Терапиите с топъл и студен компрес датират още от Древен Египет. Египтяните лекували всичко с компреси – главоболие, треска, зъбобол, болки в ставите или мускулите, подпухнали или раздразнени очи. Този лек е прост и ефективен, затова е запазил популярността си до наши дни. В тази статия ще ви разкажем какво видове компреси съществуват и за какво можете да ги използвате.

 

Видове компреси

Компресът е отлично средство за прилагане върху кожата, което помага да се ускори оздравителният процес както при външни, така и при вътрешни болки. Първоначалното действие на компреса е насочено към омекването на слоевете на кожата, за да стане тя по-възприемчива към лечението със специфични етерични масла и билки, които се използват при различните неразположения.

  • Топъл компрес

Топлите компреси отпускат мускулите и тъканите и могат да лекуват болки в ставите, мускулни болки и наранявания (след остра фаза от 24 до 48 часа) и локализирани инфекции. Обикновено насърчават заздравяването на тъканите чрез увеличаване на кръвообращението в дадена област и намаляване на възпалението.

Ако обаче сте изправени пред високо възпаление (както при скорошно нараняване), избягвайте прилагането на топъл компрес. Топлината отваря кръвоносните съдове, увеличавайки притока на кръв, което може да бъде противопоказно в зависимост от нараняването или състоянието, което се лекува.

Има два вида топъл компрес – влажен и сух. При влажния топъл компрес се използва топла течност за подаване на топлина в дадена област. Пример за влажен топъл компрес е кърпа, напоена с гореща вода. При сухият топъл компрес се използва суха повърхност за предаване на топлината. Примерите включват гумена бутилка за гореща вода или подгряваща подложка.

  • Студен компрес

Студените компреси свиват кръвоносните съдове, контролират отока, успокояват възпалението и намаляват болката. Те са полезни при състояния като обриви, ухапвания от насекоми, слънчеви изгаряния и незначителни навяхвания.

Обезболяването на мястото със студен компрес в рамките на 48 часа след появата на неразположението може да помогне за незабавно облекчение, но  то често е краткотрайно. Студената терапия действа като „изтръпва“ временно засегнатото място, като по този начин намалява болката. Освен това помага за намаляване на подуването чрез намаляване на кръвообращението. Ефектите от студената терапия са до голяма степен повърхностни и е малко вероятно да проникнат достатъчно дълбоко, за да стигнат до ставата и мускулите.

И още нещо: въпреки че топлите и студените компреси действат добре самостоятелно, можете да увеличите терапевтичната им сила, като добавите етерични масла или билки. Водата извлича лечебните съставки на билките и те се абсорбират в кожата.

 

Как да си направите топъл компрес у дома?

 

Топъл и студен компес. Млада жена, която страда от цистит. Подложила е топла възглавница, за д аоблекчи болката.

 

Широка гама от топли компреси може да се използва за овладяване на болката и те, както казахме, са разделени на две категории – влажни и сухи. Да започнем с няколко сухи компреса:

  • Сух, топъл компрес с ориз за облекчаване на болки в гърба

Оризът е идеален избор за лесен топъл компрес у дома, тъй като може да задържи топлината за дълъг период от време. Този вид сух топъл компрес е най-полезен за облекчаване на болки в гърба. Всичко, от което се нуждаете, е платнена торба или чист памучен чорап и шепа ориз. Уверете се, че оризът, който използвате, е напълно сух. Напълнете торбичката за лед или чорапа с ориз и го завържете плътно в горната част. Загрейте пакета с ориз в микровълнова за около 1 минута. Поставете торбичката с ориз върху засегнатата зона за до 20 минути и повтаряйте на всеки няколко часа, докато получите облекчение.

  • Сух, топъл компрес със сол за болка в ушите и зъбобол

Солта е друга съставка, която може да осигури дълготрайна топлина, когато се използва в компрес. Подобно на ориза, малките, твърди солени гранули не отделят топлина лесно след нагряване. Можете да съберете малко сол в платнена торбичка, за да направите малък топъл компрес, който може да се използва за успокояване на болка в ушите и зъбобол. Загрейте торбичката със сол в микровълновата за 2-3 минути. Уверете се, че снопът е напълно запечатан, за да не разлеете горещата сол директно върху кожата си. Сложете торбичката със сол върху засегнатото място за облекчаване на болката.

Да преминем и към влажният топъл компрес. При него топлината навлиза по-дълбоко в тъканите, отколкото със сухия при същата температура. Затова се използва при по-тежки случаи. Влажните топли компреси са най-ефективни при мускулни болки (още какво можете да направите при мускулни болки и крампи, се информирайте в нашия блог).

  • Влажен компрес с топла вода за леки болки в мускулите

Най-простият, но затова пък и най-ефективен начин за облекчаване на болки в мускулите, е компресът с памучна кърпа и вода. Просто вземете чиста памучна кърпа и я накиснете в гореща вода. Изстискайте я и поставете влажната и топла кърпа върху болния мускул. Премахнете компреса след като изстине и повторете същата процедура до облекчаване.

  • Влажен компрес с английска сол за умерени до силни болки в мускулите

Английската сол (epsom salts, магнезиев сулфат) е водоразтворимо съединение, което е идентифицирано като „сол“ поради своята химическа структура. Основните компоненти на солта включват магнезий, сяра и кислород. За компреса ще ви е необходима 1 с. л. английска сол, разтворена в 2 чаши гореща вода. Разбъркайте добре сместа, докато солта се разтвори напълно. Можете да добавите няколко капки от любимото си етерично масло, ароматерапията също е полезна за отпускане на тялото. Потопете памучна кърпа в разтвора. Изцедете излишната вода и поставете топлата влажна кърпа на болезненото място. Оставете компреса за 15-20 минути. Повторете целия процес няколко пъти, докато не получите облекчение.

 

Необходими предпазни мерки при използване на топлите компреси

Уверете се, че компресът не е прекалено горещ за кожата ви, преди да го приложите. Ако приложите прекалено горещ компрес към болезненото място, това може да причини спазъм на третираните мускули.

Топлинната терапия не се препоръчва за облекчаване на болката, предизвикана от внезапна травма или отворени рани. Тя се използва по време на процеса на възстановяване, а не веднага след нараняване. Трябва да изчакате поне 48 часа след нараняване, преди да приложите топъл компрес върху засегнатото място.

Ако заспите с топъл компрес върху кожата, продължителното излагане на топлина може да засили болката и подуването, и може да причини изгаряне.

 

Как да си направите студен компрес у дома?

 

Топъл и студен компрес.

 

Ледената терапия е може би най-предпочитаното домашно лечение от първа ръка за намаляване на локализираната болка и възпаление, предизвикано от травма. Този вид компрес е най-ефективен, когато се използва веднага и многократно след нараняването. Ето и няколко лесно приложими идеи:

  • Студен компрес с течен сапун за подувания

Течният сапун може да се открие във всяко домакинство и може лесно да се използва за приготвяне на студен компрес. Когато замразите тази течност, тя придобива подобна на гел консистенция и остава неразтворена за много по-дълго време в сравнение с други течности. Вземете обикновен течен сапун и го изсипете в торбичка с вакуумно уплътнение. Поставете торбичката във фризера, докато сапунът замръзне до полутечно състояние. Разстелете тънка кърпа за ръце върху подутата област и поставете върху нея компреса. Можете също така да увиете компреса в кърпа и леко да масажирате засегнатата зона с него.

  • Студен компрес с каменна сол за навяхвания

Mожете да замразите разтвор от каменна сол (халит) и вода, за да направите студен компрес, който може да бъде увит около навехната китка или глезен. Соленият разтвор има способността да остава замръзнал за по-дълъг период от обикновената вода. Разтворете малко каменна сол във вода и изсипете течността във вакуумна торбичка. Замразете във фризера до получаване на желеподобен материал. Увийте торбичката в кърпа и след това я сложете върху навехнатото място.

  • Студен компрес с ориз за наранявания

Както се досетихте, оризът може да се използва и за топъл, и за студен компрес. Замразените оризови гранули могат да задържат студа за относително дълги периоди, което ги прави ефективен материал и за студен компрес. Вземете стар чорап и го напълнете със суров ориз. Плътно закрепете отвора на чорапа. Поставете готовата торбичка с ориз във фризера за 2-3 часа или докато се изстуди напълно. Сложете торбичката със студения ориз върху нараненото място.

 

Необходими предпазни мерки при използване на студен компрес

Не забравяйте да използвате тънка кърпа между компреса и кожата. Директното прилагане на силен студ за продължителни периоди може да доведе до увреждане на тъканите и да причини измръзване.

Внимание! Студеният компрес, като всяка друга терапия, е ефективен само когато се прилага правилно и умерено. Оставянето на пакет с лед върху кожата ви прекалено дълго време само може да засили болката. Препоръчва се компресът да се прилага веднага след травма за не повече от 20 минути.

Не забравяйте и да давате на кожата си поне 20 минути почивка, за да се върне в нормалното си състояние, преди да приложите отново студения компрес.

Прилагането на компреси е сравнително безопасен и прост начин за облекчаване на болката и се използва като незабавна терапия при често срещани наранявания. Топлите и студените компреси обаче са основно допълнително средство за лечение, което може да осигури временно облекчаване на болката, а не постоянно. Важно е да се консултирате с доктор, ако болката не се повлиява от използването на домашни компреси. Също ако болезнената област стане червена и подута или развиете треска – всички те могат да бъдат признаци на инфекция.