при много от подрастващите. Странични ефекти от прекомерната употреба на веществото при тях са още дефицитът на внимание, хиперактивността, следвана от периоди на силна латентност и умора, кожни проблеми. В някои случаи захарната зависимост дори причинява хранителни алергии и проблеми с имунитета.

А и нека не забравяме, че веднъж пристрастили се към сладкото, децата много по-трудно се отказват от заучените навици за консумацията му.

Вреди върху здравето

Ако не следите количествата захар, които приемате системно, бързо ще започнете да забелязвате негативните ефекти на този продукт.

Първо ще забележите, че ви се похапва все повече сладко. Много често се поддаваме именно на този порив. В последствие обаче ще започнете да отбелязвате все по-чести спадове на енергията, ако не захраните организма си със съответното съдържание на захар през деня. Понякога тези желания дори могат да бъдат съпътствани с главоболия, лошо настроение, раздразнение.

По-трайните вреди, нанесени от захарта, ще бъдат завишаване на теглото и натрупване на мазнини, занижаване на нивата на концентрация. В дългосрочен план ще започнете да забелязвате образуването на повече бръчки, както и значително повишаване на количеството зъболекарски намеси в борбата с кариесите.

Разбира се, сред по-сериозните заплахи са високо ниво на кръвната захар и проблеми със сърдечната дейност, както и повишаване на риска от диабет.

Заместители на захарта

Неведнъж сме говорили за стевията – билката, 300 пъти по-сладка от захарта. Може да я откриете в удобни разфасовки, подходящи както за термична обработка, така и за директна употребa. Тях може да разгледате ТУК.

Автор: Васи Дюлгерова