Шафран – безценна подправка за вкусни ястия, красота и здраве

Обновена: 01.04.2024|
Билки за женско здраве. Шафран - ползи от подправката.

Шафранът е една от най-ценените и скъпи подправки на планетата. Той се използва от векове за медицински, естетически и кулинарни цели. Добива се от цветовете на растението шафранов минзухар, член на семейството на ирисите.

Около 85% от световния му добив се случва в Иран. Там той се използва както в кулинарията, така и за производството на лекарства, багрила и парфюми.

Днес подправката е високо ценена заради уникалния си ароматен вкус и отличителния си цвят, но и заради здравословните ползи, които може да донесе за организма.

Тази статия e посветена на многобройните му предимства, за да ви помогнем да разберете защо се счита за безценна подправка.

 

stevio 400
keto 01
stevio 400
keto 01

История и добив на шафрана

Освен, че е една от най-уважаваните, шафранът е и една от най-старите подправки, и от хиляди години се смята за ценна стока и разменна монета.

За пръв път той е добит в Централна Азия преди повече от 3500 години, като се споменава още в древни текстове от 1500 г. пр. Н. e., в Библията и в старите китайски медицински книги.

Името му идва от арабската дума за жълт („zaffran“). В миналото тази скъпоценна подправка се търгува в цяла Евразия и е желана придобивка от крале, римските императори и фараони, които са се възползвали от свойствата му на мощен афродизиак и лечебно растение.

Дори самата Клеопатра се е къпала в баня с шафраново мляко. Високата цена на подправката се дължи на интензивния труд, който е необходим за получаване й.

Шафрановите цветове обикновено се събират на ръка и за един килограм може да са необходими до 75 000 цвята, за да се получи най-висококачествен продукт.

Растението също така е стерилен триплоид, което означава, че шафрановите минзухари не могат да се възпроизвеждат или да растат в дивата природа и по този начин изискват процес на клониране, за да продължат да се развиват.

 

Как да разпознаем качествения шафран?

Тази подправка се предлага в подобни на конци снопчета или гладко смляна на прах. Може да бъде закупена онлайн и в по-висок клас хранителни магазини. Висококачественият продукт дори се прибира в защитена среда, за да се избегне кражба.

Смленият шафран е най-достъпната опция. Ако обаче попаднете на твърде бюджетно предложение, може да сте сигурни, че подправката съдържа примеси, които намаляват цената, а и не е изключено да получите пълна имитация. Така че трябва да бъдете наистина внимателни.

За най-висококачествен, разбира се, се смята иранският шафран. Друга популярна опция е испанският, който се култивира в района на Ла Манча в Испания и често се използва в ястия като паеля. Шафран Кашмири, който се отглежда в Индия и американският, който се отглежда предимно в Пенсилвания, също са висококачествени продукти.

 

Шафран за кулинарни цели + 3 идеи за рецепти

 

Шафран - минзухар, ползи, събиране.

 

Тази скъпа подправка има остър, земен вкус, който може да има фини плодови нотки. Неописуемият й аромат се дължи на химикалите шафранал и пикрокроцин, които придават на растението и отличителния ярко жълт цвят.

Използва се най-често в средиземноморската и азиатската кухня, но намира място и в редица ястия по целия свят – от испанска паеля през италиански специалитети с ориз до богати индийски рецепти и шведски кифлички.

Подправката е най-добре да се използва в ястия, които съдържат значително количество течност, тъй като процесът на задушаване е необходим, за да се разгърне пълният вкус на шафрана.

Винаги първо е необходимо шафрановите конци да се смелят на прах в хаванче (ако не сте избрали вече смляна подправка). След това подправката се добавя към горещата вода или течността за готвене. Малко количество от ценната подправка прави чудеса, така че не е необходимо да се използва повече от щипка.

Ето и няколко идеи в какви кето рецепти можете да го включите:

  1. Буябес – традиционна френска супа или яхния от морски дарове с миди и риба, приготвени в рибен бульон, зехтин, домати, зелен лук, пресен чесън, шафран и други подправки.
  2. Пиле с шафран – пилешки гърди, приготвени в богат шафранов сос от зехтин, пилешки бульон, лимонов сок, зелен лук.
  3. Спондж кейк с шафран и кардамон – лек, ароматен кекс, овкусен и с ванилия.

Ако нямате възможност да си набавите подправката, винаги можете да я замените с куркума. Тя е подходящ заместител, защото може да наподоби златистия цвят на шафрана, но за съжаление уникалният му аромат не може да бъде пресъздаден от друга подправка.

 

Извор на красота

Освен че се използва за приготвяне на специалитети, силата на шафрана е известна с многобройни ползи за красотата. От гладка и сияйна кожа до здрава и красива коса, прочетете защо растението е пръв приятел на всяка жена:

  • Шафран срещу акне

Със своите невероятни антибактериални и противовъзпалителни качества, шафранът е идеално средство за лечение на акне и комедони. Неговите лечебни свойства могат да помогнат за изчистване на склонна към акне кожа.

Вземете 5-6 листа пресен босилек и 10 нишки шафран. Накиснете ги в чиста вода, направете паста и я използвайте при появата на пъпки.

  • Намалява пигментацията

Растението може да бъде отличен начин за естествено намаляване на пигментацията, тъмни петна и други дефекти по кожата.

Накиснете няколко власинки шафран във вода. Добавете 2 с. л. куркума на прах и направете паста. Нанасяйте я върху лицето си 2 пъти седмично.

Ще се насладите на чудодейни резултати.

 

  • За здрава и блестяща коса

Пълен с антиоксиданти, шафранът може да подхрани косата, като я направи здрава и блестяща.

Добавете няколко нишки от растението към балсама си за коса, загрейте го и редовно масажирайте скалпа.

Това ще го направи по-здрав, а косата –  по-силна и сияйна.

 

Ролята на активните съставки шафранал и кроцин

 

Шафран. Антивирусните програми за лечение. Ефективни ли са хранителните добавки. Имунната система. Прилагане на маски и дезинфектанти.

 

Кроцинът е естественият пигмент, който придава на шафрана характерния яркожълт цвят при готвене и един от основните каротеноиди и активни компоненти на подправката.

При хората каротеноидите действат като антиоксидант, предпазвайки клетките от оксидативен стрес чрез борба със свободните радикали, които увреждат клетките и по този начин ускоряват стареенето.

Кроцинът има и терапевтични ползи, които са ефективни за лечение на депресия. Освен това съществуват доказателства, че той може да предотврати увреждане на мозъка с напредване на възрастта.

Шафраналът е друго полезно органично съединение в подправката. Той е източникът на отличителния аромат на продукта и се използва заради естествените си свойства в етеричните масла и парфюмите.

По-малко известно обаче е, че шафраналът съдържа значителни антидепресантни свойства. Той работи върху рецепторния комплекс GABA-A – невротрансмитер, който действа като главните инхибиторни рецептори на централната нервна система.

 

Здравословни ползи

Както споменахме, като източник на антиоксидантите кроцетин, шафранал и кроцин, шафранът може да помогне за защитата на тялото от вредните свободни радикали, които причиняват редица заболявания.

Той може да се консумира директно, като екстракт чай или добавка. Ето и за какво може да помогне това:

  • При депресия

Депресията засяга около 20% от световното население. Възможностите за лечение на големи депресивни разстройства обикновено включват синтетичен клас лекарства с много странични ефекти като наддаване на тегло, намалено либидо, сънливост.

За щастие едно от най-надеждните предимства на шафрана е неговата ефикасност като естествен антидепресант.

Днес много клинични изследвания потвърждават, че той функционира аналогично на антидепресантите, предписвани по рецепта, като увеличава допамина, норепинефрина и серотонина. Той доказано помага за подобряване и на симптомите на следродилна депресия.

 

  • В подкрепа на нервната система

Мозъкът и нервната система се състоят от милиарди нервни клетки, наречени неврони. Невротрансмитерите като норепинефрин, допамин и серотонин са химически пратеници, които носят информация между невроните или от невроните до мускулите. Тези химикали и техните взаимодействия участват в контролирането на функциите на тялото и нервната система като настроение и сън.

Активните компоненти на шафрана могат да помогнат за регулирането на тези функции и да осигурят естествена подкрепа за тези невротрансмитери, които модулират различни жизненоважни процеси, като например регулиране на стреса в тялото.

Според последни изследвания екстрактът от растението, и по-специално – кроцинът в него, е полезен при лечението на невродегенеративни заболявания, свързани с възрастта.

Шафранът на капсули се използва при лечение на болестта на Паркинсон, болестта на Алцхаймер, дори при подобряване състоянието на различна по вид амнезия.

 

  • За отслабване

 

Шафран. Защо не сваляте килограми по време на кето диета.

 

Когато се използват като помощно средство за отслабване, добавките с шафран имат за цел да ограничат и намалят апетита.

Подправката повишава нивата на серотонин в мозъка, помага да се предотврати компулсивното преяждане и свързаното с това наддаване на килограми.

Като цяло, ако хапвате повече и заради това не можете да отслабнете, шафранът е вашето решение. Приемът на една капсула добавка на ден, например, със сигурност ще потисне невъздържания ви апетит, а това ще се отрази и на кантара.

 

  • Като имуностимулатор

В сезон на простуда и грип, шафранът може да се използва и заради своите имунорегулаторни ползи. Той има способността да елиминира токсините от тялото. Помага в борбата с кашлица, настинка и треска, като същевременно повишава имунитета.

Така хората могат да се предпазят от тежко протичане на сезонните заболявания и заразни болести като грип и вируси.

Подправката, комбинирана с мед, помага за изчистване на подути дихателни пътища и възстановяване на дишането.

 

  • Шафран за намаляване на кръвното налягане и здраво сърце

Заредена с антиоксиданти, ценната подправка помага за поддържане на здрави артерии и кръвоносни съдове, и подобрява здравето на сърцето.

Калият в нея подпомага разширяването на кръвоносните съдове и по този начин понижава кръвното налягане и предотвратява инфаркт и инсулт.

Кроцинът, присъстващ в шафрана, значително намалява нивата на холестерола, докато каемпферолът, естествен флавоноид, ефективно намалява риска от коронарна болест на сърцето.

 

  • В подкрепа на репродуктивното здраве

Шафранът е известен афродизиак от векове. Консумирането на щипка от подправката с мляко повишава либидото както при мъжете, така и при жените.

Също така помага за лечение на безплодие и свързана с възрастта сексуална дисфункция и при двата пола, което го прави подходяща билка за двойки, опитващи се да заченат.

Освен това, за жени, страдащи от менструални проблеми, като нередовен цикъл или болезнена менструация, подправката е голямото спасение. Тя балансира хормоните и помага за намаляване на предменструалния синдром.

Може също да има защитен ефект от ендометриоза – състояние, при което тъкан, подобна на лигавицата на матката, започва да расте в други части на половата система, като фалопиевите тръби или яйчниците.

 

Препоръчителен прием на шафран и предпазни мерки

Въпреки че подправката се счита за безопасна, когато се консумира в малки количества, най-вече чрез храната, употребата й или добавки с нея като терапевтично средство може да предизвика леки странични ефекти. При по-малки дози от 30 до 50 мг, които повечето хора приемат, страничните ефекти включват гадене, повръщане, замаяност и сухота в устата.

Като хранителна добавка могат да се приемат безопасно до 1,5 г на ден. Счита се за токсичен, когато се поглъща в дози, по-високи от 5 г, и може да бъде смъртоносен при дози над 20 г на ден.

Внимание! Не употребявайте шафран по време на бременност, ако сте под антикоагулантна (разреждаща кръвта) терапия или имате бъбречно заболяване! Както при всяка добавка, ако обмисляте да го използвате за здравни цели, първо се консултирайте със специалист.

Бъдете здрави!

Категории: Kрасота, Билки и чайове, Хранене и видове храни|Публикувана: 12.05.2021|

Източници

Няма източници

Сподели тази статия, избери платформа!

Блог

Рецепти

14634b84e9917b0c4e510b76dd2c8d41?s=96&d=mm&r=g

Кристина Агнер е дългогодишен автор - има написани стотици статии в сферата на алтернативната медицина, биохакинг, здравословно хранене и диети. Продължава да впечатлява с умело перо и остър ум.

Свързани публикации

Оставете коментар

Обновена: 1 април 2024 в 15:03 | Публикувана: 12 май 2021 в 14:27 | Категория: Kрасота, Билки и чайове, Хранене и видове храни