Ряпа – употреба в кухнята и ползи за здравето

Обновена: 17.05.2024|
Ряпа.

Има различни сортове от този зеленчук, но най-достъпният и често срещан вид е бялата ряпа, която всички познаваме.

 

Над земята растат зелени листа, които също намират приложение в кухнята. 

Вкусът се описва като сладникав и земен.

husk 400
mgnezii 01 600
husk 400
mgnezii 01 600

Диви форми на ряпата са се откривали в древността в Западна Азия и Европа. Култивирането на зеленчука започва около 2000 г. пр.н.е. и е бил важен за прехраната в Северна Европа и Римската империя. В момента е разпространена по цял свят.  След изваждане от почвата грудката може да се запази за известно време, като я съхраняваме на тъмно и хладно място. Не се препоръчва да я оставяме в найлонови торби, тъй като зеленчукът има нужда от циркулация на въздуха, за да не загние.

В ботаниката

Ряпата има няколко части, които са обагрени в различни цветове – подземната грудка е бяла, като малка част от нея стои над земята и обикновено има лилав, червен или зеленикав цвят заради влиянието на слънцето. Коренът е във формата на кълбо, от горната част на което излизат свежите зелени листа.

Вирее в хладно време в райони с умерен климат. Растението е двугодишно, като цъфтежът му е на втората година.

Растението е от семейство Кръстоцветни (Brassicaceae). Негови сродници са броколите, карфиолът, зелето, синапът, руколата и други.

В народната медицина

Ряпата се е използвала от някои народи за лечение на полово предавани заболявания, артрит, възпаления, отоци, главоболия, жълтеница. В различни райони на Азия се използва за облекчаване на стомашен дискомфорт и за укрепване на имунната система. 

В кулинарията

 

ряпа

 

Всички части на ряпата може да се консумират. Обикновено се използва кълбовидният корен за приготвяне на различни ястия, но листата може да се използват за салати и гарнитури. Има сортове, които се отглеждат специално заради листата им. 

Коренът на ряпата се пече, вари, пасира, но може да се яде и суров. Участва в крем супи и пюрета, а настърган се открива в множество салати и гарнитури през есента и зимата.

Този зеленчук е нискокалоричен, с нисък гликемичен индекс, което го прави перфектно допълнение към всеки хранителен режим:

  • Добавяме я към картофено пюре и крем супа за допълнителни витамини и минерали.
  • Изпичаме тънко нарязани шайби за здравословен печен чипс.
  • Използваме настъргана в зелева салата.
  • Изпичаме я със зехтин и подправки заедно с други зеленчуци като картофи, броколи, чушки, карфиол, моркови.
  • Добавяме малко настъргана и изцедена ряпа към зеленчукови кюфтенца.
  • Добавя се към туршии.

 

Хубавата зряла ряпа се събира в шепа, няма петна и има твърда повърхност. Обикновено горният слой на зеленчука се третира като обелка и се премахва.

Хранителни стойности

В 100 г бяла ряпа откриваме:

  • 28 калории
  • 6 г въглехидрати (2 г фибри)
  • 0,2 г мазнини
  • 1 г белтъчини

 

Полезни витамини и минерали за 100 г от зеленчука:

  • Витамин Ц – 28% от дневната доза
  • Мед – 9% от дневната доза
  • Манган – 7% от дневната доза
  • Калий – 7% от дневната доза

В листата се съдържа голямо количество витамин К, витамин А и витамин Ц.

Варената ряпа предоставя лутеин на тялото антиоксидант, притежаващ мощни противовъзпалителни свойства и предпазващ очите от дегенерация.

 

Ползи за здравето

 

ряпа

 

Ряпата е нискокалоричен зеленчук, което я прави подходяща за отслабване и поддържане на килограми. Съдържа различни полезни съединения, които може да помогнат за поддържане на здравето.

Подобрява храносмилането

Фибрите в ряпата, както при всички плодове и зеленчуци, са много важни за здравето на стомаха и чревния тракт. Те улесняват движението и изчистват червата по пътя си.

С помощта на противовъзпалителните и противотуморните съединения в зеленчука честото хапване на тези грудки може да подобри здравето на храносмилателната система и да ни предпази от някои често срещани ракови заболявания, засягащи червата.

Поддържа костите здрави

Съдържанието на калций, калий и витамин К в ряпата помага за запазване на здравината и плътността на костите ни.

Регулира кръвното налягане и кръвната захар

 

ряпа

 

В проучвания върху гризачи се наблюдава добро влияние на ряпата върху високото кръвно налягане, холестерола, кръвната захар и нивата на инсулин в кръвта. В бъдеще се очакват нови изследвания, които да разгледат влиянието на зеленчука върху хората. 

Има антиоксидантни и противовъзпалителни свойства

Витамин Ц действа като антиоксидант и предпазва клетките от увреждания. С негова помощ може да се намали хроничното възпаление в тялото, което играе голяма роля в развиването на различни тежки заболявания.

Това полезно съединение съдейства на тялото при абсорбцията на желязо.

Помага за предотвратяването на рак

Ряпата е особено богата на различни антиоксиданти. Освен витамин Ц в нея се откриват множество глюкозинолати. Това са естествени съединения от растителен произход, които имат силна антиоксидантна функция. Наблюдава се намаляване на риска от рак на белия дроб и дебелото черво посредством тяхното влияние.

Помага за здравето на очите

Съединението лутеин, което откриваме в ряпата, е особено важно за нашето зрение. Този антиоксидант доказано предпазва от заболявания като катаракта и макулна дегенерация.

Зелените части над грудката съдържат голямо количество витамин А, който също е от изключителна важност за здравето на очите ни.

 

Може ли да ни навреди?

 

ряпа

 

Ряпата е полезен зеленчук, който може да има странични ефекти само в много специфични случаи и при наличието на някои заболявания:

  • При консумацията на големи количества от зеленчука и листата му може кръвта да се съсирва по-лесно. Това може да е опасно, ако имаме проблеми с прекомерно съсирване или приемаме антисъсирващи медикаменти.
  • Ако бъбреците не функционират правилно, е възможно да се получи натрупване на калий в тялото (хиперкалиемия), а прекомерната консумация на ряпа може да влоши това състояние.

 

Заключение

Ряпата е достъпен и вкусен зеленчук, който може да хапваме под различни форми. Подобно на други плодове и зеленчуци в нея се съдържат множество полезни съединения, витамини и минерали, които помагат на тялото ни да се чувства добре и да се бори със заболяванията.

 

Често задавани въпроси

Какво представлява ряпата?

Това е кореноплоден зеленчук, от който може да хапваме както грудката, така и надземните листа. Използва се в различни ястия - суров, печен, маринован в туршия.

За какво може да се използва?

Намира приложение в различни ястия и в някои народни лекове.

Колко калории има в една ряпа?

Ряпата е нискокалорична. В една средноголяма грудка се съдържат около 30 калории.

Има ли ползи за здравето?

Съдържа различни витамини, минерали и полезни съединения, които укрепват здравето на различни органи и система в организма.

Може ли да ни навреди?

Ряпата е полезен зеленчук и може да ни навреди само в специфични случаи - ако приемаме някои медикаменти за високо кръвно налягане или противосъсирващи лекарства.

 

Категории: Хранене и видове храни|Публикувана: 31.10.2023|

Сподели тази статия, избери платформа!

Блог

Рецепти

77b4e8bfbbc2c5326156c9a35bcebe95?s=96&d=mm&r=g

Радина Руменова завършва бакалавърска програма "Българска филология" и се запътва към света на рекламата. Професионалните ѝ интереси са в сферата на езикознанието, а любителските влечения се разделят между кулинарията, музиката, екологията и здравословния начин на живот.

Свързани публикации

Оставете коментар

Обновена: 17 май 2024 в 17:17 | Публикувана: 31 октомври 2023 в 09:47 | Категория: Хранене и видове храни