Слънчогледово семе – за какво е полезно?

Обновена: 07.01.2024|

Слънчогледът (лат. наименование Helianthus annuus) произхожда от Северна Америка, като е полезно растение, използвано от много култури. То има маслодайни и декоративни варианти, а в сърцевината на цветовете му откриваме полезното слънчогледово семе.

В света се отглеждат над 100 млн. декара слънчоглед.

 

Какво представлява слънчогледовото семе?

Различните сортове слънчогледово семе предоставят голямо количество мононенаситени и полиненаситени мастни киселини. Някои от тях се консумират директно в суров или печен вариант, а от други се извлича познатото слънчогледово масло.

magnezii 01 400
mgnezii 01 600

В ботаниката

Това, което познаваме като слънчогледово семе, е всъщност плодът на слънчогледа. Семките са дребни с яйцевидна форма, като в един слънчоглед може да открием до 2000 семена. Външната част не се консумира, а цветът на обелката може да варира – бял, сив, виолетов, черен или на черно-бели ивици.

magnezii 01 400
mgnezii 01 600

Семките съдържат над 60% мазнини.

Слънчогледът има нужда от много слънце, за да расте правилно, но може да вирее в различни видове почва.

В историята

Див слънчоглед се открива в Северна Америка, откъдето произлиза растението. Местните индианци са извличали маслото от растенията и са го използвали в различни сфери от бита си – предимно за направата на козметика и багрила. 

През 16. век растението стига до Испания, но има предимно декоративни функции. Неговите маслодайни свойства започват да се оползотворяват едва през 19. век. В България е основна маслодайна култура, която завладява земеделието в началото на 20. век.

Хранителна стойност на слънчогледово семе

Семената на слънчогледа са богати на мазнини, но и на множество полезни за тялото съединения.

В 100 г сурово слънчогледово семе откриваме:

  • 584 калории
  • 21 г белтъчини
  • 20 г въглехидрати (9 г фибри)
  • 52 г мазнини

Витамини и минерали в 100 г сурово слънчогледово семе:

  • Витамин Е – 234% от препоръчителната дневна доза
  • Омега-6 – 192% от препоръчителната дневна доза
  • Мед – 200% от  препоръчителната дневна доза
  • Витамин Б1 – 135% от препоръчителната дневна доза
  • Манган – 108% от препоръчителната дневна доза
  • Магнезий – 105% от препоръчителната дневна доза
  • Витамин Б6 – 103% от препоръчителната дневна доза
  • Селен – 96% от препоръчителната дневна доза
  • Фосфор – 94% от препоръчителната дневна доза

 

Други витамини и минерали в изобилие са цинк, витамини от групата Б (Б3, Б9, Б2, Б5), желязо, калий.

Как да консумираме?

 

слънчогледово семе

 

Слънчогледово семе може да открием в печен или суров вариант. Вътрешната ядка е ядлива, докато обелката се изхвърля, тъй като може да нарани лигавицата на стомаха и червата. Препоръчителната дневна доза е 30 г, тъй като семената са висококалорична храна.

Можем да открием семената в пакети за директна консумация в повечето магазини. Обикновено са осолени, но има и овкусени варианти – с вкус на барбекю, чили, сирене и други. Ядката под обелката има мек, орехов вкус. На много места може да открием и тахан от слънчогледово семе. Храни, съдържащи семената, са някои халви, хлябове и тестени изделия, крекери, фъстъковки и сусамки.

Участват в миксове за хляб и тестени изделия, както и за салати.

Както при повечето ядки и семена, препоръчително е да консумираме слънчогледовото семе сурово, тъй като при изпичане се губят много от полезните му съставки.

 

Ползи за здравето от слънчогледово семе

Семената и ядките са важна част от здравословното и пълноценно хранене. Слънчогледовите семена предлагат редица ползи и си заслужава да им обърнем внимание.

Противовъзпалителни свойства

С помощта на слънчогледовите семена можем да се борим с хроничните възпаления, които са отговорни за множество заболявания. Няколко на брой съставки в семките успешно се борят с възпалителните процеси, като по този начин оказват помощ на имунната система и предпазват органите от увреждания.

Действа благоприятно на мозъка и нервната система

 

слънчогледово семе

 

Селенът е изключително ценен минерал, който укрепва здравето на мозъка и нервната система. Този минерал действа благоприятно на психическото здраве, участва в различни проучвания за борба с депресията и забавя развитието на невродегенеративни разстройства като Алцхаймер.

Витамин Б6 подобрява паметта, концентрацията, фокуса и когнитивните способности. Проучвания показват по-добри и активни мозъчни функции при пациенти в напреднала възраст, които имат по-високо количество на този витамин в тялото си.

Укрепва здравето на сърдечно-съдовата система

Ненаситените мазнини от различни източници влияят добре на сърцето и кръвоносните съдове. Изобилие от тях може да открием в слънчогледовото семе. Редовната консумация е свързана с намаляване на холестерола и кръвното налягане, чрез което се подобрява общото състояние на сърдечно-съдовата система.

Слънчогледовото семе има нисък гликемичен индекс и не предизвиква рязко повишение на кръвната захар.

В помощ на имунната система

Цинкът, който се съдържа в слънчогледовото семе, подобрява функциите на имунната система и имунния отговор срещу вредителите. Той е антиоксидант и предпазва клетките от увреждания. С помощта на този минерал тялото ни лекува наранявания.

Витамин Е заедно с витамините от група Б също подобряват имунните функции.

За кожата и очите

 

слънчогледово семе

 

Витамин Е действа много добре върху състоянието на кожата ни. С препоръчителната дневна порция слънчогледово семе (30 г) може да си набавим нужното количество от полезния витамин.

Витамин Е е едно от важните съединения за здравето на очите. С негова помощ може да се предпазим от макулната дегенерация, която често съпътства напредването на възрастта. При участници в изследвания се забелязва връзка между понижените нива на този витамин и развитието на катаракта.

Може да предотврати ракови заболявания

Слънчогледовите семена съдържат голямо количество антиоксиданти, които намаляват риска от появата на рак. Фибрите в семето се отразяват добре на храносмилателната система и предотвратяват рака на дебелото черво. Разнообразните витамини и минерали могат да подобрят цялостното здраве на организма.

За по-добро спортно представяне

Хората с активен начин на живот имат нужда от по-голямо количество магнезий в диетата си, за да предотвратят появата на болезнените крампи и да поддържат добър мускулен тонус. Една порция слънчогледово семе предоставя 30% от нужното съединение за деня.

Витамин Б1, който откриваме в изобилие в слънчогледовите семена, отговаря за превръщането на храната в енергия. Голямото количество мазнини в семената предоставя енергиен запас на тялото, който дава сила и тонус на организма за часове напред.

За здравето на плода при бременни жени

 

слънчогледово семе

 

В слънчогледовото семе се съдържат много от полезните витамини и минерали, които са нужни на бебето в утробата, за да расте пълноценно. Витамин Б9 помага за правилното развитие на гръбначния стълб, а цинкът е важен за цялостното здраве на плода.

Витамин Е е ключов за развитието на кръвта и мускулите на бебето.

 

Странични ефекти и противопоказания

Хапването на слънчогледово семе е безопасно и е подходящо за всички възрасти. Има обаче някои неща, за които трябва да внимаваме:

  • Не бива да прекаляваме с консумацията на слънчогледови семена, тъй като съдържат много калории.
  • Пакетираните слънчогледови семена често имат голямо количество добавена сол.
  • Малки деца могат да се задавят с дребните семена или да погълнат твърде много от обелките.
  • Слънчогледовите семена са алерген.
  • В покълналите семена има повишен риск от салмонела.

Имайте предвид, че прекомерната консумация може да доведе до запек и стомашни неразположения.

 

Какво представлява слънчогледовото семе?

Това е всъщност плодът на слънчогледа. Семките са дребни с яйцевидна форма, като в един слънчоглед може да открием до 2000 семена.

Как се консумира?

Слънчогледово семе може да открием в печен или суров вариант, както и в състава на различни храни. Вътрешната ядка е ядлива, докато обелката се изхвърля. Препоръчителната дневна доза е 30 г, тъй като семената са висококалорична храна.

Категории: Хранене и видове храни|Публикувана: 23.11.2023|

Сподели тази статия, избери платформа!

Avatar of Радина Руменова
Радина Руменова завършва бакалавърска програма "Българска филология" и се запътва към света на рекламата. Професионалните ѝ интереси са в сферата на езикознанието, а любителските влечения се разделят между кулинарията, музиката, екологията и здравословния начин на живот.

Блог

Рецепти

Свързани публикации

Оставете коментар

Обновена: 7 януари 2024 в 00:00 | Публикувана: 23 ноември 2023 в 10:11 | Категория: Хранене и видове храни