Стомашни болки и как да се справим с тях

Обновена: 27.01.2024|

Почти всички сме изпитвали стомашни болки и знаем колко неприятни, дори понякога непоносими, могат да бъдат те. Причините за тях варират според точното място на болката, колко силна е тя или дали я съпровождат различни симптоми като повдигане, повръщане, температура, разстройство и др. Невинаги е нужно да приемаме медикаменти, за да се преборим с болката. Често има и много други възможности, за които не се сещаме и точно за тях ще ви разкажем днес.

 

Стомашни болки – какво ги предизвиква?

Ако те са леки, причината за тях може да бъде лошо храносмилане. При по-силните е възможно да страдаме от запек или разстройство. Други основания са преяждането с вредна храна или проблеми като чувствителни черва. Вирусна инфекция, алергии към определени храни, стрес или хранително натравяне също могат да причинят болки в стомаха. За тях ще ви разкажем по-подробно в следващите редове.

Какви видове хранителни алергии съществуват?

Ако сме алергични към определен вид храна, ще получим алергична реакция непосредствено след приема й. Понякога е възможно тя да се прояви само при вдишване на изпарения от нея, или дори при употреба на прибори, които са били в досег с нея. Типични симптоми за алергични реакции са: сърбеж, парене, гадене, кожни обриви, подуване и зачервяване на очите, кихане, коремни болки, диария. Пример за видове хранителни алергии са непоносимост към:

  • Лактоза – кисело и прясно мляко, сметана, всички видове сирена, ванилов сладолед;
  • Яйчен протеин – белтъците на яйцата;
  • Рибата и морските дарове – раци, калмари, миди, всички видове риба;
  • Ядки -фъстъци, бадеми, орехи, лешници, кашу, шамфъстък, макадамия;
  • Соеви храни – соеви ядки, соево брашно, соев сос, соево мляко, соево олио, тофу.

Какви са по-сериозните причини за болки в стомаха?

Причината за стомашни болки могат да бъдат не само алергиите към дадени храни, а и заболявания като:

  • Херния – представлява излизане на орган, тъкан или дори само част от орган през дефект в мускулната или съединителнотъканната обвивка.
  • Камъни в бъбреците – това са парченца твърд материал, който се образува в бъбреците. Причината за това е, че минералите в урината понякога стават прекалено концентрирани.
  • Гастроезофагеална рефлуксна болест – това е състояние, при което усещаме „връщане“ на киселини от стомаха в хранопровода. Чувството е парещо, локализирано в гърдите или под шията.
  • Апендиците възпаление на придатъка (израстване) на сляпото черво. То се предизвиква най-често от чревен или лимфен застой.
  • Панкреатит – това е възпаление на панкреаса, още известен като задстомашната жлеза. Тя се самосмила и вследствие на това отделя много по-голямо количество ензими и токсини. Те навлизат в кръвта и могат да увредят сериозно много други органи.
  • Запушване на червата – непроходимост на червата, представлява много сериозно заболяване, което е възможно понякога да бъде дори и животозастрашаващо. То се характеризира с нарушен пасаж на храната в червата.
  • Холецистит – това състояние представлява възпаление на жлъчния мехур и появата на камъни в него.
  • Трудно кръвоснабдяване на стомаха, поради запушени кръвоносни съдове – понякога е възможно кръвоносни съдове, в близост до стомаха, да бъдат запушени по една или друга причина. Това би довело до по-трудно кръвоснабдяване на мястото.

Кога да посетим лекар? Ако се съмнявате, че имате някое от изброените заболявания е добре да посетите специалист гастроентеролог.

Какви видове стомашни болки съществуват?

След като храната навлезе в стомаха ни, стомашните мускули започват да пулсират и така тя се смесва по-лесно. Твърдата храна престоява до пет часа в стомаха, а след това преминава в червата, но на порции. Те разделят хранителната каша на много по-малки и лесни за усвояване от организма компоненти. В случай, че имаме проблем с храносмилателната система, това може да причини стомашни болки, а понякога дори и спазми.

Болките в стомаха се делят на няколко вида, според симптомите и продължителността на болката:

  • Остра болка: може да продължи няколко часа или дни и да бъде придружена от други симптоми.
  • Прогресивна болка: болка, която нараства с времето, често придружавана и с други симптоми.
  • Хронична болка: продължава дълго време (месеци или повече). През този период тя може да спира или намалява, и да се засилва отново.

 

Как да се справим със стомашните болки?

 

Стомашни болки.Пропускливи черва. Бял трън.

 

Има много начини да преборим неприятните болки в стомаха, в зависимост от това колко сериозни са те. Тук ще споделим някои от тях.

  1. Хидратация

Тялото има нужда от вода за да усвоява по-добре хранителните вещества. Ако сме дехидратирани това може да затрудни храносмилането и да доведе до болки в стомаха. Поради тази причина е хубаво да приемаме поне 1,5 литра вода всеки ден.

Ако страдаме от проблеми с храносмилането и констипация трябва да пием вода по-често. При повръщане или диария организмът се обезводнява. Това също би могло да доведе до болки в стомашната област, затова трябва да приемаме достатъчно течности.

  1. Избягвайте легнала позиция, докато имате стомашни болки

Не е добре да бъдем в хоризонтална позиция, когато изпитваме неразположение в корема. Така стомашните киселини много лесно могат да се върнат нагоре по стомашния тракт. Това може да предизвика гадене и сърцебиене.

Ако болките са прекалено силни и се налага да легнем, е хубаво да се погрижим главата ни да бъде нависоко, а тялото ни да е обърнато наляво.

  1. Джинджифил

Той е известно натурално „лекарство“ против разстроен стомах и лошо храносмилане. Джинджифилът съдържа вещества, наречени джинджили и шогаоли, които забързват обработването на храна в стомаха. Така можем да се освободим от нея по-лесно при запек.

Коренът е възможно да облекчи гаденето, повръщането и диарията.

Добра идея е, ако имаме проблем със стомаха, да приемаме чай от джинджифил.

  1. Загряване на мястото, където ни боли стомахът

Топлината може да отпусне мускулите на корема ни. Този вариант за премахване на болката се използва най-често от жени, в период на менструация. Добра идея е да си вземем топъл душ и да се напарим добре, за да отпуснем цялото си тяло. Можем и да поставим затоплено шише с вода, или друг топъл предмет, върху корема си.

  1. Добре е да избягваме пушенето и алкохола при стомашни болки

Пушенето може да раздразни гърлото ни и вследствие – нашия стомах. При повръщане, цигарите само ще навредят на стомашните пътища, които вече са възпалени от върнатия стомашен сок.

Алкохолът е токсин, който е трудносмилаем за стомаха, дори ако нямаме проблеми с него. Ето защо, ако имаме стомашни болки, е добре да избягваме консумацията му поне няколко дни.

  1. Не трябва да се храним с трудносмилаеми храни

Някои храни са по-трудни за смилане и усвояване от други. Те могат да причинят стомашни болки. Ако страдаме от раздразнен стомах, трябва да избягваме:

  • пържено или мазно;
  • пресолени или тежко подправени храни;
  • комбинацията на мазнини с протеини в едно хранене – например сметана, масло, месо, сирене, яйца;
  • протеини и кисели плодове;
  • два вида протеинови храни в едно хранене, като например – яйца и месо.
  1. Лимонов сок, сода за хляб и вода за стомашни болки

Според някои проучвания, миксът от лимонов сок, сода за хляб и вода, може да ги облекчи.

Сместa произвежда въглеродна киселина, която успокоява газове и лошо храносмилане. Тази комбинация от съставки, може да помогне и за по-лесното придвижване на храната в червата ни.

Традиционната рецепта включва:

  • 1 ч. л. от свеж лимонов сок;
  • 1 ч. л. сода за хляб;
  • 30 мл вода.
  1. Канела

 

Стомашни болки. Коледни билки и подправки. Канелата като продукт, ролки канела вързани с конопче. Канела на прах - полезни свойства за здравето.

 

Канелата съдържа няколко вида антиоксиданти, които могат да помогнат при лошо храносмилане и стомашни болки. Те предотвратяват допълнителното раздразване на стомаха и стомашния тракт. Антиоксидантите в канелата спомагат разграждането на мазнини и токсини. Това пречи на образуването на газове и помага за неутрализиране на подуването.

Ако страдаме от болки в стомаха, може да добавим 1 ч. л. канела на прах към закуската си. Друг добър вариант за прием на подправката е с чай.

  1. Сок от алое вера

Сокът от алое може да намали прекомерните количества на стомашен сок в организма и да подобри усвояването на протеини. Също така той намалява възпалението при раздразнен стомах и подпомага за баланса на храносмилателните бактерии.

Ако пием чаша сок от алое вера ежедневно, е възможно да забележим облекчение на нашите стомашни болки.

  1. Лайка за успокоение на болки в стомаха

Билката може да облекчи коремни спазми и възпалителни процеси, не само в стомаха. Тя подпомага и за освобождаването на газове, ако имаме такива. Лайката е възможно дори да намали нивата на излишните стомашни киселини, които водят до гадене и повръщане. Чаша чай от билката ще помогне и за пълноценно храносмилане.

*Известен факт е, че ако я приемаме вечер, може да подейства успокоително и да спим по-добре.

  1. Мента за стомашни болки

Ментата може да успокои стомаха ни и да предотврати гадене. Тя помага и за облекчаване на симптомите при диария или повръщане. Билката успешно успокоява и мускулите на корема, което ни предпазва от спазми. Можем да приемаме листата на билката сурови,или сушени, под формата на чай.

Ментата е традиционно лечение на болки в стомаха, диария и лошо храносмилане в Пакистан, Индия и Иран.

Билката помага и при цялостен дискомфорт или сърцебиене.

Както вече споменахме, причините за стомашни болки могат да бъдат алергични реакции, хранително отравяне, лошо храносмилане, или по-сериозни заболявания. В тези случаи е необходимо да се консултираме с лекар. Ако болките не са много продължителни и непоносими, можем да се опитаме да се справим с тях сами. Повече за това как да предотвратим стомашни болки, можете да прочетете в нашата статия Как да поддържаме здравето на стомаха.

Категории: Здраве, Хранене и видове храни|Публикувана: 04.02.2021|

Сподели тази статия, избери платформа!

Avatar of Михаела Ахчиева

Блог

Рецепти

Свързани публикации

Оставете коментар

Обновена: 27 януари 2024 в 00:00 | Публикувана: 4 февруари 2021 в 10:25 | Категория: Здраве, Хранене и видове храни