Наричат бременността дар и най-магическото време за всяка жена. И с право – да създадеш и съхраниш живот до раждането и след това е отговорна и нелека задача.

Малко хора се замислят обаче, че грижите за едно дете започват от самото му зачеване на ниво хранителни вещества. Тогава най-важна е майката и нейните навици ще бъдат основополагащи за здравето на детето през следващите месеци до раждането и непосредствено след това. Затова и именно на нея се налага да нагоди хранителния си режим към новия живот, който расте в нея, и нуждите му. Част от него са витамините и минералите. Днес отделяме време на два от най-важните от тях – цинк и магнезий.

Защо е важно да приемаме повече витамини и минерали по време на бременност

Още с началото на бременността е важно жената да се вгледа в начина си на живот и да промени някои аспекти от него. Тютюнопушенето и консумацията на алкохол биват своевременно изключени от ежедневието, но освен това го напускат и кофеинът и по-голямата част от бързите храни. Причината за последното се крие в твърде малката им хранителна стойност за сметка на множеството захари, мазнини и рафинирани продукти.

Освен това обаче има витамини и минерали, които тялото трудно си набавя по естествен път. Именно те са сред най-важните за развитието на плода и доброто здраве на майката. Сред тях са:

  • желязо – нужните на организма количества в тези месеци са около 27 мг
  • фолиева киселина – около 600 µг, но се препоръчва да се приемат добавки с 800 µг фолиева киселина
  • докозахексаенова киселина (DHA) – тип Омега-3 мастна киселина с желателно присъствие в организма около 200 мг или повече за бременни и кърмещи жени
  • калций – желателно е да приемаме около 1000 мг
  • магнезий – един от най-важните елементи, свързани с кожата, мускулите, енергията и кръвното налягане
  • цинк – изключително важен при месеците с най-бързо развитие на плода

Затова и повечето специалисти препоръчват да се комбинира балансирано меню с микс от нужните на майката витамини – и то още през първите седмици на бременността.

Влияние на магнезия върху майка и бебе

Female doctor keeping hand on the tummy of her pregnant patient.

Магнезият често е наричан „най-женският елемент“ от срещаните в организма ни. Достатъчни количества от него по време на бременността в организма могат да направят износването на бебето по-лека задача. Дефицитът му, от друга страна, може да доведе до тежка бременност с последствия върху здравето на майката и плода.

На първо място е важно да припомним някои от основните характеристики на магнезия. При бъдещите майки той е още по-важен заради влиянието си върху много от органите и системите.

Една от основните му роли по време на бременността е върху мускулите. От една страна, при майката, влиянието му намалява спазмите и болките от натоварването на мускулите в цялото тяло. При по-напреднала бременност допълнителното тегло на бебето често пъти е сериозен товар за майката и причинява болки във всички мускули в долната част на тялото. Сериозно е натоварването и за коремните мускулни влакна. Магнезият облекчава задачата им по свиване и разпускане по време на движение на бременните и помага за правилното изграждане на мускулната система на бебето. От друга страна, в самия край на бременността, отново той е елементът, който влияе на контракциите. Това включва както силата и интензитета им и оттам – самото раждане като продължителност, така и моментът му. Изследвания твърдят, че преждевременните раждания се случват и поради по-ниски количества магнезий в организма. Затова и при опасност от спонтанен аборт се добавят количества магнезий към хранителните елементи, които майката приема.

Влияние по време на бременност

Влиянието на елемента по време на бременност не спира до тук. Той има роля и в правилното функциониране на стомашно-чревния тракт в месеците преди раждането. Ефектите му се изразяват в понижено ниво на констипация и помощ на чревния тракт да изхвърли ненужните вещества по-бързо.

Спокойствието на майката също зависи от количествата магнезий в организма, тъй като той отговаря и за други важни функции. От една страна регулира кръвното налягане и намалява главоболията и гаденето, а от друга – успокоява ума, понижава стреса и помага при безсъние. Затова и се твърди, че новородените деца с добър и спокоен сън дължат това на майките си, приемали достатъчни количества от елемента по време на бременността си.

Ролята на цинка в протичането на бременността

Малко са елементите, които имат толкова сериозен ефект върху женското здраве, колкото магнезият. Един от тях е и цинкът.

По време на бременността тялото на всяка жена претърпява редица трансформации – и съответно, изменение и трансформация на различни видове клетки. Всички промени под това влияние са силно индивидуални за всяка бъдеща майка. На най-видимите от тях, като промяната в теглото, състоянието на кожата, косата и ноктите, влияе именно количеството цинк в тялото. Но замисляли ли сте се, че то има роля и за тези тъкани и при развиващия се плод?

Именно с това е „уловката“ на природата. При достатъчно цинк в организма най-важните 5 процеса, на които влияе, са:

  1. Кожата на майката е здрава и красива по време на цялата бременност. Нещо повече – след раждането тя се възстановява по-бързо от стреса, на който е подложена – разтягане и свиване.
  2. Всички наранявания зарастват по-бързо – както по време на бременността, така и тези, причинени от раждането.
  3. Косата на всяка бъдеща майка претърпява промени – и цинкът помага да се запази здравето й по това време.
  4. Ноктите на бебето се образуват преди самото раждане – по време на 35-36 седмица от бременността. Това е и един от периодите, в които то се захранва с повече цинк. За да не страдат ноктите на майката, е препоръчително да приема от елемента и за това.
  5. При много жени се забелязва изменение в зрението по време на бременност – промяна на диоптър или поява на такъв. Това също е част от компетенцията на цинка – доброто зрение на майка и бебе.

Препоръчителното количество при бременни от цинк на дневна база е между 11 и 13 милиграма.

Дефицит на елементите – какви са опасностите?

От всичко, казано досега, става ясно, че комбинацията от цинк и магнезий е жизненоважна за една по-спокойна бременност с резултат – здраво бебче. Какви са опасностите при недостиг на елементите?

Много бременни жени често имат крампи и коремни болки. Това е една от първите индикации за това, че на организма не достига магнезий. Списъкът се допълва от главоболие и гадене, както и често сърцебиене заради високо кръвно налягане. Добавете и трудно заспиване, неспокоен сън, изтощение и изтръпване на крайниците и получавате диагнозата – дефицит на магнезий. И макар че тези симптоми звучат по-скоро като дискомфорт за майката, те могат да имат много по-сериозни последици за бебето. Част от тях са преждевременно раждане, недостатъчно развитие на мускулите и органите, ниско тегло и други.

Недостигът на цинк, от своя страна би могъл да доведе до визуални промени при майката. Част от тях са суха и късаща се коса, чупливи нокти, нездрав вид на кожата. Това са основните индикации, които, ако пренебрегнете, се отразяват и на плода. Главни последици от дефицита на цинк са непълно развитие на някои видове клетки при бебето, проблеми с неговото зрение и кожа. И тук заплахите за майката са от по-ранно, продължително и болезнено раждане и спонтанен аборт.

Естествени продукти, богати на магнезий и цинк

Магнезият се открива в относително много продукти, които консумираме на дневна база. Сред тях са тъмнолистните зеленчуци и ядките. Тъмният шоколад също не е забранен, а дори напротив – желано изкушение по време на бременността. Нашата препоръка е за шоколад със стевиола. Препоръчва се и прием на риба като източник на магнезий, но и на така важните Омега-3 мастни киселини. Препоръчително е обаче да избягвате видовете акула, риба меч, скумрия и кефал – при тях нивата на токсините и някои натрупани елементи са по-високи и опасни за майка и бебе.

За повишаване на нивата на цинк е желателно приемане на повече червено месо и бадеми – те са сред най-богатите на този елемент природни дарове. Освен това го откриваме и в млякото и някои видове сирене (чедър, моцарела).

Не забравяйте обаче нещо много важно – дори при балансирано меню може да се получи дефицит, затова е добре да го съчетавате с приемане на витамините отделно в концентрирани дози. 

Автор: Васи Дюлгерова