Подуване на корема, запек, лошо храносмилане и, разбира се, газове, са сред най-често срещаните оплаквания свързани с храносмилателната система. Всъщност една от основните причини човек да посети гастроентеролог се дължи на прекомерното „изпускане на газове” или, ако трябва да използваме медицински термин – метеоризъм. Обикновено, освен досадно и смущаващо, това състояние не се определя като сериозен проблем. Но понякога то може да бъде симптом на хронично заболяване, като синдром на раздразненото черво или целиакия (глутенова непоносимост). В такива случаи е необходима консултация с лекар. Със сигурност обаче, каквато и да е причината, газовете причиняват дискомфорт, който всеки би искал да облекчи бързо и лесно. Един от начините е чрез приема на пробиотик при подут корем. Именно това е и темата на днешната ни статия.

 

Какво е метеоризъм?

Както споменахме, метеоризъм е медицинският термин за освобождаване на газове от храносмилателната система.

Газовете се натрупват по два основни начина: чрез поглъщането на въздух по време на хранене или пиене, когато кислород и азот се събират в храносмилателния тракт. Или по време на усвояването на храната, когато се натрупват водород, метан и въглероден диоксид.

Така натрупаните газове трябва да се изхвърлят от тялото или през устата, чрез оригване, или през аналния проход.

Метеоризмът често възниква, без човекът да го осъзнава. Няма миризма, а количеството е малко. Когато има миризма, обикновено това се дължи на малки количества серни газове, защото ако храната не е усвоена правилно, тя започва да се разлага, отделяйки сяра.

 

Защо е важен приемът на пробиотик при подут корем?

Човешкото тяло разчита на всевъзможни микроорганизми, за да се поддържа силно и здраво. Прибиотикът доставя едни от добрите бактерии, които помагат за контролиране на вредни микроорганизми като микроби от устата до стомаха. При правилните дози и употреба пробиотикът подпомага храносмилането и подобрява усвояването на хранителни вещества. Ето защо няма как да не го споменем като едно от решенията за лечение на метеоризъм. Повече за ползите от пробиотик можете да прочете в нашия блог.

 

Защо да приемаме пробиотик при подут корем и метеоризъм?

Най-общо казано, пробиотикът помага при следните проблеми с храносмилателната система:

  • трудно усвояване на хранителни вещества;
  • диария;
  • запек;
  • непоносимост към лактоза;
  • синдром на раздразненото черво;

Както разбрахме, един от страничните ефекти на някои от горните проблеми е именно появата на метеоризъм и подут корем, а преодоляването му може да подобри качеството на живот и цялостното чувство за благополучие.

Въпреки че диетите с високо съдържание на фибри са полезни за чревната микробиота и за цялостното здраве на червата, те често не се понасят добре именно поради състава на чревната микрофлора. В някои проучвания консумацията на ферментирало мляко, съдържащо пробиотици, подобрява оплакванията на пациенти, страдащи от храносмилателни разстройства (намаляване на подуването на корема и коремната болка).

Приемът на пробиотици или консумирането на ферментирали млечни продукти намалява стомашно-чревния дискомфорт като усещане за метеоризъм и коремни болки.

Да не забравяме, че всичко е свързано и ползите от пробиотик при подут корем далеч надхвърлят само тези за храносмилането. Здравата храносмилателна система е свързана с по-добро психично състояние и по-добър имунен отговор. Така че е хубаво да се атакуват проблемите още в зародиш, за да не пострада впоследствие целият организъм. Редовният прием на пробиотик, заедно с подходяща диета с балансирано съдържание на фибри, може успешно да намали газовете и храносмилателните разстройства. Това е особено важно в летните дни – научете повече по темата в блога ни.

 

На какво се дължи натрупването на газове?

Метеоризмът може да бъде резултат от нормални телесни процеси или може да произлиза от състояние, което засяга храносмилателната система.

  • Екзогенни източници

Това са тези, които идват отвън. Всеки поглъща въздух, когато се храни, пие или преглъща слюнка. Понякога се образува излишна слюнка, поради гадене или киселинен рефлукс, която също може да предизвика метеоризъм и подуване на корема.

  • Ендогенните източници

Както казахме, газовете могат да възникнат и като страничен продукт на храносмилането на определени храни или когато храната не се усвоява напълно. Ако някоя храна не се усвои напълно от стомаха или тънките черва, метеоризъм и подуване може да възникне, когато тя стигне до дебелото черво.

  • Медицинско състояние

Ако диетата ви не съдържа голямо количество въглехидрати или захари и не поглъщате излишен въздух, тогава можете да се запитате дали метеоризмът при вас не се дължи на медицинско състояние. Някои от най-честите такива включват: запек, гастроентерит, непоносимост към лактоза, синдром на раздразненото черво, болест на Крон, диабет, гастроезофагеална рефлуксна болест и др.

 

Защо някои храни причиняват повече газове?

Храните, които причиняват метеоризъм, в повечето случаи са тези с високо съдържание на определени полизахариди, особено олигозахариди, като инулин. Инулинът принадлежи към клас диетични фибри, известни като фруктани. Примерите за храни, които могат да влошат метеоризма, включват:

  • Зеленчуци като артишок, броколи, праз, карфиол, зеле, чесън, лук, боб, брюкселско зеле и ряпа.
  • Зърнени храни, като пшеница и овес.
  • Варива, включително боб и леща.
  • Мая в печива като хляба.
  • Ядки като кашу.

Всички тези храни са по-трудни за храносмилане. Също така някои от тях организмът не може да абсорбира напълно. Това означава, че те преминават от тънките черва към дебелото черво, без първо да бъдат усвоени напълно. Дебелото черво съдържа голямо количество бактерии, които след това разграждат храната, отделяйки газове по време на процеса. Натрупването на точно тези газове причинява метеоризъм. Пробиотик при подут корем може да бъде от полза за контролирането на бактериите в чревната флора, а оттам и на газовете.

 

За финал – още няколко малки съвета, които ще ви помогнат да намалите газовете:

  • Яжте често и по малко

Симптомите могат да се подобрят, ако човек се храни четири до шест пъти на ден с по-малки порции, а не три големи. Включването на чая от мента също може да помогне.

  • Хранете се бавно

Храносмилането започва още в устата, така че храната трябва да се сдъвче добре преди поглъщане.

  • Избягвайте дъвки и газирани напитки

Дъвките карат хората да поглъщат повече въздух. Това може да увеличи газовете. С газираните напитки също се поглъща много излишен въздух.

  • Не пушете

Пушенето кара хората да поглъщат повече въздух, а също така може да раздразни храносмилателната система.

  • Избирайте млечни продукти с ниско съдържание на лактоза

Елиминирането на храни с високо съдържание на лактоза може значително да подобри симптомите.

  • Тренирайте

Физическата активност повишава работата на храносмилателната система и това може да помогне за намаляване на газовете и подуването на корема.

Вече имате целия набор от „оръжия“ срещу метеоризма, използвайте ги умело и успех в борбата!