Светът е голям и сладки изкушения дебнат отвсякъде!

Трудно е обаче да различим полезните от вредните сред тях. Например, много мюсли закуски съдържат голямо количество захар. Така, докато похапвате закуска, за която смятате, че е здравословна, често поемате голямо количество захар. Организмът трудно я усвоява, лесно я натрупва и много трудно се освобождава от последствията й.

От друга страна, скритите захари са навсякъде около нас – в кетчупа, консервираните храни, хляба, дресинга на салатите, алкохола… (за него може да прочетете подробни стойности ТУК).

А чували ли сте за стевията като заместител? Подготвили сме ви кратко сравнение защо да преминете от захар на стевия още днес!

За захарта накратко

Видове захар - бяла и кафява в различни форми, готови за консумация под различна форма.

Познаваме я добре от ежедневието – бяла и кафява, рафинирана и добре опакована в найлонови или хартиени пакети. Тя е навсякъде около нас – дори и там, където не очакваме. Най-често се извлича от захарната тръстика или захарното цвекло.

Един от основните недостатъци на захарта е, че тя има силно пристрастяващо действие за организма. Недостигът й предизвиква главоболие, раздразнителност, ниски нива на енергията.

Обратната ситуация – прекомерната й употреба, води до високо кръвно налягане, натрупване на мазнини, наддаване на тегло, сърдечни проблеми, а в някои случаи, и диабет.

Качествата на захарта са известни от десетки години, като все повече изследвания са доказали крехкия баланс, който трябва да спазваме при приема й, за да бъдем здрави. Въпреки това, много често дозите захар, които приемаме всеки ден, са много над препоръчителните.

Именно заради всички тези фактори специалистите препоръчват постепенно намаляване на употребата на захар до нейното пълно изключване, в полза на естествените й заместители. Това важи с особена сила в сезоните, в които имунната система е по-слаба. Препоръката идва в следствие на изследвания, установили връзка между понижаването на защитните сили на организма и употребата на по-големи количества захар в ежедневието.

Стевия – какво трябва да знаем

Сладка, без калории, пълна с витамини – звучи като магия, нали?

Истината е, че всички тези качества принадлежат на стевията! За разлика от захарта, тя произлиза от едноименното растение, растящо в районите на тропиците в Южна и Централна Америка.

Всъщност, в основата си, стевията е наименованието на цял род многогодишни различни по вид и свойства билки. Фокусът ни днес попада върху тази от тях, която повечето хора познават просто като “стевия” – видът Stevia Rebaudiana. От него се извлича сладкият екстракт, с който заместваме захарта и за който ви разказваме повече днес.

В исторически план листата му са били известни на много древни народи, които често приготвяли чай от стевия. Поради богатството си на витамини, той бил използван като лекарство и средство за подобряване на здравето на устната кухина. Едва през последните години обаче стевията набра огромна популярност сред търсещите алтернативи на сладкото в ежедневието си. Различни варинати на стевиола може да разгледате ТУК.

Предимства на стевиолата

Далеч не е учудващо, че стевията има редица почитатели и привърженици, особено когато става дума за по-здравословен живот. Тези, които я познават, на първо място ще ви кажат, че стевиолата е много по-сладка от захарта. Потвърдено е, че тя е около 300 пъти по-богата на естествени захари от преработената, рафинирана захар. Това е и първото й предимство: високият коефициент на сладост налага използването на по-малки количества от нея със същия ефект.

Добавете към това и високото съдържание на витамини – стевията е богата на витамин С, витамин А, витамини от група В. Всички те имат сериозна роля в поддържането на имунната система, състоянието на кожата и зрението и правилното функциониране на метаболизма.

Освен тях в стевията намираме още: калий – минерал, жизненоважен за сърцето, желязо за енергия, цинк и калций за здрави кости и стави и магнезий за жизненост и сила. Това е и част от причината стевията да се препоръчва при диабетни състояния, стрес, при възпаления, като антисептик и в подкрепа на имунната система.

За и против: стевия срещу захар

Ако все още се чудите защо е по-добре да замените захарта със стевиола, е време за сравнение:

  1. Стевията нормализира и държи под контрол нивата на кръвната захар и инсулина. Захарта постоянно ги повишава и довежда тялото до крайности в нивата на енергия и умора.
  2. Стевията понижава нивото на лошия холестерол в кръвта. Захарта влияе негативно на организма при натрупване на холестерол в организма.
  3. Стевията укрепва организма и действа добре на имунната система заради високото си съдържание на витамини и минерали. Захарта води до пристрастяване и понижава защитните сили на организма.
  4. Стевията предпазва зъбите и венците от кариеси, пародонтоза и други заболявания. Захарта има доказано корозивен ефект върху емайла и зъбите като цяло.
  5. Стевията действа успокояващо на нервната система. Захарта я превъзбужда.

Стевията и диетичните режими

Неведнъж споменахме за това, че стевията е богата на естествена сладост и така е чудесен заместител на захарта. Какво значи това за хората, които премахват изкуствено рафинираното вещесто от менюто си заради диетичен режим?

Добри новини – стевията, за разлика от захарта, не съдържа никакви калории!

Богата на витамини и фибри, тя дава енергия, но без да вреди на организма. В допълнение, тя съдейства за детоксикация на организма от вредните вещества, натрупани във всички системи на тялото с времето и начина на живот.

За разлика от захарта, стевията не води до пристрастяване и не засилва апетита. Дори напротив – подобява храносмилането и стимулира метаболизма и обмяната на вещества.

Така неусетно, незаивисмо от ежедневието си, ще помогнете на тялото си да се освободи от действието на рафинираното вещество за сметка на повече витамини, минерали и полезните действия на стевията. Комбинирайте със спорт и внимание към менюто си всеки ден и добрите резултати няма да закъснеят!

Добрата новина е, че с продуктите стевиола може да приготвяте на само студени сладкиши, но и термично обработени лакомства с нула въглехидрати! Разгледайте ТУК!

Автор: Васи Дюлгерова