Свикнали сме да чуваме, че сушените плодове са полезно лакомство, което можем да похапваме често.

Колко от вас обаче са се замисляли, че реално съставът им обикновено не е само съответният изсушен плод?

Вдигаме завесата над скритите захари в любимото лакомство на много хора, ориентирали се към по-здравословен живот.

Какво трябва да знаем за сушените плодове?

Сушените плодове сами по себе си са плодове, лишени от цялото си количество вода. Те стават по-дребни от обичайната си форма и така много често се залъгвате, че хапвате малки количества от тях. Процесът по изсушаване ги свива неколкократно и действително, за размера, до който се свеждат, вие получавате много енергия и полезни вещества.

От друга страна, когато консумирате плодовете пресни, количеството вода в тях разрежда захарта и така тя се усвоява по-бързо от организма ви. При сушените плодове това не е така, като понякога могат да затруднят и храносмилането заради по-трудните си за преработка изсушени кори (на сливите и стафидите, например).

От гледна точка на трайност, много хора предпочитат сушените плодове пред пресните, тъй като издържат с месеци по-дълго. Освен това, заради липсата на вода и намаления обем, те са чудесни и за пренасяне и похапване навсякъде.

В действителност, след изсушаването, от плодовете остават главно месестите части и кожата, които са богати на витамини и минерали, но и на изключително голямо количество захарни съединения – фруктоза и глюкоза. Не забравяйте да прочетете внимателно и дали плодовете не за захаросани при изсушаването им – това може да доведе до допълнително количество приемана захар.

Ефект на захарите

Видове захар - бяла и кафява в различни форми, готови за консумация под различна форма.

Един от главните недостатъци на захарите под различните им форми е, че те имат пристрастяващ ефект. Колкото повече захар приемате с различните продукти в ежедневието, толкова повече организмът ви свиква да разчита на тях за това да има енергия.

Обичайно е за вас да похапвате сладко всеки следобед или да пиете наситени със захар газирани напитки, когато сте уморени? Опитайте да спрете точно в този часови диапазон за седмица и наблюдавайте реакциите на тялото си. Силно вероятно е да забележите главоболие, раздразнителност, ниски нива на енергията във времето, в което обикновено я приемате.

Дори да се храните здравословно, това не значи обаче, че не приемате количество захар, по-високо от препоръчителното. В много от най-любимите летни плодове се крият много високи съдържания на захар. Най-богати на нея са пъпешите и нектарините.

Скритите захари в редица продукти като алкохола, кетчупа, хляба и сушените плодове добавят към количествата, които приемаме. Затова и ако не следим с какви продукти захранваме тялото си, може да достигнем до нива, които предизвикват сериозни заболявания като високо кръвно налягане, натрупване на мазнини, наддаване на тегло, сърдечни проблеми, а в някои случаи, и диабет.

Именно затова много съвременни режими са изключително внимателни с дозировката на продукти със съдържание на скритите захари – точно каквито са сушените плодове.

Скритите захари в сушените плодове

Колкото и полезни да са сушените плодове, високото съдържание на захари в тях изобщо не е за пренебрегване.

Средните стойности при тях варират от размера и технологията на сушене. Затова и препоръчваме винаги да четете етикетите на продуктите.

Средно фурмите съдържат между 64% до 66% захари от крайното си тегло след изсушаване. Те са и първенци по съдържание на подобни вещества сред най-популярните сушени плодове.

Следват ги стафидите: малки и симпатични, те съдържат около 59% захари. Малко след тях се нареждат кайсиите с около 53% от общия си обем, следвани от смокините с 48%.

Изненадващо, но сушените сини сливи – любима сладост от детството на мнозина, съдържат около 38%, което е сравнително малко спрямо останалите продукти.

Популярни сушени плодове и какво ни дават

Кои са любимите ви сушени плодове?

Статистиките сочат, че най-разпространените сушени плодове са стафидите. Те са и най-достъпни, тъй като са плод на изсушаването на гроздови зърна. Освен това, са богати на фибри и много калий, от които организмът ни има нужда всеки ден. Именно заради високото съдържание на фибри, те са и сред сушените плодове, които засищат най-много.

Следващи по популярност са сушените сини сливи. Те имат силен ефект върху храносмилането, но по нищо не отстъпват на стафидите, когато става дума за съдържание на фибри и витамини. В крайния продукт откриваме витамин А (отговорен за растежа и развитието на тялото) и витамин К (има връзка с кръвосъсирването), както и калий. Заедно, те работят за общото здраве на тялото.

Въпреки високото си съдържание на захари,фурмите също имат своя принос за общото здраве: те са известни като антиоксидантна бомба за организма и добавят към дневния прием на вещества така важните желязо и калий. Затова и се препоръчват много често при бременност.

За какво още да внимаваме при сушените плодове

Жема, която страда от силни болки в стомаха

Има различни начини са сушене на плодовете и технологиите за обработката им варират.

На първо място е важно да внимавате за това дали сушените плодове, които купувате, имат добавена захар или не. Така може да увеличите или намалите драстично приема на веществото, отговорно за енергията и кръвното налягане.

Понякога за подслаждане на сушените плодове се използва и захарен сироп, с който те се напояват преди или след сушенето и така също има опасност от драстично повишаване на стойността на захарите в тях.

Обичате сушени кайсии или друг тип ярки плодове? Прочетете внимателно съдържанието, защото нерядко към тях се добавят сулфити, за да се предотврати обезцветяването им и те да изглеждат по-атрактивно! Подхождайте с повишено внимание към тях, тъй като чувствителност към сулфити може да доведе до неприятни последствия като стомашни проблеми и кожни възпаления.

А ако искате да намалите драстично захарта в ежедневието си и търсите алтернатива, прочетете за сравнението между захар и стевия ТУК.

 

Автор: Васи Дюлгерова