Градинска лобода – 10 здравословни ползи

Обновена: 12.03.2024|
Градинска лобода.

Градинската лобода е растение от семейството на амаранта. Използвано като листен зеленчук – алтернатива на спанака. Някои от популярните имена, под които можете да го срещнете също, са: френски спанак, орач, бяла, зелена, червена лобода и др. Днес ще си говорим за здравословните ползи на това растение, които наподобяват тези на спанака, но в някои случаи могат да бъдат дори по-богати. Продължете да четете, за да разберете повече.

 

  1. Градинската лобода ускорява метаболизма

Протеините, минералите и витамините, на които е богата лободата, могат да подпомогнат всичко, свързано с метаболизма – от хормоналната регулация до ензимните реакции, които са от съществено значение за поддържането на функционирането на тялото. Също така, високите нива на желязо и калций стимулират създаването, кръвообращението и оксигенацията на червените кръвни клетки на тъканите и органите. Така се повишава общата метаболитна ефективност и поддържа тялото здраво.

 

ekzo 02 400
ekzo 02 600
ekzo 02 400
ekzo 02 600
  1. Подпомага храносмилателната система

Подобно на други листни зеленчуци, градинската лобода е много богата на фибри, което е полезно за здравето на храносмилателната система. Фибрите помагат за насърчаване на движението на червата и осигуряват плавното преминаване на храната през храносмилателния тракт. Лободата също така помага при производството на жлъчен сок, който участва в храносмилането и предотвратява различни видове проблеми, като запек. Според някои изследвания, консумацията на спанак може също да намали риска от рак на дебелото черво.

 

  1. Лободата стимулира имунната система

Растението съдържа добро количество витамин С, който, както знаем, е много важен за нашия имунитет и предотвратява различни видове заболявания, причинени от бактерии, вируси и други патогени. Витамин С е силен антиоксидант, който се бори срещу свободните радикали и предпазва от окислително увреждане на здрави клетки.

Освен това витамин С в лободата е много полезен за насърчаване на производството на бели кръвни клетки, което също е важен елемент на имунната система. Така че хапвайте лобода по-често, за да намалите риска от настинка и грип, особено през този сезон.

 

  1. Помага в отслабването

 

Лобода за отслабване. Магнезиево олио за отслабване. Жена, показваща кантар - здравословно отслабване в няколко стъпки. Рибено масло за отслабване.

 

Ако сте на диета, лободата е чудесен избор на храна, защото (пак ще повторим) се състои от голямо количество диетични фибри и е много ниско калорична. Диетичните фибри помагат да поддържаме стомаха си по-сит, за по-дълъг период от време. Така контролираме нуждите да хапваме отново и отново, което е основната причина за затлъстяването.

Освен това лободата може да намали дневния прием на калории, което също помага за поддържане на телесното тегло.

 

  1. Лобода за здрави кости

Растението е изключително богато на различни видове минерали като калций, магнезий, фосфор и манган. Всички те играят важна роля за поддържането на костите ни по-здрави и силни, а също така предотвратява различни видове заболявания като остеопороза. Според изследвания редовната консумация на лобода може да подобри костната плътност и да поддържа костите здрави в напреднала възраст.

 

  1. Намалява риска от анемия

Подобно на всички растения от това семейство, лободата може да направи чудеса за хората, които са изложени на риск от анемия. Желязото в нея помага на тялото да поддържа висок брой на червените кръвни клетки, да поддържа хормоните под контрол, както и нивото на хемоглобина в тялото. Това е особено полезно за жени, които са бременни. Желязото в лободата може да помогне за предотвратяване на невронни увреждания при бебетата.

 

  1. Лобода за здраво сърце

Както споменахме, лободата е съставена от големи количества фибри и е нискокалорична храна, която може да се окаже много полезна за сърцето. Лободата е добър източник на калий. Калият действа като вазодилататор (разширява кръвоносните съдове), за да гарантира, че сърцето функционира правилно. Диетичните фибри изпълняват и функцията за поддържане на достатъчен кръвен поток чрез премахване на излишния холестерол от артериите.

 

  1. Намалява кръвното налягане

Редовната консумация на лобода може да намали кръвното налягане, отново поради наличието на калий. Той намалява напрежението в кръвоносните съдове и помага за плавно преминаване към кръвта през артериите, като по този начин кръвта се движи лесно и кръвното налягане е по-ниско. Като продължение за сърдечното здраве, това помага за предотвратяване на различни видове сърдечно-съдови заболявания, като хипертония, инфаркт, инсулт и др.

 

  1. Лобода за здрави очи

 

Менопауза. Лобода за здрави очи.

 

Лободата съдържа голямо количество каротини и антоцианини, които поддържат очите защитени от въздействието на възрастта и свободните радикали, като предотвратяват дегенерация на макулата. Това може да бъде причинено от различни източници като недостиг на някои витамини и антиоксиданти в диетата.

Лободата е богата на вещества, които могат да предпазят ретината от увреждане на клетъчно ниво.

С напредване на възрастта очите губят и своята острота. Добавянето на лобода към ежедневната ви диета може да бъде чудесен начин да предотвратите честите посещения при офталмолога.

 

  1. Подпомага функцията на бъбреците

Лободата има леко слабително и диуретично действие, което означава, че насърчава уринирането. Това помага за пречистването на бъбреците и бързото отстраняване на токсините, излишните соли, водата и дори мазнини от тялото. Чрез стимулиране на често уриниране можете да гарантирате, че бъбреците ви ще функционират на високо ниво. Същевременно  с консумацията на лобода ще подобрите и здравето на жлъчния мехур.

 

Какво представлява градинската лобода и основни разновидности

След като разбрахте за здравословните й ползи, е хубаво да се информирате и как изглежда растението, за да не го отстраните като досаден плевел. Лободата е едногодишно растение, което обикновено достига между 0,6 и 1,8 м височина, според сорта и почвата. Стъблото е изправено, слабо разклонено, цилиндрично, с жълтеникав или понякога червеникав цвят. Листата са средно големи, със сърцевидна основа. Те са леко кисели на вкус, подобно на спанака.

За да се насладите на перфектните им вкусови качества, трябва да консумирате само малките листа (не по-дълги от 5 см). Лободата цъфти от юли до август с малки цветове, групирани на върха на стъблото. Те са зеленикави или червеникави, до известна степен съвпадащи с цвета на листата на растението, според вида. Срещат се 4 основни вида:

  • Бяла лобода – тя най-често се отглежда в градински условия. Листата са много бледозелени, почти бели.
  • Тъмно червена лобода – по името й можете да разберете, че тя е с червени стъбла и листа.
  • Зелена лободанарича се още гигантска лобода. Тя е с голямо, здраво, разклонено стъбло. Листата й са по-закръглени, по-малко назъбени и по-зелени от тези на белия вид
  • Медена лобода – тази лобода е с меден цвят и се отглежда най-рядко. Почти не се среща по нашите географски ширини.

Която и разновидност да откриете в градината си, можете бързо да си спретнете здравословна супа, витаминозна салата, или да я използвате в пълнежа на кето пай. Да ви е вкусно!

Категории: Хранене и видове храни, Билки и чайове|Публикувана: 18.11.2020|

Източници

Няма източници

Сподели тази статия, избери платформа!

Блог

Рецепти

14634b84e9917b0c4e510b76dd2c8d41?s=96&d=mm&r=g

Кристина Агнер е дългогодишен автор - има написани стотици статии в сферата на алтернативната медицина, биохакинг, здравословно хранене и диети. Продължава да впечатлява с умело перо и остър ум.

Свързани публикации

Един Коментар

  1. Иванка Георгиева 08.06.2023 at 15:18 - Отговор

    Аз ползвам дивата зелена лобуда и правя супа с фиде която те наистина ме засища.Напомнями за Манната с която Бог е хранил евреите

Оставете коментар

Обновена: 12 март 2024 в 16:45 | Публикувана: 18 ноември 2020 в 14:27 | Категория: Хранене и видове храни, Билки и чайове