Билки, подходящи за лятното меню

Обновена: 08.03.2024|
Дървена маса с разнообразие от билки. Пресни билки, сушени билки, окачени или смлени.Билки за отслабване.

Често забравяме за съществуването на билките, докато не се разболеем или докато не решим да приготвим домашен сос или марината. Има обаче няколко билки, които могат да направят лятото по-приятно и прохладно за вас. Освен това, те ще бъдат полезни и за организма ви.

Запознаваме ви с тях!

 

За билките – накратко

Билките са растения, известни със своите лечебни свойства, доказали се през вековете. Те идват от природата и се използват в медицината, ветеринарните науки и природните лекове. Много често намират място в разработката на различни козметични продукти и лекарства, в кулинарията, както и в билколечението.

Някои от билките, които се използват и в наши дни, са популярни още от епохата на Древен Египет и старите китайски и индийски практики. В много източници се твърди, че тракийските земи са били едни от най-богатите на билки земи в тогава известния свят. Така е и до сега – плодородната почва и климатът, както и разнообразният релеф, дават възможност на различни билки да растат и да процъфтяват, развивайки своите полезни свойства. Най-много от тях се съдържат в листата и цветовете им.

Най-важните сред тях са витамините, етеричните масла, алкалоидите и гликозидите.

 

Кои билки се считат за летни?

По правило билките могат да се използват през цялата година – разбира се, в количества, подходящи за вашия организъм.

Има няколко растения обаче, които се считат за летни и тяхната популярност рязко нараства именно през месеците юни, юли и август.

 

Пресен босилек, който може да се използва като подправка на вкусни ястия. Не е сушен, за да се добави към билки.

 

Босилекът, например, е известен като “цар на всички билки и подправки” – и с право. Той има безспорни качества за организма, тъй като е богат на витамини A и K. В него намираме още витамин C и минералите желязо, калций и калий и полезният за целия организъм магнезий. С техните общи сили билката подобрява кръвообращението и регулира нивата на кръвната захар.

Босилекът е и една от билките, които намират приложение в диетиката като източник на фибри. Има и високо съдържание на етерични масла. Това го прави силна болкоуспокояваща и противовъзпалителна билка. Спада в категорията на летните билки, заради действието, което има при умора – успокоява нервната система и ума. Най-често се използва в италианската кухня и при приготвянето на специалитети от нея – паста, пица, ризото.

Лайката е друга билка, която се счита за лятна, макар и да я свързваме главно с приготвянето на чай при болестни състояния. Присъства във всеки дом и расте навсякъде из България. Но макар и дребна на размер, тя далеч не е невзрачна в света на билките.

В крехкото й стебло и малък цвят се крият редица полезни вещества: етерични масла, витамин C, каротин и още много. Едно от най-ценните й качества е, че може да се прилага както външно, така и вътрешно. Влиянието й е положително за множество състояния – от кожни възпаления до болки в ставите, дихателните пътища, стомаха.

 

И още две летни билки

А познавате ли добре кориандъра? Той също влиза в класацията на летните билки заради освежаващите си качества. В него откриваме цели единадесет съединения с етерични масла и редица витамини и минерали. Сред тях са витамин А и витамините от B-групата, K и микроелементите фосфор, калций, магнезий и натрий, желязо и цинк. Освен тях, известната като “китайски магданоз” билка, събира в себе си шест вида полезни за тялото и стомаха киселини. Добавете го към лятното меню, за да нямате проблеми с кожата и зрението, кръвното налягане и лошия холестерол.

Последна, но не и по важност, оставихме ментата – растението, което разхлажда дори само когато уловите аромата му. Тя е и сред най-разпространените билки по нашите ширини, заради непретенциозния си характер. Ментата може да расте навсякъде и има широко приложение и роля за храносмилателната и нервната системи. В билката има успокояващи вещества, които са изключително полезни при стрес и помагат при безсъние. Ако добавите мента при ежедневието си през лятото, ще се чувствате по-свежи, храносмилането им ще се подобри и ще намалите излишните мазнини в тялото си – по съвсем естествен път!

 

Коя билка с какви храни да комбинираме?

 

Видове чай, разположени в насипен вид в малки лъчижки, около чаша горещ чай.

 

Независимо дали сте майстор-кулинар или не, билките са необходимост към всяко ястие, а рядко се среща и чай или заливка без присъствието на поне една билка.

На първо място, препоръчително е билките да преминават възможно най-малка термична обработка, за да запазват полезните си свойства. Изключение е подготовката на чай. При него е важно стриктно да спазвате времето, за което да извършвате процедурата за оптимален ефект върху организма си при приемането му.

Вече споменахме, че босилекът намира място най-вече в италианската кухня, но останалите летни билки по нищо не му отстъпват. Ментата е предпочитано растение за разхлада и въпреки изкушението, е хубаво да не я комбинирате с алкохолни напитки, които да противодействат на качествата й.

Лайката е най-добре да се консумира като чай – топъл или пък студен, домашно приготвен и без захар. Освен това, тъй като е полезна за кожата и косата, винаги можете да я добавите към домашни маски и мазила.

Колкото до кориандъра, той е класическа кулинарна подправка. Най-често ще го срещнете в кърито, редица супи или салати. Добре е да го добавите в самото начало на приготвяне на ястието, за да може да обогати оптимално яденето с аромата и полезните си съставки.

 

Събиране и съхранение на билките

Изключително важно е билките да се събират и съхраняват правилно, за да не губят от полезните си свойства.

Ако решите да ги събирате сами сред природата, е важно да ги проучите предварително много внимателно, тъй като някои от тях имат отровни двойници.

Освен това, те се събират само, когато е абсолютно сухо, за да няма дори естествена роса по листенцата. Колкото до съхранението и употребата им, важно е да не се навлажняват: да се държат на сухо и прохладно място. Само така няма да загубят своите полезни качества преди употреба.

Автор: Васи Дюлгерова

Категории: Хранене и видове храни|Публикувана: 09.08.2019|

Източници

Няма източници

Сподели тази статия, избери платформа!

Блог

Рецепти

49ba106e715c855274a0ed254826b4e3?s=96&d=mm&r=g

Василка Дюлгерова е създател на съдържание в сферата на здравословното хранене, хранителни режими и физическата активност в различни възрасти. Тя е автор на стотици статии с огромна четаемост.

Свързани публикации

Оставете коментар

Обновена: 8 март 2024 в 16:41 | Публикувана: 9 август 2019 в 13:02 | Категория: Хранене и видове храни