Здравните ползи от приема на колаген са много – това така важно вещество за нашите стави и кожа. Той отговаря цялостно за по-доброто състояние на опорно-двигателната ни система, но и не само. Дори след десетилетия изследвания, той все още крие тайни. Тези факти пък, които са по-неизвестни за него, разбираме едва, когато тялото ни даде сигнал, че има допълнителна нужда от веществото, което иначе се синтезира естествено до около 25-годишна възраст. Именно затова се фокусираме върху разкриването на най-важните здравни ползи от приема на колаген.

Основни ползи от приема на колаген

От научна гледна точка, здравните ползи от приема на колаген са много повече, отколкото предполагаме. Той е в най-голямо количество в ставите и ставните връзки, но ги откриваме още:

  • в тъканите на червата
  • в ретината на окото
  • в кожата
  • в костната система
  • в зъбите
  • в кръвоносната система
  • в междуклетъчните тъкани

Това го прави изключително важен за цялото тяло. На нас се пада и отговорността да му го набавяме в по-големите количества след 25-годишна възраст. Именно това е моментът, в който естествения синтез на колаген в тялото започва да намалява.

Не бива да забравяме, че има и външни фактори, които влияят на количествата на този протеин в тялото ни, а те са: липсата на достатъчно витамин C, прекалена консумация на захар, както и твърде често и дълго излагане на слънце. Повече за тях сме разказали в статията „Какво е колагенът и защо е важно да си го набавяме“.

Какво се случва, когато приемаме протеина? Здравни ползи от приема на колаген започват да се забелязват относително бързо – в зависимост от това какъв начин на живот водите, разбира се. Първият ефект, който може да забележите, е по-добър метаболизъм в следствие на по-добро състояние на чревните тъкани. В дългосрочен план ще се радвате на видимо по-еластична и красива кожа, без бръчки.

Синтез на колаген

 

Какъв колаген да пия. Ползи от приема на колаген.

 

Синтезът на колаген е процес, който протича в тялото ни още отпреди раждането. Той е много интензивен през детските и юношеските години, за да ни осигури възможността да растем. С него – и много често, с недостига му, се свързват и някои от кожните проблеми, които асоциираме с целулита и стриите.

Като протеин, колагенът има нужда от няколко основни елемента, за да се синтезира, а именно:

  • аминокиселини – пролин, глицин и хидроксипролин
  • витамин C
  • магнезий
  • силиций
  • цинк
  • желязо

Аминокиселините имат важната роля да поставят основата на колагена. След тях идва ролята на витамин C, който разгражда първичното вещество до това, което познаваме като колаген – белтък със структура с тройна спирала. От аминокиселините пролинът отговаря за колагеновите влакна, докато глицинът е основната му част. Любопитен факт е, че тази аминокиселина има и специфичен ефект върху организма ни, свързан с функциите на съня – той подобрява качеството му и спомага за по-бързото възстановяване при натоварване.

Останалите елементи, също като витамин C, имат по-малка или по-голяма роля за синтеза на белтъка и неговия живот в тялото ни. А е факт, че много от тях при стрес и преумора например, могат да станат дефицитни. Затова и здравословното хранене с продукти с високо съдържание на витамини и минерали е изключително важно, за да синтезираме успешно колаген.

Ползи от приема на колаген – защо е важно да наблягаме на него?

Красива и еластична кожа, здрави стави, здрава коса и нокти, но какво още дава колагенът? Истината е, че той е навсякъде в тялото ни – и е протеинът с най-високо съдържание в организма.

На първо място – здрави кости и по-бързо възстановяване при травми. Колагенът има дейно участие при образуването и растежа на костната ни система. Затова и когато нараним тези иначе така солидни части от тялото си, е хубаво да приемаме повече храни с калции, но и витамини и минерали, които подпомагат синтеза на колаген. Пък покрай костите ни, ноктите също се заздравяват от количеството колаген.

Искате да имате добро зрение по-дълго време? Отговорът отново е в здравните ползи от приема на колаген който откриваме и в ретината на окото. Единствено там от цялото ни тяло той има кристална структура.

Храносмилателната система също не е пренебрегната при съдържанието на колаген. Още повече, че той е есенциален за най-важната част от нея – червата. Именно там е важно тъканите да са подвижни и еластични, но и да имат добри възможности за усвояване на полезните вещества. От тук и метаболизмът ни се засилва, когато колагенът е на ниво в него.

А като говорим аз усвояване и пренос на вещества, обезателно е да споменем, че здравните ползи от приема на колаген са свързани и с тъканите, които изграждат кръвоносната система. Оптимално съдържание в организма от колаген значи и по-добър пренос на веществата до всички кътчета на тялото и по-малки рискове от сърдечно-съдови заболявания.

Какъв колаген да пия?

За първи път чувате, че има различни видове колаген? Това изобщо не е за подценяване, защото към момента са открити общо 28 вида от протеина.

На първо място трябва да разберете коя част от организма ви има дефицит на колаген или, съответно, коя система искате да подхраните. За целта, хвърляме светлина върху различните видове от този вид белтък и съответно различните здравни ползи от приема на колаген. Най-често срещани са тип I, тип II, тип III, тип V и X. Най-големи количества в нашето тяло има от типовете I, II и III – oколо 90% от всичкия колаген в него.

  1. Колаген тип I трябва да приемаме, когато искаме по-хубава кожа, по-гъвкави сухожилия, по-здрави кръвоносни съдове. В по-малки количества го откриваме и в тъканите на вътрешните органи и чревните пътища. Този тип колаген е около 60% от цялото количество в тялото ни, затова и най-често изпитваме дефицит именно от него.
  2. Ставните хрущяли пък се поддържат с колаген тип II – в тях той е 90% от съдържащите вещества. Приемаме от този вид колаген, когато имаме болки в тях или при остеоартрит.
  3. Колаген тип III, от друга страна, приемаме за по-еластична кожа, по-здрави нокти и… по-добре функциониращи бели дробове! Именно за тях този тип белтък е най-важен. Нещо повече – при дефицит на колаген тип III се смята, че има и повишен риск от увреждане на кръвоносните съдове.
  4. Колаген тип V (пет) е изключително важен при бременност и съответно – за жените в детеродна възраст. Той участва в изграждането и поддържането на тъканите, които имат общо с плацентата и кръвоснабдяването й след зачеването и до самото раждане на бебчето.

Последен, но не и по важност, е колаген тип X (десет), който е хубаво да приемаме, когато имаме наранени тъкани или кости. Именно той помага на сформирането им поначало и затова има „слепваща функция“ впоследствие през живота ни.

Ползи от приема на колаген – коя е най-усвоимата му форма?Ползи от приема на колаген. Наредени на дървен рафт опаковки с колаген.

Хидролизираният колаген на прах се усвоява най-бързо и качествено от организма. Освен това съдържа осем от деветте основни аминокиселини. Чрез хидролиза структурата на  колагена е раздробена до колагенови пептиди, чиято молекула е много по-малка и по-бързо се абсорбира в тялото. Този процес прави колагена 100% усвоим. Така здравните ползи от прием на колаген, които изброихме по-горе, със сигурност ще влязат в сила за организма ви.

Погрижете се за подвижността и младостта на тялото си навреме, възползвайки се от здравните ползи от приема на колаген.