Ликопен – важен за здравето антиоксидант

Обновена: 07.01.2024|

Ликопенът е каротеноид, който откриваме в различни източници от растителен произход. Той придава розовия и червения цвят на някои плодове и зеленчуци – домата, динята, червените чушки, грейпфрута и други. Има функцията на антиоксидант, който поддържа здравето на тялото и предпазва от различни заболявания.

Не всички червени плодове и зеленчуци съдържат това съединение.

 

Ликопенът – антиоксидант с множество ползи

Познаваме антиоксидантите като естествените врагове на свободните радикали, които са нестабилни молекули, способни да увреждат структурата на клетките и така да причиняват оксидативен стрес. Свободните радикали се натрупват в тялото ни в процеса на стареене, но нивата им може да се повишат вследствие на замърсен въздух, тютюнопушене и други външни фактори.

Тези натрупвания увеличават риска от развиването на хронични заболявания като рак, сърдечни нарушения, Алцхаймер. С помощта на антиоксидантите се намалява рискът от заболявания и други непоправими щети върху организма.

За здравето на костите

Ликопенът насърчава изграждането на нова костна тъкан и помага за поддържането на костната плътност и здравина. С това свое действие се отразява добре на скелетната система и на здравето на устната кухина.

При жени в напреднала възраст се наблюдава характерна загуба на костна плътност. Това е причина за чести фрактури и появата на различни заболявания, свързани с костите. Проучвания с пациенти в менопауза, които приемат високо количество от антиоксиданта, показват забавяне на тази загуба и цялостно укрепване на скелета.

Предотвратяване на рак

Една от главните ползи от приема на повече антиоксиданти с храната е намаляването на риска от рак. Това се дължи на свойството на тези съединения да предпазват клетките от увреждане и по този начин да понижат шансовете за мутиране на повредените структури.

Проведените изследвания показват известно понижаване на риска от рак на простатата вследствие на повишен прием на храни, богати на ликопен. При проучвания върху животни се забелязва подобрение и при рак на бъбреците и белите дробове. Този антиоксидант забавя растежа на раковите клетки и насърчава унищожаването им. 

За здравето на очите

 

ликопен

 

При проучвания в лабораторни условия, изследващи развитието на катаракта, или перде на очите, приемът на този антиоксидант показва добри резултати. В сравнение с контролните групи с негова помощ драстично се намалява и дори спира развитието на очното дегенеративно заболяване.

В медицината ликопен се използва за забавяне на развитието на сухата (атрофична) макуларна дегенерация.

За сърдечно-съдовата система

Повишените нива на ликопен в кръвта помагат за поддържането на вътрешната обвивка на кръвоносните съдове. При хора, страдащи от съдови заболявания, се забелязва подобрение на състоянието на кръвоносните съдове вследствие на по-голямо количество храни или хранителни добавки, богати на това съединение.

Здравето на кръвоносните съдове е важно за благоденствието на цялото тяло и се свързва с намаляване на риска от инсулти. Поради доброто влияние на антиоксиданта върху кръвоносните съдове при някои пациенти се наблюдава допълнително благоприятно действие върху кръвното налягане. 

Ликопенът балансира натрупването на холестерол и може да понижи високите нива на лошия холестерол (LDL), които затрудняват работата на сърдечно-съдовата система.

За кожата

При хора, приемащи по-голямо количество ликопен за дълго време, се наблюдава значително понижение на ултравиолетовите увреждания в кожните клетки. В проведените изследвания тези резултати се получават след редовна консумация на доматено пюре – продуктът с най-голямо количество от антиоксиданта.

При невропатична болка

Различни заболявания могат да доведат до хронична болка вследствие на увреждане на нервите. Проучвания върху животни съобщават за намален интензитет на болката вследствие на повишаване на нивата на ликопен в тялото. Подобни резултати не се наблюдават при други видове каротеноиди, което прави допълването на диетата ни с това съединение особено важно.

 

Как да си набавим този мощен антиоксидант?

 

ликопен

 

Тъй като ликопенът е мастноразтворим, за по-лесно усвояване се препоръчва приемът му в комбинация с храни, богати на мазнини – ядки, мазна риба, яйца, зехтин, авокадо и други. Тъй като антиоксидантът е причината за червения цвят на някои плодове и зеленчуци, откриваме по-големи количества от него в добре узрели продукти.

Храни, богати на ликопен, са:

  • Домати
  • Червени сладки чушки
  • Кайсии
  • Пъпеши
  • Смокини
  • Папая
  • Манго
  • Праскови
  • Диня
  • Червени боровинки
  • Грейпфрут
  • Шипки

 

За разлика от повечето плодове и зеленчуци, при преработката на тези, богати на ликопен, се повишава количеството, което тялото ни може да абсорбира. Поради това най-високи нива на съединението се откриват в консервираните и сушените домати, с които приготвяме различни ястия.

В 200 г доматено пюре се съдържа максималната дневна доза от този елемент.

В хранителни добавки

 

ликопен

 

Най-добре е по-често да консумираме плодове и зеленчуци, богати на антиоксиданта, тъй като те предлагат редица други полезни елементи – фибри, витамини и минерали. Ако се нуждаем от по-голямо количество ликопен, на пазара се откриват и различни хранителни добавки. При тях трябва да внимаваме с дневните дози, за да не се появят нежелани реакции.

Препоръчителната дневна доза е между 15 и 45 милиграма, като се прави почивка на всеки 6 месеца.

 

Странични ефекти и противопоказания

Ликопенът е безопасен за здравето, но може да е причина за неочаквани странични ефекти. При повишен прием на храни или хранителни добавки, богати на него, може да се получи липокенемия. Това е безвредно състояние на тялото (вид каротенемия), при което най-горният слой на кожата придобива жълто, оранжево или червеникаво оцветяване.

Липокенемията отшумява бързо при преустановяване или намаляване на приема.

Някои хранителни добавки съдържат много голямо количество от съединението и се препоръчва консултация с лекар преди да започнем да ги приемаме. Добавки, богати на ликопен, не се препоръчват на:

  • Бременни жени, тъй като е възможно да намали теглото на плода
  • Кърмещи жени, тъй като няма достатъчно изследвания за влиянието му върху бебета
  • Преди хирургически намеси, тъй като може да потисне съсирването на кръвта

 

Повишеният прием на това съединение може да доведе до появата на синини, ако се комбинира с други медикаменти, засягащи кръвта. Този ефект също се дължи на свойството му да забавя и потиска кръвосъсирването.

Допълнителният прием на калций, лутеин и бета-каротен може да намали абсорбцията на ликопен от червата.

 

Заключение

 

ликопен

 

Ликопенът е мощен антиоксидант, познат на медицината с разнообразни ползи за тялото. Различни проучвания показват, че този естествен елемент може да понижи риска от заболявания като рак, проблеми със сърдечно-съдовата система и костите.

Неговата роля в борбата със свободните радикали подобрява общото здраве и подпомага здравословния начин на живот.

 

Какво е ликопенът?

Това е каротеноид, който откриваме в различни източници от растителен произход. Той придава розовия и червения цвят на някои плодове и зеленчуци. Действа като антиоксидант в тялото.

Какви ползи за организма носи този антиоксидант?

Насърчава производството на костна тъкан, предпазва от катаракта, действа благоприятно върху кръвоносните съдове и кожата. Неговите антиоксидантни свойства помагат за предотвратяване на рак.

Как можем да си го набавим?

Открива се в различни плодове и зеленчуци – домати, червена чушка, диня, грейпфрут, манго, папая, кайсии и други. Голямо количество ликопен се открива в консервираните домати и доматени пюрета. Можем да приемаме това съединение под формата на хранителна добавка.

Има ли рискове и странични ефекти?

Ликопенът е безопасен за здравето, но може да е причина за някои безопасни за здравето странични ефекти. Не се препоръчва прием на тази хранителна добавка от бременни и кърмещи жени, както и преди хирургични намеси.

Категории: Витамини и минерали|Публикувана: 22.11.2023|

Сподели тази статия, избери платформа!

Avatar of Радина Руменова
Радина Руменова завършва бакалавърска програма "Българска филология" и се запътва към света на рекламата. Професионалните ѝ интереси са в сферата на езикознанието, а любителските влечения се разделят между кулинарията, музиката, екологията и здравословния начин на живот.

Блог

Рецепти

Свързани публикации

Оставете коментар

Обновена: 7 януари 2024 в 00:00 | Публикувана: 22 ноември 2023 в 10:52 | Категория: Витамини и минерали