Знаете ли каква е връзката между триглицериди и рибено масло? Рибеното масло е основен източник на омега-3 мастни киселини в диетата. То съдържа както докозахексаенова киселина (DHA), така и ейкозапентаенова (EPA). Освен консумирането на повече мазна риба, хората приемат рибено масло под формата на добавка, за да намаляват риска от инфаркт и инсулт, за подобряване на симптомите на ревматоиден артрит, за лечение на високо кръвно налягане и на високи триглицериди. Подробна информация за останалите предимства на омега-3 за организма можете да прочетете в нашата страница. Наличието на високо ниво на триглицериди в кръвта може да увеличи риска от сърдечни заболявания. Именно връзката между триглицеридите и рибеното масло ще бъде темата на днешната статия.

 

Какво представляват триглицеридите?

Триглицеридите и холестеролът са различни видове липиди, които циркулират в кръвта. Триглицеридите съхраняват неизползвани калории и осигуряват енергия на тялото. Холестеролът се използва за изграждане на клетки и на определени хормони. Когато се храните, тялото ви превръща всички калории, които не е необходимо да използва веднага, в триглицериди. След това триглицеридите се съхраняват в мастните клетки. По-късно хормоните отделят триглицериди за енергия между храненията. Ако редовно приемате повече калории, отколкото изгаряте, може да получите високи триглицериди (хипертриглицеридемия). Един обикновен кръвен тест може да разкрие дали вашите триглицериди попадат в здравословния диапазон.  Ето какви са основните граници:

  • Нормални граници – по-малко от 150 милиграма на децилитър или по-малко от 1,7 милимола на литър
  • Висока граница – 150 до 199 мг /дл (1,8 до 2,2 ммол /л)
  • Опасно висока граница – 500 мг /дл или повече (5.7 ммол /л)

Високите триглицериди могат да допринесат за втвърдяване на артериите или удебеляване на стените на артерията (артериосклероза) – което увеличава риска от инсулт, сърдечен удар и други сърдечни заболявания. Изключително високите триглицериди могат също да причинят остро възпаление на панкреаса (панкреатит). Те често са признак и за други състояния, като диабет тип 2 или преддиабет, ниски нива на хормоните на щитовидната жлеза (хипотиреоидизъм), метаболитен синдром – състояние, при което високо кръвно налягане, затлъстяване и висока кръвна захар се появяват заедно, увеличавайки риска от сърдечни заболявания и др.

Преди да предприемете, каквото и да било лечение, трябва да изключите възможността високите триглицериди да са в резултат на приема на определени лекарства, като диуретиците, ретиноидите, стероиди, бета блокери, някои имуносупресори и лекарства срещу ХИВ.

 

 Каква е връзката между триглицериди и рибено масло?

 

Триглицериди и рибено масло.

 

Омега-3 мастните киселини могат значително да намалят нивата на триглицеридите в кръвта. Високите триглицериди са известен рисков фактор за сърдечни заболявания. Следователно намаляването на тези нива е от решаващо значение. Приемът на омега-3 по 4 грама дневно в допълнение на назначено лечение и здравословен начин на живот значително ще подобрят състоянието. Рибеното масло може спокойно да осигури препоръчителната доза и да намали нивата на триглицеридите с най-малко 30% при пациенти с триглицериди от 500 мг / дл или повече. Тук виждаме ясно връзката между триглицериди и рибено масло: приемът на добавки с рибено масло за най-малко шест месеца значително ще намали риска от сърдечни заболявания.

Освен с приема на омега-3, можем да понижим триглицеридите и чрез някои промени, като:

  • сваляне на излишните килограми
  • консумиране на повече ядки, зехтин, маслини, риба
  • Елиминиране или намаляване на захарта
  • физическа активност
  • ограничаване на алкохола
  • избягване на червено месо и яйчен жълтък

Все пак имайте предвид, че добавките без рецепта не трябва да се използват вместо лекарства, отпускани по лекарско предписание, за дългосрочно управление на високи триглицериди. Предозирането с рибено масло може да попречи на съсирването на кръвта, така че непременно се консултирайте с лекар, ако искате да приемате такава добавка. Други леки странични ефекти могат да бъдат лош дъх, стомашно разстройство, гадене, обрив.

 

Триглицериди и рибено масло: за какво помагат омега-3 мастните киселини?

Омега-3 са в основата на рибеното масло, а за техните ползи сме говорили неведнъж. Известни също като полиненаситени мастни киселини, те играят важна роля в човешкото здраве. Смята се, че имат многобройни ползи за сърцето, мозъка, червата и ставите, благодарение на резолвините – активни метаболити, които, според проучванията, спомагат за намаляване на възпалението.

Освен връзката между нивата на триглицериди и рибено масло, омега-3 понижават кръвното налягане, забавят развитието на плака в артериите, намаляват вероятността от инфаркт и инсулт, както и вероятността от внезапна смърт при хора със сърдечни заболявания. Омега-3 мастните киселини могат да бъдат полезни при лечението на мигренозно главоболие, чрез намаляване на възпалението в мозъка. Проучванията показват, че есенциалните мастни киселини помагат за намаляване на болката и сковаността на ставите, когато омега-3 се приемат ежедневно. Действат благоприятно и при симптоми на депресия.  По-подробно за всичко това можете да прочетете в нашия блог. А ако се чудите защо омега-3 са изключително полезни за вегетарианци, отговорът ще откриете отново там, в статия, посветена на темата.

 

Какво съдържа рибеното масло?

 

Триглицериди и рибено масло.

 

 

Най-просто казано, рибеното масло е мазнината, която се извлича от рибната тъкан. Обикновено се произвежда от мазна риба като херинга, риба тон, аншоа и скумрия. Понякога се прави и от черния дроб на други риби, какъвто е случаят с маслото от черен дроб на треска. Световната здравна организация (СЗО) препоръчва да се ядат 1-2 порции риба седмично. Това е така, защото омега-3 мастните киселини в рибата осигуряват много ползи за здравето, както споменахме по-горе. Ако обаче не ядете 1-2 порции риба седмично, добавките с рибено масло могат да ви помогнат да получите достатъчно омега-3.

Около 30% от рибеното масло е съставено от омега-3, докато останалите 70% са съставени от други мазнини.

Рибеното масло обикновено съдържа и малко витамин А и D. Важно е да отбележим и, че видовете омега-3, открити в рибеното масло, имат по-големи ползи за здравето от омега-3 в растителните източници.

Добавките с рибено масло се предлагат в течна форма, капсула или хапчета.  Въпреки всичко, консумацията на две порции мазна риба на седмица може да ви осигури достатъчно омега-3. Всъщност, това ще бъде толкова ефективно, колкото приемът на рибеното масло – ако не и повече. Още за ползите от приема на омега-3 можете да намерите в нашия блог.  Разбира се, добавките с рибено масло са добра алтернатива, ако не обичате или не ядете риба. Изборът е във вашите ръце.