Когато мислим за това, как да стимулираме метаболизма си, първите неща за които се сещаме са различни видове добавки и хапчета. В момента на пазарa има всякакви видове вълшебни таблетки, които ни гарантират бързи резултати. Трябва да бъдем предпазливи, преди да пристъпим към тези методи. Много често в тях се съдържат хормони и имат редица непредвидими странични ефекти. Това е по-лесният начин, но много по-важно е да обърнем внимание на храната, която приемаме, както и на редовната двигателна активност.

Метаболизъм

Черна дъска, на която е изписан метаболизъм, а около нея има плодове.

Всъщност, колкото по-бърз е нашият метаболизъм, толкова по-бързо организмът превръща хранителните вещества в енергия. Много хора обвиняват „бавния“ си метаболизъм, като причина за покачване на теглото, а в действителност необходимите мерки за справяне с този проблем са по-правилен подбор на храните, които приемат и подходящ тренировъчен режим.

Кои са храните, които естествено забързват метаболизма?

Ядки

Всички видове ядки съдържат голямо количество фибри, ненаситени мастни киселини и протеини. Но не бива да забравяме, че са и доста калорични. Важно е да ги консумираме в сурово състояние, тъй като преминаването им през топлинна обработка води до превръщането на ненаситените мастни киселини в наситени, като по този начин те губят своята ползотворна хранителна стойност. Шепа от тях, включени, като междинна закуска, повишават по естествен начин метаболизма ни.

Бобови храни

часовник с плодове, който отброява часовете на хранене за конкретни продукти

Към тях се отнасят:

  • фасул
  • леща
  • нахут
  • грах
  • соя
  • фъстъци

Те са източник на сложни въглехидрати, протеини, фибри, калций, желязо и много други витамини и микроелементи. Не съдържат почти никакви мазнини, което ги прави много подходящи за включване в хранителен режим, когато искаме да се разделим с няколко излишни килограма. Редуването на растителни белтъци с животински ще ни осигури необходимата комбинация от аминокиселини за мускулен растеж, тъй като растителните белтъчини съдържат по-лоша комбинация от тях, а животинските не съдържат достатъчно витамини и микроелементи.  Спокойно можем да ги включим, като част от трите основни хранения за деня.

Ябълки

Съдържат много витамини, фибри и антиоксиданти, които стимулират мощно имунната ни система и могат да ни предпазят от редица заболявания. Консумацията на ябълки спомага за губене на мазнините в коремната област и увеличава силата на мускулите, тъй като спомагат за по-доброто усвояване на кислорода в белите дробове, което може да направи тренировката ни по-лека и дълга. Разбира се, не бива да прекаляваме. Две средно големи ябълки на ден включени в менюто ни, са достатъчни, за да задоволят потребностите ни. Те представляват отличен заместител на храните, съдържащи бяла захар, тъй като са достатъчно сладки, а и съдържат малко калории.

Яйца

яйца в кошница

Те са част от менюто на всеки бодибилдър и това не е случайно. Съдържат много микроелементи, като желязо, фосфор, селен, калций, витамин D, протеини и мазнини. В същото време не съдържат много калории и могат да помогнат за цялостното подсилване на организма, както и за свалянето на килограми. Те помагат за дълготрайното усещане за ситост, стимулират обмяната на веществата и намаляват желанието за консумация на „вредни“ храни. Включени в седмичния ни порцион от 2 до 3 пъти, те ще ни осигурят неминуеми ползи.

Чиа

Тези малки семенца съдържат много хранителни вещества, затова ги наричат още суперхрана. В състава си включват богатство от хранителни влакнини, протеини, полезни мазнини, калций, манган, магнезий, фосфор, цинк, калий и витамини от група В. Те са изключително ценни, не само за подобряване на метаболизма и намаляване на апетита, но и за контрола върху кръвната захар. Въпреки всички изброени ползи трябва да внимаваме, тъй като прекаленото съдържание на фибри в тях може да раздразни храносмилателната ни система. 1-2 супени лъжици два пъти дневно, включени в менюто ни, са напълно достатъчни за задоволяване на енергийните ни потребности.

Зеленолистни зеленчуци

зеленолистни зеленчуци

Те са част от нова категория храни. Тук се включват всички зеленчуци, билки и подправки, които са зелени на цвят и стават за ядене, като спанак, рукола, маруля, айсберг, магданоз, мента, копър, зелен лук и други. Съдържат малко количество калории, богатство от антиоксиданти, витамини и минерали, и се грижат отлично за киселинно-алкалната среда в организма. Практически те са с отрицателен калориен баланс. Това е така, защото енергията за храносмилането им е по-голяма от тази, която всъщност доставят с приема си. Те имат и много изразено детоксикиращо и възстановяващо действие върху черния дроб, затова и задължително присъстват във всички детокс програми. Спомагат за подобряване на функциите на храносмилателната система, помагат при кожни проблеми и имат противоракови свойства. Те съдържат и много голямо количество вода, което ни помага да бъдем добре хидратирани и допринасят за красива коса и кожа.

За да се сдобием със здраво и стройно тяло трябва да обърнем внимание на храненето, защото то представлява 70% от борбата с килограмите, останалите 30% се дължат на спорт и активен начин на живот. Внимателно подбирайте това което консумирате. Всяка хапка има значение за това дали се отнасяме към тялото си, като кошче за отпадъци или подбираме храните с внимание и обмисляме ползите, които те ще предоставят на тялото ни.

Автор: Д-р Невена Миронова