Кожата е най-големият орган. Тя покрива цялото ни тяло и колагенът е един от основните фактори, които влияят на нейните способности да се разтяга, свива, регенерира и като цяло – да изглежда добре.

Много често обаче не осъзнаваме, че кожата ни има нужда от този важен протеин, защото не си даваме сметка за това колко е важен. И колко много са факторите, които увреждат колагена. Затова днес ще говорим именно за тях и как да ги предотвратим.

 

Каква е връзката колаген-кожа?

В организма колагенът е основният белтък в съединителната тъкан. И докато тя не се намира само в кожата, но и в много други тъкани в тялото, си остава изключително важна за много от основните характеристиките на тъканите.

Колагенът е белтък, здрав и неразтеглив. Той издържа на опън, затова и има голяма роля за правилното функциониране на много тъкани в тялото. Колагенът е природното „лепило„, което ги поддържа заедно, за да могат да функционират правилно.

Именно в дермата е концентрирано най-голямо съдържание колаген в тялото ни – около 80%. Затова и мнозина го наричат „белтък на красивата кожа“.

Особено важна е връзката на колагена с протеина еластин. Заедно те осигуряват на кожата възможността безопасно и без проблем да се свива и разтяга, без да се разкъсва при всяка промяна, като растеж на тялото, промяна в теглото и мускулната маса или бременност.

Важно е да отбележим две неща. Първо – имаме два основни периода в човешкото развитие във връзка с колагена. През първия времеви прозорец , който е от раждането до пълното ни развитие, естественото производство на колаген в тялото ни е константен процес.

След определена възраст – около 25 години, синтезът на колаген започва да намалява. Първоначално това не се забелязва, но впоследствие, с годините, започваме да го усещаме. Под влияние на намаляващото количество колаген в тялото възможностите на кожата ни за възстановяване започват да намаляват.

Започват да се наблюдават и следите на времето – фините линии и бръчките. Освен това е напълно възможно свежестта на кожата видимо да започне да намалява.

Вторият любопитен факт за колагена е, че колкото повече колаген има в тялото ни, толкова повече от него синтезираме. За съжаление, както споменахме, с времето този фактор намалява по естествен път.

 

За какви други телесни функции е важен правилният колагенен баланс

 

Увреждат колагена. Язва на стомаха. Хеликобактер пилори. Жена в розова, която показва полезния ефект от изчистване от токсините в червата.

 

Както вече споменахме, колагенът е един от най-важните елементи в организма. Той е около 25-35% от общото количество белтъци.

Откриваме го в кожата, но и във всички други тъкани, които се разтягат и свиват. Сред тях са сухожилията, хрущялите и ставните връзки. Освен това го откриваме и в състава на зъбите и костите – отново като основен белтъчен компонент.

Важност има и в кръвоносната система, където укрепва кръвоносните съдове и им позволява да се свиват и разширяват. Именно заради това се съдържа и в мускулите.

При проучвания, още преди десетилетия, учените го откриват и в състава на червата, които подпомага при тяхното движение и развитие във времето.

Макар и под различна, кристална форма, можем да го открием и в роговицата и лещата на окото.

Заради функциите си в тялото колагенът влияе и на още фактори, като например пълноценният сън, регулирането на теглото и също така активността на чревната флора.

Има над 20 вида колаген, като 4 от тях са основни:

  • колаген тип I – има роля в структурата на кожата, костите, сухожилията, хрущялите, съединителната тъкан и зъбите.
  • колаген тип II – откриваме го в ставите.
  • колаген тип III – има роля за правилното функциониране на мускулите в тялото.
  • колаген тип IV- помага на филтрацията и се намира в кожата.

Именно заради ролята му във всички тези системи в нашето тяло можем свободно да кажем, че колагенният баланс в тялото ни не просто е важен, а е от жизнено значение за правилното функциониране на организма ни във всички отношения.

 

Кои фактори увреждат колагена?

За количеството и качеството на колагена в организма роля имат множество фактори – както външни, така и вътрешни.

Една от най-сериозните причини за намаляването на колагена в кожата ни има слънцето. Да, за съжаление, макар и полезно за здравето ни, то се оказва вредно за кожата. Освен него, един от външните фактори, които увреждат колагена, е замърсяването на въздуха и околната среда, свободните радикали.

Но и някои вредни навици, като най-сериозно влияние сред тях има тютюневият дим. Към тях причисляваме и неправилна грижа за кожата ни, липсата на достатъчна хидратация и спорт.

Смята се, че сред факторите, които можем да спестим на кожата си, и така да съхраним колагена за по-дълго време, са:

  • Захарта – прекомерната консумация на захар е убиец на колагена. Тя ускорява процеса на гликация в организма, който на свой ред води до производството на крайни продукти (аdvanced glycation end products) – протеини или липиди, които се гликират в резултат на повишен прием на захар. Те пряко увреждат колагена.
  • Вредните слънчеви лъчения – те увреждат колагена в кожата ни и ускоряват разграждането му. Затова и задължително трябва да нанасяме върху кожата си слънцезащитни продукти, ако се излагаме на слънце за по-дълго време през лятото.
  • Тютюнопушенето – химикалите в тютюна увреждат колагена, но и еластина. Така състаряваме кожата си с години без да осъзнаваме.

Добрите новини са, че има начини, въпреки тези фактори, да си набавим колаген от външни източници дори след като тялото ни е намалило производството си. Някои от тях са под формата на хранителни добавки, лекарствени продукти и така популярните в последни години колагенови води и колагенова кухня.

Но има и други, естествени начини, чрез продукти от ежедневието ни.

 

Как да си набавим колаген естествено?

 

Увреждат колагена. Хидролизираният колаген. Същност и ползи.

 

Хубаво е да започнем да си набавяме колаген естествено много преди тялото ни да започне да сигнализира за това с бръчки, целулит, наднормено тегло, безсъние. И още толкова фактори, които дори не бихме заподозрели, че са свързани с намаляването на белтъка в организма ни. Това, което природата не ни е дала да произвеждаме сами след определена възраст, е заместила с натурални източници.

Сред тях са:

  • Различните видове месо. Основен източник на колаген се явява говеждото месо. То съдържа от колаген тип I и тип III, които подпомагат храносмилателната система, червата, кожата и костите. Рибата също е незаменим източник на колаген тип I, докато пилешкото месо осигурява колаген тип II за костите ни.
  • Любопитно е, че витамин C има голяма роля за синтеза на колаген. Затова и приемът му под формата на здравословна храна – плодове и зеленчуци, не е за подценяване в борбата с намаляващия колаген през годините.
  • Друг източник на колаген е алоето. Алое вера хидратира и заздравява кожата и стимулира много производството на колаген.
  • Женшенът – едно малко чудо от азиатската култура.
  • Кориандърът със своето високо съдържание на витамин C.
  • Морските водорасли.

Единствено при последните обаче е добре да внимаваме за областта, от която са набавени, за да не съдържат в себе си вредни за кожата и организма ни вещества.