Зърнените храни са лесна и бърза закуска, която можете да комбинирате с прясно или кисело мляко, плодове и ядки. Някои претендират с впечатляващи хранителни и вкусови качества и насърчават последните тенденции в диетичните режими. Но замисляли ли сте се, дали всъщност те са наистина толкова здравословни? В тази статия ще разгледаме детайлно какво представляват зърнените закуски и какъв е техният ефект върху организма.

Как се приготвят зърнените закуски?

Зърнените закуски се приготвят от преработени зърна, като често им се добавят витамини и минерали. Зърната обикновено се превръщат във фино брашно и се варят. След това към него се прибавят захар, какао и вода. Идва ред на екструзията – високотемпературен процес, който използва машина за преработване на зърнените култури. След това те се изсушават и накрая се изрязват в предпочитани форми, като топки, звезди, цветенца и т.н.

Защо не са здравословни зърнените закуски?

Красива дама, държаща прибори и показваша чувство на глад.

Зърнените храни се продават на пазара като „нискомаслени“, „пълнозърнести“ и прочие епитети, които целят да заблудят хората, че са здравословни и диетични. Най-податливи на манипулация обаче са децата. Производителите използват ярки цветове и анимационни герои, за да привлекат тяхното внимание. В резултат децата започват да свързват зърнените храни със забавления и игри и те стават тяхната най-предпочитана закуска. Но ето защо не трябва да позволяваме това:

  • Зърнените закуски имат високо съдържание на захар

Знаем, че бялата захар е най-лошият враг според много съвременни режими, включително кетогенния режим на хранене. Зърнените закуски са сред най-популярните преработени храни с високо съдържание на добавени захари. Ако започнете деня си със зърнена закуска, с високо съдържание на захар, ще повишите нивото на кръвната захар и инсулина. Няколко часа по-късно обаче, кръвната захар пада и тялото се нуждае от друга храна с високо съдържание на въглехидрати –  което може да създаде един порочен кръг от ненужно преяждане. А прекомерната консумация на захар може да увеличи риска от диабет тип 2, сърдечни заболявания и рак.

  • Добавените синтетични витамини и минерали са напълно безполезни за вашето здраве

Много зърнени закуски са обогатени с витамини и минерали, за да ви дадат добро начало на деня. Звучи добре, нали? Всъщност не е точно така. Синтетичните витамини и минерали не се абсорбират лесно от тялото. Напротив повечето се третират от него като токсини и организмът се стреми бързо да ги изхвърли. Ето защо е важно да приемаме само висококачествени хранителни добавки!

Друг минус е, че човешкото тяло се нуждае от наситени мазнини, за да абсорбира много от основните хранителни вещества. А консумацията на „нискомаслени“ продукти, каквито са и зърнените закуски, не помага за това.

  • Зърнените закуски съдържат ГМО

Всъщност, грозната истина е, че почти всички преработени храни съдържат ГМО. Няма значение какво пише на опаковката, словосъчетанието „естествени съставки“, често служи за заблуждение на потребителите, че консумират един здравословен продукт. А след като се погледне по-съсредоточено в съставките излизат генномодифицирана царевица, соя, рапица, захарно цвекло и токсични пестициди. Изследванията показват, че генномодифицираните храни могат да причинят алергии, проблеми с храносмилането и черния дроб, проблеми с плодовитостта и др.

  • Зърнените закуски няма да ви заредят с енергия

Абсолютна заблуда е, че зърнената закуска ще ви даде добро начало на деня и ще ви тонизира. Всъщност, храните с високо съдържание на въглехидрати имат точно обратния ефект – карат ви да се чувствате изморени и след една порция ви се иска да полегнете отново. За закуска трябва да се хапват храни с високо съдържание на протеин, а въглехидратите трябва да се оставят за вечеря.

  • Зърнените закуски са с ниско съдържание на протеини

Ниското съдържание на протеин се дължи на това, че зърнените закуски са направени от рaфинирани зърна. Всъщност добавянето на повече протеин към вашата диета е най-лесният и най-ефективен начин да отслабнете. Той ще помогне за ограничаване на апетита и ще ви предпази от преяждане. Ето защо, трябва да започвате деня си със закуска с високо съдържание на протеини. За съжаление няма да ги намерите в зърнените закуски.

С какво да заменим зърнените закуски?

Махате зърнените закуски от менюто, но с какво да ги замените? Ето няколко идеи за бързо снабдяване се енергия, сваляне на килограми, добър баланс на кръвната захар и хубаво настроение.

Твърдо сварените яйца ще ви осигурят протеин. Можете да постигнете и същия ефект и с омлет със зеленчуци, по желание да му добавете и някакво месо по избор.

Така наречените „здравословни мазнини“, които се намират в авокадото ще подобрят съотношението между макро и микроелементите във вашата закуска, така че не го оставяйте в чинията. Авокадото ще бъда една страхотна добавка към вашата закуска, независимо каква е тя.

  • Протеинов шейк

Ако искате да заложите на безмесна закуска, но пък да си доставите необходимото количество протеин, заложете на шейк. Добавете пресни или замразени плодове, здравословни мазнини като кокосово масло или авокадо и се насладете на една страхотна закуска.

За финал – не се заблуждавайте от лъскавите реклами на хранителната промишленост повечето зърнени храни са всичко друго, но не и здравословни. Ако все пак не можете да им устоите, поне четете етикетите и залагайте на продукти без захар и с нерафинирано брашно. Ние можем да ви предложим мюсли без никаква скрита захар и въглехидрати – напълно натурален крънч, подсладен с естествената билка стевия. Можете да се информирате тук.

Автор: Кристина Тонева