Оксалати – какво представляват и кога са опасни?

Обновена: 05.04.2024|
Оксалати.

Със сигурност знаете, че зеленoлистни зеленчуци като спанак и броколи са пълни с полезни за здравето вещества. Но чували ли, че те са богати и на оксалати, които, за съжаление, нямат толкова хубава слава?

В тази статия ще ви разкажем какво представляват оксалатите, как могат да повлияят на вашето здраве и трябва ли да намалите приема им, за да се чувствате добре.

 

Какво представляват оксалатите?

Оксалатът, който е сол на оксаловата киселина, е естествено съединение, намиращо се в различни хранителни източници. Някои от най-често срещаните можете да откриете в различни плодове, зеленчуци, ядки и семена. Оксалатите може да се произвеждат естествено и от човешкото тяло.

Тези съединения често се свързват с минерали като калций и се изхвърлят от организма чрез изпражненията. Въпреки това големи количества оксалат могат да се натрупат в бъбреците, което води до образуването на камъни.

berb 02 400 02
02 drob 600 copy
berb 02 400 02
02 drob 600 copy

Камъни се формират в бъбреците, най-често в т.нар. бъбречни чашки и легенче, където урината се събира.

За образуване на камъни допринасят определени условия: дехидратация, при която урината става по-концентрирана; високи нива в нея на оксалати, пикочна киселина, калций и други вещества; инфекции.

Първоначално се образува ядро, около което започват да се отлагат калциев оксалат, калциев фосфат, пикочна киселина и други вещества, способни да се утаяват и да образуват кристали. Тези кристали са основният компонент на бъбречните камъни. С течение на времето те се увеличават по размер и причиняват симптоми като силни болки в кръста или долната част на корема, гадене и повръщане.

Въпреки че има няколко различни вида камъни в бъбреците, камъните от калциев оксалат се считат за едни от най-често срещаните.

Традиционната диета за камъни в бъбреците включва ограничаване на консумацията на оксалатни храни, за да се предотврати образуването на тези минерални отлагания. Въпреки това много такива храни са богати и на други изключително полезни хранителни вещества.

Така че вместо да извадите напълно от менюто си тези храни, можете да предприемете други начини, за да намалите риска от здравословни проблеми, свързани с оксалатите. За тях ще ви разкажем по-надолу.

 

Наистина ли оксалатите са толкова вредни?

Оксалатите се считат за антинутриенти, което означава, че могат да се свържат с определени минерали в тялото и да предотвратят тяхното усвояване. Калцият, по-специално, се свързва с оксалат и се изхвърля от тялото, което може да бъде проблем за тези, които консумират диета с високо съдържание на оксалати и ниско съдържание на калций.

Но консумирането на храни с високо съдържание на оксалати в умерени количества като част от здравословна диета е малко вероятно да причини неблагоприятни ефекти върху здравето.

Допълнителната обработката на храните може значително да намали нивата на оксалати и да увеличи максимално усвояването на полезните хранителни вещества.

Както споменахме, камъните в бъбреците са често срещано притеснение, свързано с консумацията на оксалати. Въпреки че намаляването на приема на храни с високо съдържание на оксалати може да помогне за намаляване на риска от такова заболяване, съчетаването на оксалатни храни с такива, богати на калций, може да има същия ефект.

 

Кои са най-богатите на оксалати храни?

 

Оксалати.

 

Оксалатите се намират в повечето растителни храни в различни количества, включително много плодове, зеленчуци, ядки и семена. Междувременно повечето животински продукти като месо, риба и птици съдържат само малки следи от оксалати.

Ето някои от храните с най-високо съдържание на оксалати:

  • Плодове: къпини, боровинки, малини, киви, мандарини, смокини
  • Зеленчуци: броколи, ревен, бамя, праз, цвекло, картофи, патладжан, сладки картофи, тиквички, моркови, целина, маслини, магданоз, чушки
  • Листни зеленчуци: спанак, къдраво зеле, зеле
  • Ядки и семена: бадеми, кашу, фъстъци, сусам
  • Бобови растения и соеви продукти: мисо, тофу, соево мляко, зелен фасул и боб
  • Зърнени храни: булгур, царевичен грис, амарант, елда и киноа
  • Напитки: черен чай, разтворимо кафе, тъмни бири

 

Как да поддържате диета с умерено съдържание на оксалати?

 

Оксалати.

 

Често се препоръчва диета с ниско съдържание на оксалати, особено на хора, податливи на камъни в бъбреците. Такава се счита диета с по-малко от 40-50 милиграма оксалати на ден.

В допълнение към ограничаването на приема на оксалати, поддържането на добра хидратация, умереният прием на протеини и увеличаването на консумацията на калций са други важни аспекти. Обикновено се препоръчва да следвате диетата поне 3-6 седмици, за да се проследи дали симптомите се подобряват.

Ето няколко прости стъпки за това как да следвате диета с ниско съдържание на оксалати.

  1. Умерена консумация на храни с високо съдържание на оксалати

Минимизирането на приема на храни с високо съдържание на оксалати от списъка по-горе може потенциално да помогне за предотвратяване на камъни в бъбреците. Въпреки това няма нужда да спирате изцяло тези храни.

  1. Включете повече храни с ниско съдържание на оксалати в менюто си

Има много богати на нутриенти храни, които са с ниско съдържание на оксалати и могат да се консумират като част от здравословна диета. Някои от тях включват:

  • Плодове: банани, череши, манго, грейпфрут, пъпеш, грозде
  • Зеленчуци: карфиол, репички, див лук, гъби, краставици, авокадо
  • Млечни продукти: мляко, сирене, кисело мляко, масло
  • Напитки: вода, вино
  • Билки и подправки: розмарин, риган, босилек, куркума, джинджифил

 

  1. Увеличете приема на храни, богати на калций

Вече споменахме, че оксалатът и калцият се свързват, което може да им помогне да предотвратят образуването на камъни в бъбреците.

Ето защо се препоръчва да комбинирате оксалатни храни с храни с високо съдържание на калций като кисело мляко, кефир, сирене и бадеми. В идеалния случай се стремете към 2-3 порции богати на калций храни на ден.

  1. Пийте много вода

Водата може да помогне за изхвърлянето на вредни вещества от бъбреците, включително оксалати. За да останете добре хидратирани, опитайте се да пиете поне осем чаши вода или други течности на ден.

  1. Умерен прием на протеини

Приемът на твърде много животински протеини също може да допринесе за образуването на камъни в бъбреците. Затова при здравословна диета 10-35% от общите дневни калории трябва да са от протеини, които могат да идват от източници като месо, риба и птици, бобови растения, ядки и семена.

  1. Много важна е кулинарната обработка на оксалатните храни

Термичната обработка може да помогне за намаляване нивата на оксалат в някои храни.

Опитайте да сварите зеленчуците за 6-10 минути или да ги задушите за няколко минути, докато омекнат.

Накисването на зърнени и бобови растения също може да помогне за намаляване на съдържанието на оксалат, като същевременно минимизира нивата на други антинутриенти като фитат, протеазни инхибитори, лектини и танини.

  1. Опитайте добавки

Някои хора избират да приемат калциев цитрат, NAG (N-ацетил-глюкозамин), CMO (цетил миристолеат) или комбинация от тези добавки, за да се справят със страничните ефекти, свързани с оксаловата киселина.

 

Какво е хипероксалурия и как се лекува?

 

Оксалати.

 

Вече се досещате, че хипероксалурията е повишената екскреция с урината на оксалат и може да допринесе за образуването на камъни в бъбреците и други здравословни проблеми.

Нормалното горно ниво на екскреция на оксалат в урината е около 40 мг за 24 часа. Мъжете имат малко по-висока нормална стойност (43 мг при мъжете срещу 32 мг при жените). Но рискът от образуване на камъни вероятно зависи повече от абсолютната обща екскреция и концентрация на оксалат, отколкото от произволни нормални стойности.

Бъбречните камъни обикновено са първият симптом на хипероксалурия.

Признаците и симптомите на камъни в бъбреците включват:

  • Болка в долната част на гърба или отстрани на тялото
  • Гадене и/или повръщане
  • Кръв в урината
  • Болка при уриниране
  • Невъзможност за уриниране
  • Усещане за нужда от по-често уриниране
  • Втрисане
  • Мътна урина с неприятна миризма

 

Има 4 вида хипероксалурия:

  • Първична хипероксалурия (типове I, II и III), която е генетично предопределена.
  • Ентерална хипероксалурия. Дължи се на заболявания на тънките черва, прием на някои лекарства, или хирургични намеси
  • Диетична хипероксалурия. Причинява се от консумация на големи количества храни с високо съдържание на оксалати.
  • Идиопатична или лека хипероксалурия. Може да се дължи на генетични фактори, неблагоприятни промени в околната среда или на комбинация от двете.

 

Лечението зависи до известна степен от основната етиология и тежестта на хипероксалурията. На първо време се вземат диетични мерки, които могат да се използват във всеки случай на хипероксалурия и да се комбинират за повишена ефикасност с различни медикаменти.

 

Заключение

Оксалатите са естествени съединения, открити в различни растителни храни, включително много плодове, зеленчуци, ядки и семена. В големи количества могат да се натрупат в бъбреците, причинявайки камъни и други здравословни проблеми.

Наблягането на храни с ниско съдържание на оксалати, пиенето на много вода, готвенето или накисването на оксалатни храни и ограничаването на приема на животински протеини могат да бъдат добра превенция.

Ако все пак изпитате симптоми на камъни в бъбреците, потърсете незабавно медицинска помощ.

Бъдете здрави!

Какво представляват оксалатите и къде се намират?

Оксалатите са естествено срещащи се съединения, намиращи се в много храни на растителна основа, като спанак, ревен, ядки, семена и някои плодове като горски плодове.

Каква роля играят оксалатите в тялото?

Оксалатите могат да се свържат с минерали като калций и да образуват оксалатни кристали. Те също участват в метаболизма на тялото и могат да се отделят чрез урината.

Вредни ли са оксалатите за здравето?

При някои хора високият прием на оксалати може да допринесе за образуването на камъни в бъбреците, особено ако имат анамнеза за проблеми с бъбреците.

Как някой може да намали приема на оксалати?

За да намалите приема на оксалат, можете да ограничите консумацията на храни с високо съдържание на оксалат и да осигурите адекватна хидратация. Термичната обработка на оксалатни храни също помага.

Има ли ползи за здравето, свързани с оксалатите?

Въпреки потенциалните си недостатъци, оксалатите предлагат и ползи за здравето. Някои изследвания показват, че те могат да имат антиоксидантни свойства и могат да играят роля в предотвратяването на определени заболявания.

Категории: Здраве|Публикувана: 05.04.2024|

Източници

Няма източници

Сподели тази статия, избери платформа!

Блог

Рецепти

14634b84e9917b0c4e510b76dd2c8d41?s=96&d=mm&r=g

Кристина Агнер е дългогодишен автор - има написани стотици статии в сферата на алтернативната медицина, биохакинг, здравословно хранене и диети. Продължава да впечатлява с умело перо и остър ум.

Свързани публикации

Оставете коментар

Публикувана: 5 април 2024 в 14:29 | Категория: Здраве