Възможно ли е спазването на кето диета против мигрена да е ефективно? Кетогенната диета е здравословен хранителен режим, който може да облекчи острото и силно главоболие. Тя е богата на полезни мазнини, умерена на протеини и с много ниско съдържание на въглехидрати. В началото на миналия век се използва за лечение на епилепсия – разстройство на централната нервна система, което причинява гърчове.

Благодарение на терапевтичните си ефекти при облекчаване на симптомите на епилепсия, кето диетата може да предотврати други мозъчни заболявания като мигрена. В тази статия ще ви разкажем повече по темата.

 

Кето диета против мигрена – възможно ли е?

Въпреки че точният механизъм остава неясен, се смята, че кетоните, произведени по време на кето диета, възстановяват мозъчната възбудимост и енергийния метаболизъм, за да противодействат на мозъчното възпаление при хора с мигрена.

Ранните изследвания предполагат, че кето режимът може да облекчи или предотврати симптомите на тежкото главоболие.

Първото доказателство за това се появява през 1928 г., когато докторът по медицина Труман Шнабел посочва в своята публикация „An Experience with a Ketogenic Dietary in Migraine“, че 39% от участниците в изследването са имали известно подобрение в честотата и тежестта на мигрената чрез спазване на кето диета.

 

Какво показват изследванията?

По-късно проучване през 1930 г. показва, че 28% от хората с мигрена, които са спазвали кето диета, не са имали пристъпи до 3 месеца след навлизане в кетоза, а други 25% съобщават за по-леки или по-редки мигренозни пристъпи.

Въпреки това, след тези доклади, интересът към ефектите на кето диетата против мигрена започва да намалява. Вероятно това е свързано със строгия характер на хранителния режим и нарастващото разработване на лекарства за контролиране на състоянието.

През 2015 година се провежда наблюдателно проучване, което показа, че честотата на мигрена е значително намалена при жени, които са спазвали нисковъглехидратна кето диета в продължение на 1 месец.

В сравнение със стандартните нискокалорични диети, жените, спазвали кето режима, са загубили и значително повече тегло. Това води до извода, че намаляването на честотата на мигрена може да бъде свързано и със загубата на тегло, а не в частност със самата кето диета.

За да се определи дали свалянето на тегло е свързано с намаляване на честотата на мигренозните атаки, изследователите извършват последващо проучване.

Участниците в него, които страдали от мигрена, изпитвали средно три пъти по-малко мигренни атаки на месец, докато спазвали много нисковъглехидратен кето режим, в сравнение с нискокалорична обикновена диета.

Според тези резултати кетогенният режим на хранене може да предотвратява и повлиява благоприятно при мигрена, но не и да излекува изцяло състоянието. До момента не е  известно дали трябва да поддържаме състоянието на кетоза постоянно или само временно, за да се насладим на облекчаващия й ефект при мигрена.

 

Кето диета против мигрена: Действието на кетонните добавки 

 

Кето диета против мигрена. Грешки при кето хранене. 8 от най-добрите добавки за кето диета. Кето диета срещу COVID-19. Кето за Хашимото

 

Към момента тече проучване, което ще има за цел да определи дали кетонните добавки предотвратяват мигрена .

Екзогенните кетонни добавки се произвеждат синтетично, но е доказано, че повишават нивата на кетони в кръвта, имитирайки процеса на кетогенната диета. Въпреки това кетонните добавки могат да са надеждна алтернатива на спазването на кето диета против мигрена.

Смята се, че кетоните имат противовъзпалително действие, а при мигрената се предизвиква именно неврогенно огнищно възпаление и оток на съдовете на прилежащия участък от твърдата мозъчна обвивка.

 

Какво представлява мигрената?

Това е неврологично състояние, което може да причини множество симптоми. Често се характеризира с интензивно, изтощително главоболие. Симптомите могат да включват гадене, повръщане, затруднено говорене, изтръпване или изтръпване и чувствителност към светлина и звук. Мигрената засяга всички възрастови групи.

Как се диагностицира това състояние?

Диагнозата на мигренозното главоболие се определя въз основа на клиничната история, съобщаваните симптоми и чрез изключване на други възможни причини. Най-често срещаните категории мигренозно главоболие са тези с аура – сензорни нарушения (зрителни, слухови и т. н.), и такива без аура.

Това състояние може да се прояви още в детска възраст. Жените са по-склонни да получават мигрена от мъжете. Фамилната анамнеза може да помогне да достигнем до причината за проява на мигрена при някой от членовете на семейството.

Какви са симптомите на мигрена?

Признаците на мигрена могат да започнат един или два дни преди самото главоболие. Това е известно като етап на продрома (ранни симптоми). През този период те могат да включват:

  • глад за въглехидрати;
  • депресия;
  • умора или ниска енергия;
  • често прозяване;
  • хиперактивност;
  • раздразнителност;
  • скованост във врата.

Продромална фаза

Съществуват и симптоми, които се проявяват след продромалния етап. По време на мигрена може да имаме проблеми със зрението, усещането, движението и речта си. Примери за други проблеми включват:

  • затруднено ясно говорене;
  • усещане за боцкане или мравучкане по лицето, ръцете или краката;
  • виждане на форми, светлинни проблясъци или ярки петна;
  • временна загуба на зрение.

„Фаза на атака“

 

Ранна менопауза. Кето диета против мигрена.

 

Следващата фаза е известна като „фаза на атака“. Това е най-острата и тежка фаза, когато се появява действителната болка при мигрена. При някои хора това може да се припокрие или да се случи по време на продромалния етап. Симптомите при „фаза на атака“ могат да продължат от часове до дни. Те варират при всеки човек, като някои от тях са:

  • повишена чувствителност към светлина и звук;
  • гадене;
  • виене на свят или чувство за припадък;
  • болка (понякога пулсираща) от лявата или дясната страна на главата, отпред, отзад или в слепоочията;
  • повръщане.

Какво се случва след фазата на атака?

След фазата на атака човек често изпитва промени в настроението и емоционалността. Те могат да варират от чувство на еуфория и изключително щастие до чувство на умора и апатия.

Дължината и интензивността на тези фази могат да се появят в различна степен при различните хора. Понякога се пропуска някоя от фазите и е възможен пристъп на мигрена без главоболие.

 

Кето диетата е хранителен режим, който стимулира тялото да употребява кетони, вместо глюкоза, като основен източник на енергия. Тези кетонни молекули могат да проявят защитни ефекти срещу мигрена – мозъчно разстройство, което причинява пулсираща болка в главата.

 

Автор: Михаела Ахчиева