Нейно величество храната! Тя носи удоволствие за сетивата, събира ни около масата и доставя на организма полезните вещества, от които се нуждае. Днес ще разгледаме някои от използваните билки в ежедневието, с които подправяме ястията. Повечето от тях са ценени от векове заради вкусовите си качества и полезните свойства. Започваме с:

Вкусният борец за здравето – канелата

Вкусна, сладка и високо ценена, нейната широка употреба се дължи на невероятния вкус и полезните й свойства. Тя се класира на едно от 5-те места за най-препоръчвани подправки в цял свят. Канелата е един от най-концентрираните източници на антиоксиданти и само една лъжичка на ден има здравословно влияние върху организма. Както знаем, точно антиоксидантите забавят процеса на стареене и освобождават тялото от токсините.

Нейните противовъзпалителни свойства я правят пръв приятел с джинджифила. Тази подправка се описва, освен като страхотна храна за мозъка, но и като чудесен начин за подобряване на двигателните функции.

Богатият на витамини корен от джинджифил

Чай от джинджифил с мед и лимон

Джинджифилът е една от най-популярните подправки. Най-широката му употреба е за успокояване на стомаха или при гадене. Прясната подправка крие още благоприятни свойства, а ползите се простират далеч отвъд здравето на храносмилането. Джинджифилът има изключително високо съдържание на витамини, а консумацията му в суров вид носи минерали за организма. Често се приема под формата на чай, спадайки към полезните билки по време на грипни периоди.

Пресният джинджифил съдържа гингерол, на което се дължат и широката гама благоприятни ефекти, включително противовъзпалителните и антиоксидантните свойства. Освен това, подправката може да предпазва от стомашни язви и да се използва при менструални спазми. Тя облекчава гаденето и диарията, а чаят от джинджифил е чудесно решение за облекчаване на симптомите при грип. Коренът оказва влияние върху имунитета, заради съдържанието на витамините В6 и витамин C.

Подправете вкуса на храната с карамфил

Карамфилът е една от различните подправки, направени от сухи цветни пъпки. Те са ценени заради сладкия си и пикантен вкус. Използва се като една от основните съставки в тестените изделия и като подправка в индийската кухня. Но той е нещо повече от ароматна добавка към менюто. Карамфилът има редица ползи за човека, включително подпомагане на здравето на черния дроб, повишаване на имунната функция, стабилизиране на нивата на кръвна захар и стимулирането на здравословното храносмилане.

Карамфилът съдържа фибри, витамини и минерали. Освен невероятен вкус, тази подправка осигурява и други хранителни вещества за организма. Той съдържа манган, който е важен минерал за поддържане на мозъчната функция и изграждане на здрави кости. Именно той осигурява 30% от препоръчителния дневен прием в една чаена лъжичка карамфил (или 2 грама). Карамфилът съдържа и малки количества калций, магнезий и витамин Е. В допълнение към него се съдържа и витамин С, който помага на тялото да неутрализира свободните радикали.

Повечето от ползите му се дължат на естествено съединение, наречено евгенол – естествен антиоксидант, който е 5 пъти по-мощен от витамин Е. Важно уточнение тук е, че в големи количества евгенолът е токсичен. Трябва да се внимава с предозирането с масло от карамфил, защото може да причини увреждане на черния дроб.

С риган храната подправи и за здравето си не мисли

Риганът е една от ценените билки в продължение на хиляди години. Той се използва пресен и сушен, но в естествен вид ароматът и вкусът му са много по-силни.

Двата най-важни компонента на ригана са розаминова киселина и тимол. Те са мощни антиоксидантни съединения, а добавянето им към храната подобрява имунното здраве. Но и не само – риганът съдържа фибри, които оказват голямо влияние върху храносмилателната система, тъй като поддържат здравето на червата и увеличават усвояването на хранителните вещества. Не бива да пропуснем да споменем, че част от състава му са витамини като манган, желязо, калций и витамин К.

Вечнозеленият ароматен розмарин

Розмаринът е част от вечнозелените билки с възхитителен аромат и здравословен ефект. Тя има чудесен вкус и е най-често използвана в средиземноморската кухня. Неслучайно е считана за свещена в римската, гръцката и египетската култура.

Прясната подправка съдържа витамин А, В6, витамин С и други витамини от B групата, като фолат и тиамин. Заема важно място сред билките и заради високото съдържание на фибри и комбинацията от противовъзпалителни свойства. Точно заради тях, тя се използва при проблеми с храносмилането и червата.

Розмаринът е точното лекарство при гадене или разтроен стомах. Може да се консумира под формата чай. Благодарение на полезните си свойства, той увеличава жлъчния поток и подобрява цялостното храносмилане.

Супер подправката куркума

Куркума на прах, разположена в чиния с голяма смесителна лъжица.

Висококачествената, органична куркума е богата на съединение, наречено куркумин. Куркуминът е мощен антиоксидант, който също може да се похвали с дълъг списък с ползи за здравето. Неговата активна съставка е жълтото биоактивно съединение, което придава този специфичен за подправката цвят.

Куркумата се бори с възпаленията и може да помогне на хора, страдащи от ревматични болки. Но тя е най-известна със своите противовъзпалителни свойства. Те са свързани с  подобряване на храносмилането, справянето с автоимунни проблеми с възпалителни странични ефекти и лекуване на чревния тракт.

Пак тези противовъзпалителни свойства се свързват със забавянето на възпалителните процеси при стареене и различни заболявания.

Най-добрият начин куркумата да бъде абсорбирана от тялото е в съчетание с черен пипер. Може да не звучи вкусно, но в някоя пикантна рецепта, заедно с вкусни продукти, комбинацията ще е повече от невероятна.

Градинският чай – суперхрана за ума

Една от най-красивите и полезни билки, които бихте могли да гледате в домашни условия. Тя придава един невероятен завършен вкус на храната. Градинският чай е известен като „суперхрана за ума“, защото усилва паметта. Тя се приема за превенция срещу дегенеративни заболявания като Алцхаймер и Паркинсон.

Тя съдържа витамин К – 2 грама от нея осигуряват 43% от дневната препоръчителна доза за човек. Сред ползите са и нормализирането на нивата на холестерол, заради което е широко използвана подправка. Препоръчва се да се приема по време на менопауза и за подобряване на кръвната захар при хора с диабет. Неоспорими са противовъзпалителните свойства, които се дължат на антиоксидантите в нея.

Автор: Станислава Йорданова