Вече сме ви разказвали, че колко бързо ще свалите килограми не се определя само от вашата диета или режим на тренировка. Има много други фактори, които играят решаваща роля, когато става въпрос за теглото и хормоните също са един от тях.

Хормоните влияят върху настроението, метаболизма, апетита и в крайна сметка върху килограмите. Така че само правилното хранене и упражненията два пъти на ден няма да ви помогнат да влезете в любимите си стари дрехи. Днес ще ви обясним как да балансирате важни хормони, отговорни за напълняването за по-бързи резултати.

6 са основните хормони, които могат да спрат напредъка ви в отслабването, ще споделим начини за контролирането на всеки един от тях.

 

  1. Хормони, отговорни за напълняването – инсулин

Всички знаем, че инсулинът е хормон, който се отделя от панкреаса и е отговорен за регулирането на нивото на кръвната захар. Когато сте с наднормено тегло, нивата на инсулин в организма излизат от равновесие, което затруднява свалянето на килограми.

Ако сте здрави и в добра форма, панкреасът ви произвежда точното количество инсулин, за да може кръвната захар леко да се повиши и да падне в тесен диапазон (нива на гладно от 70 до 85 мг/дл).

Но когато нивата на естроген се покачат (друг представител на хормоните, отговорни за напълняването), клетките, които произвеждат инсулин, се напрягат и вие можете да станете инсулинорезистентни.

Тогава инсулинът започва да вкарва по-малко глюкоза в черния дроб и мускулите, повишавайки нивата на захар в кръвта и в крайна сметка съхранява глюкозата като мазнина. Вашата мастна тъкан може да се разшири до четири пъти, за да побере съхранението на глюкоза.

Така, ако продължавате да ядете рафинирана храна, панкреасът трябва да работи по-усилено, за да произвежда повече инсулин и да изчисти захарта от тялото. В крайна сметка, както подчертахме, хормоните съхраняват допълнителна захар под формата на мазнини.

За да балансирате нивото на инсулина, намалете захарта от диетата си, консумирайте храни с нисък гликемичен индекс и включете в диетата си повече храни, богати на протеини.

Повече за гликемичния индекс и храните с нисък такъв можете да прочетете в нашия блог.

 

  1. Кортизол

 

Отговорни за напълняването. Burnout syndrome, емоционално прегаряне.

 

Кортизолът е познат като хормонът на стреса. Той се произвежда от тялото, когато сме под силно напражение. Този хормон е свързан с инсулина и дори леко до умерено повишаване на кортизола, повишава нивото на инсулина в кръвта, което, разбира се, се отразява на килограмите.

Повишаването на хормоните, отговорни за напълняването, като кортизола, също кара тялото ви да съхранява висцерална мазнина около вътрешните органи, което води до изпъкнал корем.

Медитацията и спокойният сън в продължение на 8 часа са два лесни начина да контролирате нивото на кортизола.

Очевидно и намаляването на стреса в живота ви ще помогне за овладяване на този хормон.

Но има и друг много често срещан източник на проблема – кафето, което повишава драстично нивата на кортизол и отново  кара тялото ви да трупа мазнини, когато най-малко имате нужда от това.

Интересно нали? Може би е добра идея да сведете кафето до едно на ден.

 

  1. Хормони, отговорни за напълняването – грелин

Грелинът, известен също като хормон на глада, се освобождава от стомаха, когато е празен. Хормоните изпращат сигнал до хипоталамуса, който ви казва, че е време да хапнете нещо. Нивото на хормона е най-високо на празен стомах и след това намалява.

Установено е, че при затлъстели хора нивото на грелин не намалява много след хранене. Хипоталамусът не приема сигнала и обикновено това води до склонност към преяждане.

Избягването на захарта и включването на повече богати на протеини храни са някои от начините за управление на този хормон.

 

  1. Лептин

 

Отговорни за напълняването. Хранене при омазнен черен дроб. Най-трудното в кетогенната диета. Преяждане по празниците.Диабет и затлъстяване. Пропускливи черва. Диета без въглехидрати и захар.

 

Лептинът се произвежда от мастните клетки на тялото и е отговорен за намаляване на глада и за да се чувстваме сити. Този хормон изпраща сигнал до мозъка, че се съхраняват достатъчно мазнини, и ви предпазва от преяждане.

За съжаление, при хората със затлъстяване хормоните не работят както трябва. Мозъкът не получава сигнали за спиране на храненето и човекът в крайна сметка яде повече, отколкото му е необходимо.

Две потенциални причини за това са повишени нива на инсулин и възпаление в хипоталамуса.

Както можете да забележите всички хормони, отговорни за напълняването, са свързани.

За да се контролира лептинът, човек трябва да яде противовъзпалителни храни, да спортува редовно и да спазва постоянен график за сън.

 

  1. Хормони, отговорни за напълняването – естроген

Естрогенът или женският хормон, е отговорен за развитието на половите белези при дамите. Както много високите, така и много ниските нива на естроген могат да доведат до наддаване на тегло.

Да поговорим как точно се повишават нивата на естрогена. Месото е една от основните причини. Приемате много по-малко фибри, когато ядете месо. Изследванията показват, че вегетарианците получават два пъти повече фибри от хората, спазващи традиционна диета.

Тъй като фибрите помагат за редовен стомах и ние преработваме излишния естроген чрез отпадните продукти, снабдяването с по-малко фибри повишава естрогена.

Месото също съдържа вид мазнини, които създават проблем с естрогена. Отглежданите селскостопански животни днес са претъпкани със стероиди, антибиотици и токсини.

Когато ги консумирате, тези вещества навлизат и във вашата система и също могат да доведат до претоварване с естроген.

Установено е, че нивото на хормона е по-високо при хора със затлъстяване в сравнение с жените с нормално тегло. За да контролирате нивото на естрогена, е важно да направите необходимите промени в начина си на живот.

Ежедневните упражнения и хапването на богати на фибри и листни зелени зеленчуци могат да помогнат за контролиране на нивата на този хормон.

 

 

  1. Тестостерон

 

Отговорни за напълняването. Затлъстяване - лоши навици или ДНК.

 

Всеки ден сме изложени на поразителен брой токсини, включително пестициди, хербициди, генетично модифицирани храни и около шест различни синтетични хормона в месото.

Токсините дебнат още в кремовете за лице, лекарствата, огнеупорните материали в диваните и дори във въздуха, който дишаме. Списъкът може да стане много дълъг.

Но защо наблягаме на всичко това? Много видове от тези токсини функционират като естроген, когато се абсорбират в тялото. Това може да обясни защо толкова много момичета навлизат в пубертета по-рано и защо много момчета проявяват женски белези.

Ксеноестрогените, както се наричат тези специфични токсини, са свързани с повишен риск от заболявания като рак на гърдата и яйчниците, и ендометриоза.

Целият този „фалшив“ естроген потиска тестостерона в тялото, който е жизненоважен за хормоналния баланс и допринася за претоварването с естроген.

Тестостеронът допринася за мускулния растеж, което от своя страна подпомага метаболизма. В резултат на това сме здрави и с нормално телосложение.

Когато тестостеронът не достига за сметка на естрогена, метаболизмът се забавя. И както вече разбрахте, претоварването с естроген повишава инсулиновата чувствителност.

Комбинацията води до наддаване на килограми. Всъщност, според изследванията това може да повиши теглото на човек с до 10 кг за 50 години.

Ще намалите този ефект като заложите на повече чисти продукти в менюто си и не натоварвате организма си с излишни токсини, когато можете да избегнете това.

 

Това е от нас за хормоните, отговорни за напълняването и колко важен е техния баланс. За вас остава само да започнете да ги контролирате, за да се радвате на здраво и изваяно тяло. Успех!