Втори ноември е Световният ден на витамин D. Питате се защо има специален ден, посветен точно на този витамин? Дефицитът на витамин D е проблем от световен мащаб, засягащ над 1 милиард хора от цял свят. В България около 80% процента от населението страдат от липса на този витамин в различен размер.

Защо е нужен витамин D?

Всъщност, той не е просто витамин, а мастноразтворим стероиден хормон, който играе изключително важна роля в различни системи в организма. Витамин D подпомага абсорбацията на калций в червата и отговаря за поддържането на калций и фосфор в тялото. Не случайно, при неговия дефицит се наблюдават проблеми с костите.

Витамин D участва в клетъчния растеж, влияейки на над 200 гена.

Той има и пряко участие в имунната система. Точно поради тази причина, количеството му трябва да се следи изкъсо в периоди на вируси и грипни епидемии. Също така, витамин D участва в лечението и превенцията на редица заболявания, повечето от които свързани с нервната, опорно-двигателната и имунната системи.

Липса на витамин D

Често бива наричан слънчев витамин и като такъв го знаем от деца. Той се набавя директно от слънцето през кожата, но поради различни фактори, с всяка изминала година, тази „слънчева доза“ се оказва недостатъчна. Основни фактори са заседналия начин на живот са липсата на преки слънчеви лъчи в светлата част на деня, затворените пространства, в които прекарваме времето си, затлъстяването и силното замърсяване на въздуха, което се наблюдава вече и в по-малките населени места. Това са проблеми, с които е трудно да се борим.

Както споменахме и по-горе, в световен мащаб има места, в които броя на хората, страдащи от дефицит на витамин D e между 70 и 90% от общото население. Проблемът е по-често срещан сред жените, но това не променя фактите и за по-силния пол. Проблемите, отключващи се при липсата на витамина, излизат наяве през зимните месеци, когато денят е по-кратък, слънцето по-слабо, а лъчите, достигащи до нас – съвсем ограничени.

Симптоми при дефицит

Всъщност, високият процент на хората, страдащи от недостиг на витамин D, се дължи на факта, че повечето от нас не знаят за съществуването на такива липса в организма. Тя не се изразява в клинични симптоми и поради тази причина остава дълго време в неизвестност. Обичайните сигнали са нормални за повечето хора, тъй като се срещат при почти всеки човек – чупливи нокти, косопад, почти постоянна умора, болка в мускулите и ставите, тъга и депресивни състояния, отпаднал имунитет и чести боледувания.

За съжаление, постоянното им неглижиране може да доведе до наистина сериозни здравословни проблеми. Липсата на витамин D увеличава риска от заболявания, свързани със сърцето, диабет тип 2, различни видове рак, инфекциозни и автоимунни заболявания, невропсихични разстройства и други.

Ето защо различни здравни организации по цял свят се обединяват от общата идея да възпитат във всички нас здравна култура, която своевременно да ни предпазва от заболявания, в следствие на нуждите на организма. Здравните власти в различни страни обръщат все по-голямо внимание на тази тема, която е с нарастващо значение с всяка изминала година.

Каква е разликата между витамин D2 и витамин D3?

Този въпрос е от изключително голямо значение и затова му обръщаме специално внимание. Повечето хора знаят че витамин D е много важен за костната и мускулната системи, но е съвсем неизвестен факта, че витамин D е в две форми – D2 и D3 и разликата между тях не е никак малка. През последните години се правят редица изследвания, именно в тази посока.

Оказва се, че витамин D3 е в пъти по-ефикасен от D2, когато се използва за повишаване на нивата на витамина в кръвта. Витамин D3 представлява 80% от общото количество и се произвежда в тялото от слънчевите лъчи, чрез кожата. За разлика от него, витамин D2 е едва 20% и се доставя чрез храната или стандарните добавки. Постъпили веднъж в тялото, витамиите D2 и D3 се транспортират в черния дроб, където се преобразуват в метаболита калцидиол. Именно той е индикаторът, с който се определя статуса на витамин D в човешкия организъм.

Превенция

Нивата на витамин D могат да бъдат измерени във всеки град в клинична лаборатория. През зимните месеци е желателно да се обърне специално внимание на количеството на витамина в тялото. Храните, от които може да си го набавим, макар и в по-малки проценти са гъбите, млечните продукти, мазните риби и яйченият жълтък. Високо концентриран витамин D под формата на витамин D3 може да разгледате в нашия магазин тук.

Основни ползи:

  • добро настроение и тонус на тялото
  • здрави кости, нокти и мускули
  • силен имунитет
  • противовъзпалителни свойства

Екипът на Фор Лайф