По-малко от месец остава до смяна на сезона и е важно да се запитаме пият ли се витамини през пролетта, защо са необходими и кои ще са в полза на организма ни. Промените във времето винаги се отразяват и на самите нас. Чувстваме се по-щастливи и енергични, но дали имунната ни система също функционира така добре или трябва да направим нещо, за да й помогнем?

Съществува схващането, че хората трябва да се запасят с витамини през студените зимни дни, но те са необходими и когато времето се затопли и прекарваме все повече време на открито. Да, пролетта е прекрасна, но алергии и настинки дебнат отвсякъде. Ето защо не бива да пренебрегваме ролята на добавките. Днес ще разгледаме кои витамини и защо точно те са ни необходими през пролетта.

 

Пролетта – любимият ни сезон и връзката му със здравето

Всеки сезон се отразява по различен начин на организма ни. Интересното е, че при смяна на сезоните, ретината – вътрешният слой на окото, който се свързва с мозъка чрез зрителния нерв, естествено реагира на първите признаци за промяна в дневната светлина. Тази реакция предизвиква хормонални промени, включително в мелатонинахормон, който влияе върху цикъла на съня и настроението.

По време на късите дни през зимните месеци тялото естествено произвежда повече мелатонин. За хората, склонни към сезонно афективно разстройство, всичкият този мелатонин предизвиква депресия. През пролетта, когато производството на мелатонин намалява, депресията също малко по малко си отива. Има повече дневна светлина, така че хората имат повече енергия и спят по-малко.

Тялото също се възстановява. Желанието за въглехидрати намалява, за сметка на това за тренировки. Докато през есента и зимата сме склонни да напълняваме, през пролетта и лятото се освобождаваме от излишните килограми и токсините. Кожата и косата също изглеждат по-здрави и красиви.

Като цяло пролетта прави чудеса с човешкото здраве, но има ли нещо, което можем да направим, за да подсилим този ефект? Продължете да четете, за да разберете.

 

Пият ли се витамини през пролетта, кои и защо?

Няма правило, което да забранява приемът на витамини през определен сезон, всъщност е препоръчително да се пият целогодишно. Разбира се, хубаво е да се съобразим с нуждите на организма през различните периоди. Така ще сме сигурни, че му даваме всичко необходимо и насърчаваме доброто му здравословно състояние. Пролетта също си има плюсове и минуси, които могат да повлияят на приема на определени витамини. Ето кои са най-подходящи и как помагат:

  • Витамин А

Проучванията показват, че витамин А може да намали риска от рак на кожата, което е само едно от предимствата му, полезни по всяко време от годината. Същевременно витамин А има мощни антиоксидантни свойства и подпомага имунната система и функцията на органите през по-топлите месеци. Той също така помага на кожата да се възстановява.

Прочетете още: 3 храни за здрава и хубава кожа през пролетта.

 

  • Прием на витамин В6 през пролетта

Подобно на другите витамини от група В, витамин В6 поддържа здравето на нервната система, но също така е важен за поддържането на силна имунна система. Той е необходим и за функционирането на много ензими в тялото, за да му помогне да произвежда протеини и нуклеинови киселини. Всичко това може да бъде само от полза за възстановяването на организма след зимните месеци.

Вижте и статията Ползи за кожата на витамините от група В.

 

  • Пият ли се витамини през пролетта: Витамин C

Наред с многото други неща, за които е полезен, витамин С е и антихистамин. С други думи, той може да облекчи някои от симптомите на сенна хрема, особено когато се приема с антиалергични лекарства.

Но първата и най-важна работа на витамин С е да помогне на организма да произвежда колаген и да възстановява увредената тъкан, което е идеално за кожата след студените дни. Тъй като витамин С е и антиоксидант, той помага да се предпази кожата от ултравиолетовите лъчи на слънцето.

Още информация ще откриете и в статията Защо е важно да приемаме колаген заедно с витамин С.

 

  • Прием на витамин D през пролетта

Витамин D е един от малкото витамини, които тялото произвежда. Това е толкова необичайно, че някои специалисти го разглеждат като хормон. Той се синтезира с помощта на слънчевите лъчи. Недостигът му може да доведе до болки в костите и слаби мускули. Въпреки, че през пролетта дните стават по-дълги, тялото още не се е възстановило от последиците на зимата, затова е препоръчително да продължите приема на добавката и през този сезон.

Прочетете и Защо е важно да приемаме заедно витамин D и витамин К2?

 

  • Витамин Е

Подобно на витамин С, витамин Е също може да успокои сенната хрема, с която някои хора се сблъскват през пролетта и дори астмата. Витамин Е има допълнителна полза и от възможността да се използва локално.

Нанасянето му върху кожата, преди да сложите слънцезащитен продукт, може да помогне за предотвратяване на слънчево изгаряне, а ако добавим и витамин C, предпазният ефект е още по-голям.

 

  • Пият ли се комбинирани витамини през пролетта?

 

Пият ли се витамини през пролетта. Хранителните добавки. Дефицити на витамини. 8 от най-добрите добавки за кето диета.

 

Логично ще си зададете въпроса, можете ли да си набавите всичко необходимо чрез мултивитамини? Ако се спрете на  този вариант, имайте предвид, чe диетичните добавки могат да варират в широки граници по отношение на хранителните вещества, които осигуряват, както и дозите им.

Изборът на мултивитамини през пролетта, а и не само, трябва да осигурява не повече от 100% от дневната стойност на всяко хранително вещество. Ако специалист ви предпише доза, по-висока от дневната стойност на определен витамин, съобщете за всички други добавки, които приемате. Така ще избегнете странични ефекти като предозиране и непрепоръчителни комбинации.

Пролетта е като ново начало не само за природата, но и за самите нас. Това е най-подходящото време да насочим вниманието си към един по-здравословен начин на живот.

Сезонните промени – слънцето, по-топлите дни, по-дългите дни, по-хубавото настроение няма как да не ни подтикнат към вътрешна промяна. Както гласи поговорката – здрав дух, в здраво тяло. Първата стъпка е направена, сега е време да подпомогнете втората с подходящи витамини и минерали. Успех!