Възможно ли е някои витамини да облекчат симптомите на менопауза? Известно е, че през този период жените изпитват неприятни симптоми като: горещи вълни, качване на килограми, депресия и т.н. До голяма степен те могат да се повлияят от медикаменти, но за тези от вас, които искат да опитат алтернативи, днес ще говорим точно за това. Има ли витамини, които биха повлияли благоприятно на признаците на менопаузата? Нека видим в следващите редове.

 

Витамини, които могат да облекчат симптомите на менопауза

Менопаузата е естествен период, който настъпва в живота на всяка жена. Това се случва, когато способността на яйчниците да произвеждат хормони като естроген (женския полов хормон) значително намалява. След като мине година от последната ни менструация, официално навлизаме в менопауза.

При някои тя протича почти незабелязано, само с леки признаци като рядко срещано главоболие или сърцебиене. При повечето жени обаче симптомите повлияват до голяма степен на начина на живот. Това е така, защото те изпитват горещи вълни, депресия, трупане на излишни килограми, нощно потене и промени в настроенията.

Някои витамини могат да намалят тези симптоми, като допълнително подпомагат и други телесни функции.

Днес ще ви представим 5 витамина, от чиито ползи можете да се възползвате при менопауза.

1. Витамин А

Така се казва групата от съединения, наречени ретиноиди. Извлеченият витамин А, още познат като ретинол, се складира в черния дроб. По тази причина предозирането с него може да има негативни ефекти върху този орган. Можем да си набавим този тип витамин от животински продукти, обогатени храни или добавки. При необходимост тялото ни може да превърне бета каротина от някои зеленчуци и плодове във витамин А.

Той е важен за здрави кости. По тази причина е възможно да повлияе благоприятно на симптомите на менопауза, като болки в ставите и костите. Можем да си го набавим от следните храни:

  • салата айсберг;
  • листа от горчица;
  • спанак;
  • домати;
  • кейл;
  • грах;
  • червени чушки;

Ако не спазвате кето диета, можете да консумирате и:

  • пъпеш;
  • грейпфрут;
  • праскови;
  • мандарини;
  • череши;
  • сладки картофи;
  • тиква;
  • моркови.

При прием на хранителни добавки с витамин А, не трябва да надвишаваме дневна доза от 900 мкг. Най-добре е да намерим добавка, която съдържа поне 20% витамин А, извлечен от бета каротин.

2. Витамин B12

Чудите се кои витамини да приемате по време на менопауза? Витамин B12 е добър избор. Той е водоразтворим витамин, който се намира в много храни. Нужен е на тялото за: здрави кости, производство на ДНК, нормална неврологична функционалност и създаване на червени кръвни клетки.

С възрастта тялото ни губи някои от способностите си да абсорбира витамин B12. По тази причина рискът да страдаме от дефицит се увеличава. Симптомите на това състояние могат да бъдат:

  • умора;
  • отпадналост;
  • запек;
  • загуба на апетит;
  • изтръпване на крайниците;
  • депресия;
  • объркване;
  • деменция;
  • проблеми с балансирането на тялото.

В по-късен стадий, дефицит на B12 може да предизвика и анемия. Този витамин повлиява благоприятно на тонуса и храносмилането ни. Вероятно е поради това да облекчи някои симптоми на менопауза като раздразнен стомах и умора.

Препоръчителната дневна доза е 2,4 мкг. Можем да приемаме B12 чрез храни като: черен дроб, миди, сардини, говеждо месо, риба тон, пъстърва, сьомга, яйца и млечни продукти. Ако не успяваме да си го набавяме по този начин, алтернативата са хранителните добавки.

 

3. Витамин B6

Още известен като пиридоксин, B6 помага за производството на серотонин (важен невротрансмитер) в организма. С възрастта нивата на този витамин в тялото драстично спадат. Променливите му нива могат да окажат влияние върху настроенията ни и дори да доведат до депресия.

Два от най-често срещаните симптоми по време на менопауза – промяна на настроенията и депресията, можем да преодолеем с прием на B6. Храните, в които можем да го открием, са:

  • слънчогледови семки;
  • шам-фъстък;
  • риба тон;
  • пуйка;
  • пилешко месо;
  • свинско;
  • авокадо;
  • спанак.

Препоръчителната дневна дозировка за този витамин е 100 мг. Можем да го приемаме и под формата на хранителни добавки.

 

4. Витамин D

Известно е, че той е от тези витамини, които биха облекчили някои симптоми на менопауза. Тялото ни го произвежда, когато е изложено на слънчева светлина. Ако страдаме от дефицит на витамин D, е много вероятно да изпитваме болки в костите. Това може да доведе до травми като натъртване или дори счупване на някоя от тях.

При по-възрастните жени, особено тези, които водят застоял начин на живот и не излизат често, рискът от дефицит се увеличава. През менопаузата често един от признаците са именно болки в костите. Ако приемаме този витамин, това би облекчило тези оплаквания.

Дневният прием не трябва да надвишава 20 мкг.  За жените под 50-годишна възраст е добре той да бъде 15 мкг. Възможно е да си ги набавяме от храни като:

  • риба;
  • бадемово мляко;
  • соево мляко;
  • гъби;
  • белтъци;
  • сирене.

Добра алтернатива са и хранителните добавки с витамин D, тъй като трудно можем да приемаме тези храни ежедневно.

 

5. Витамин Е

Той е мощен антиоксидант, който помага на организма да се бори със свободните радикали. Витаминът може и да повлие добре на възпаления в тялото. Според учени той оказва положителен ефект и върху нивата на стрес. Това е така, защото витамин Е намалява оксидативния стрес и вследствие шансовете от депресивни състояния спадат. Стресът може да причини увреждане на клетките, което да повиши риска от сърдечни болести и качване на килограми.

Това са често срещани симптоми по време на менопауза. Затова приемът на витамин Е в този период е важен за нас. Храните, които го съдържат, са:

  • бадеми;
  • авокадо;
  • лешник;
  • слънчогледови семки;
  • спанак;
  • броколи.

Можем да си набавяме витамина и чрез хранителни добавки. Допустимият дневен пример за мъже и жени е 15 мг.

 

Рискове от прием на витамини през менопауза, свързани с други здравословни проблеми

 

Витамини и менопауза рискове.Сгъстяване на кръвта. Магнезий при сърдечни проблеми. Пресен чесън. Съдови усложнения при диабет.

 

Високите нива на витамин А могат да бъдат токсични. Хора, които страдат от заболявания на черния дроб или приемат много алкохол, не трябва да пият добавки с него. Вероятно е той да причини и ниско кръвно налягане. Поради тази причина не трябва да приемаме витамин А, ако имаме ниско кръвно или приемаме медикаменти, които го свалят.

Хубаво е да се консултираме с доктор, преди да използваме витамин А, ако:

  • пием орални контрацептиви;
  • приемаме тетрациклинови антибиотици;
  • взимаме противоракови средства;
  • не можем да усвояваме добре мазнини;
  • приемаме разредители на кръв или други медикаменти, които повлияват кръвоснабдяването.

Витамин Е трябва да се приема с повишено внимание от хора, които страдат от:

  • болест на Алцхаймер и други форми на когнитивен спад;
  • проблеми с очите;
  • проблеми с бъбреците;
  • сърдечни болести;
  • кожни заболявания.

Вероятно е витамините B6,  B12 и D да окажат влияние на нивата на кръвната захар и кръвното налягане. Трябва да се консултираме с лекар, преди да започнем да ги приемаме, ако страдаме от: диабет, ниска кръвна захар, ниско кръвно налягане.

Витамин B6 може да увеличи риска от прокървяване при жените. Поради тази причина не трябва да го приемаме в случай, че взимаме медикаменти, които разреждат кръвта.

Трябва да приемаме витамин B12 с повишено внимание, ако имаме:

  • сърдечни проблеми;
  • високо кръвно налягане;
  • рак;
  • кожни проблеми;
  • стомашно-чревни заболявания;
  • ниски нива на калий;
  • подагра.

Има много медикаменти, които биха взаимодействали зле с витамини. Затова е най-добре винаги първо да се консултираме с лекар, преди да започнем прием на хранителна добавка.

Повече за това как да предотвратим дефицит на витамини в организма, можете да прочетете в нашата статия: Дефицити на витамини и как да ги предотвратим.

Има неща, които можем да направим, за да улесним симптомите на менопаузата. Например, да бъдем физически активни, да контролираме стреса и да се наспиваме достатъчно. Би ни се отразило добре  и ако имаме здравословен хранителен режим, от който да си набавяме необходимите витамини и минерали. Ако нямаме възможност да го спазваме стриктно, е полезно да взимаме добавки.