От векове брашното е ключова съставка в рецептите на множество ястия. То присъства в списъка с продукти за приготвяне на кексове, макаронени изделия, сладки, соленки и най-вече – на най-често консумираното печиво: хлябът.

В днешни дни имаме богат избор от видове брашно. Всяко от тях има различни хранителни качества и енергийни стойности, както и допълнителни съставки и примеси. Затова е изключително важно да можем да правим разликите между тях. Това важи с особена сила, ако следваме даден хранителен режим по здравословни причини, имаме непоносимост към глутен или се стремим да намалим теглото си.

Днес фокусът ни попада върху два от видовете брашно: бяло и бадемово брашно.

За да разберем добре техните разлики, започваме от:

За брашното – накратко

Брашното представлява фин прахообразен хранителен продукт, който се получава от смилането на зърнени култури или ядки. Съществуват различни видове брашно, направени от пшеница, ръж, овес, кестени, просо, царевица, ориз, нахут. Освен тях можем да срещнем още брашно от соя, картофи, елда, тапиока, бадеми, кокос, ориз…

Причината най-популярното сред тях да е бялото пшенично брашно, се крие в състава му. За производството на хляба, какъвто го познаваме, най-важни са белтъчините в продукта, протеините и т.нар. глутенин (от който произлиза глутенът). В противен случай не се получава лека и приятна, бухнала, пухкава структура.

В зависимост от произхода си, брашното бива пшеничено, ръжено, царевично, соево, оризово, бадемово, кокосово. Има и разделение по качество, което зависи от пепелното му съдържание. Колкото по-ниско е то, толкова по-висок тип е брашното и оттам – толкова по-бял е хлябът. Типовете, от които най-често можем да избираме в магазинната мрежа, са 500, 700 и 1150. Срещат се и 650 и 800, които са по-богати на белтъчини.

Като продукт хлябът има голямо значение в историята на множество култури – включително и на българската. При нас той има дори обредно значение под формата на погача, козунак, питка с късмет и дряново клонче.

Бяло брашно – състав и приложение

Тесто и брашно на масата, подготовка за приготвянето на тестено ястие.

Вече споменахме за огромното значение на брашното в нашия бит. Защо тогава в последните години се разисква все по-широко и шумно въпросът за това дали и колко вредно е бялото брашно?

В производството на бялото брашно днес се наблюдава възможно най-ефикасно премахване на обвивките на зърната, от които то се произвежда. Това, в комбинация с различните технологични обработки, които продуктът преминава, намаляват сериозно количеството на полезните му вещества. Затова и бялото брашно, макар и с най-високо качество, е с най-ниско съдържание на микроелементи, полезни за човека.

Това, за което не се замисляме често, е че именно процесът, през който преминава брашното, за да стане то бяло, тип 500, го прави една от сериозно обработените храни, които приемаме. Колкото и да е вкусен хлябът, направен с него, той най-често е направен от рафиниран продукт.

Обработка на продуктите от бяло брашно от тялото

Не е тайна, че много хора обичат да си похапват тестено. И как иначе, когато ароматът на прясно изпечен хляб в магазина и пекарната е толкова неустоим?!

Важно е да знаем обаче как той влияе на тялото ни. При консумация на храни с рафинирани съставки и най-вече брашно, организмът освобождава по-голямо количество инсулин, за да ги обработи. Това, само по себе си, взима от енергията му. За разлика от други храни, тъй като при бялото брашно почти липсват фибри и полезни вещества, тялото започва да трупа мазнини за следващия път, в който ще трябва да обработи подобна храна.

Затова и при прекаляване с приема на продукти с бяло брашно се регистрира по-голяма склонност към хронични заболявания, по-лесно наддаване на тегло, проблеми на храносмилателната система и стомашно-чревният тракт, дефицит на витамини.

Въпреки това, бялото брашно си остава основна съставка на хлябове, сладкиши, блатове, кексове и други тестени изделия, които виждаме навсякъде около нас. Затова и зависи от всеки един от нас да се информира добре за съдържанието на всеки продукт, в чиито състав присъства бялото брашно.

За бадемово брашно – накратко

Готвене на сладкиш с бадемово брашно.

След всичко казано за бялото брашно и влиянието му върху организма, е закономерно всеки да обърне поглед към алтернативни варианти.

Един от по-любопитните сред тях на пазара е бадемовото брашно. Вече сме ви давали нашите 7 причини да използвате бадемово брашно, но днес ще наблегнем отново на някои специфики. Сред тях най-вече ще бъдат контрастите с бялото брашно.

Първата и най-съществена разлика е, че бадемовото брашно е чист продукт, извлечен само от бадемови ядки. Това, само по себе си, го прави много по-естествен продукт, който не губи почти никаква част от витамините, заложени в бадемите. Това са вещества от В групатаB1 (тиамин), B2 (рибофлавин) и B9 (фолиева киселина), витамин Е, минералите калций, желязо, магнезий и цинк. 

Добавяме към тази комбинация и фактът, че бадемовото брашно е безглутеново. Това улеснява работата на организма и не дава предпоставки за освобождаването на прекомерно количество инсулин. То е успешен заместител на останалите брашна и придава един приятен ядков вкус. Това го прави чудесна съставка за здравословни сладкиши като рецептите за Уникално кето брауни с карфиол  и Кето бисквитки Орео в нашия блог. Вижте бадемово брашно, направено  от обелени и смлени бадеми ТУК.

За какво да внимаваме при употреба на брашното

Както с всичко друго, не трябва да прекаляваме и с храните, съдържащи брашно – независимо от кой от двата типа. Ето защо:

При бялото брашно опасността се крие главно в наличието на глутен и остатъчни съставки от обработката му. В комбинация с почти нулевото съдържание на витамини и минерали, при прекомерна консумация, то може да донесе не ползи, а дори вреди на организма.

Бадемовото брашно, от друга страна, е приятел на всеки, който следва здравословен режим на хранене. Не бива да забравяме обаче, че то е изключително калорично (611 kcal на 100 г). Дори и да е засищащо и от него да не е необходимо голямо количество, за да се почустваме сити, не е за пренебрегване, че може да наситим организма си с твърде много Омега-6 мастни киселини. Те водят до проблеми, свързани с храносмилането, щитовидната жлеза и други.

В търсенето на най-добрите заместители на стандартното бяло брашно откриваме бадемовото брашно като една чудесна алтернатива, както за солени, така и за сладки рецепти. Богато на растителни протеини, много витамини и минерали, то е чудесен помощник в кухнята в името на по-балансираното и здравословно меню.

Автор: Васи Дюлгерова