Трансперсонална психология
През миналия век разбирането за необятността на човешката психика нараства значително, благодарение на зараждането на трансперсоналната психология. Карл Юнг въвежда термина „трансперсонално несъзнавано“ или „колективно несъзнавано“ и концепцията за архетиповете, чрез които то е организирано. С този термин, той разграничава нивото на несъзнаваното на Фройд, където e потиснато психично съдържание от живота на индивида, чрез което той обяснява тревожните разстройства и неврозите. Швейцарският психиатър оказва огромно влияние в методите на психоанализата, открехвайки врата към съществуването на един Всеобхватен Ум. Огромна роля за развитието на трансперсоналната психология изиграва и Станислав Гроф. Подобно на Юнг, той се насочва към този архетипен коридор, в който е скрито хранилището на целия човешки опит. Докато традиционната психотерапия е ограничена единствено до материала от личната биографията на всеки индивид, то моделът на Гроф се простира до трансбиографичното и колективно ниво, включително и перинаталнотото.Перинаталното царство се намира непосредствено под биографичното царство, като включва преживяванията няколко дни или седмици преди и след раждането.Терминът перинатален е съставен от две думи – гръцкият префикс “peri” означава „около” или „близо”, а латинският корен “natalis” – раждане.
Теория за четирите перинатални матрици

Гроф представя концепцията за четири основни перинатални матрици, които формират и структурират психиката на индивида и оказват влияние през целия му живот. Тези четири филтъра са основополагащи и формиращи психиката на личността, а травмите по време на раждането могат да окажат въздействие в бъдеще. Преминаването през четирите базови перинатални матрици е от особено значение за формирането на психологическите основи на бъдещата личност. Този клон на психологията изучава психиката на нероденото дете и изследва обстоятелствата, които са довели до образуването на определени модели в психичния живот на индивида. Според Гроф перинаталният процес надхвърля рамките на биологията и има важни психологически, философски и спиритуални измерения. Той използва методи, с помощта на ЛСД, с които връща пациентите си във вътреутробното им развитие, където да се срещнат отново с травмата си, за да я преодолеят. След забраната на психеделичната терапия, той разработва метод, наречен холотропно дишане, чрез който се разкриват и лекуват травмите от перинаталния период. Гроф отбелязва, че преживяването на травмите и намирането на пълно емоционално освобождаване е основен предшественик на изцелението и интеграцията.Това са базовите матрици, които са във всеки от нас, като в зависимост от обстоятелствата в индивидуалния живот, те се проявяват по различен начин.
Първа перинатална матрица – Амниотичната Вселена

Втора перинатална матрица – Космическо поглъщане
Сред идилията, в която са живеели първите хора, се появява змията, която изкушава Ева да отхапе от плода на познанието и да накара Адам да я последва. Така те познават и обратната страна на монетата и губят своята невинност. Вече раят е изгубен, но те вкусват от познанието. През този период бебето започва да чувства натиск от родилните контракции, но и пътят напред е затворен. До този момент то не е чувствало граници и болка, а блаженство и разтваряне в амниотичната течност. В началото на вътреутробното си развитие бебето се е развивало с главата нагоре, но впоследствие тялото му се преобръща с главата надолу – сега ще трябва да погледне на света от друг ъгъл. Това е моментът, в който невинността трябва да бъде изгубена, за да се познае и другата страна. Ако раждането е преминало усложнено и е имало проблем при втората матрица, то това може да се отпечата в съзнанието като “моделът на жертвата”.Трета перинатална матрица – Смърт и борбата за раждане
Това е периодът, в който, въпреки натиска, който маточните контракции оказват върху бебето, то вижда „светлината в края на тунела“. Биологически това е моментът, в който се случва разширението на цервикса и в детето трябва да се включи инстинктът за оцеляване и борбата за преодоляването на препятствията. При третата матрица се оформя инстинктът за самосъхранение и ако тя е липсвала, например при цезарово сечение, то това ще се прояви в бъдеще като липса на борбеност и воля в индивида. Ако пък родилният процес по време на третата матрица е бил по-труден от нормалното, то това може да създаде у човек чувството за постоянна борба.Четвърта перинатална матрица – Преживяването на смърт и раждане
След огромните усилия и борбата светлината е достигната и освобождението – постигнато.Чрез разграничението в момента на раждането започва и индивидуацията – формирането, диференцирането и психологическото разграничаване на Аз-а.След прерязването на пъпната връв новороденото се осъзнава като отделно и самостоятелно Аз – ражда се дуализма Аз и другите.
Постигането на психологическа цялост

Психологическо прераждане
“В нашата несъзнавана психика съществува компенсиращата тенденция да се създаде символ на цялостната личност в нейното космическо значение. Тези стремежи се реализират в архетипните форми в мита за героя, което, да речем, бихме могли да наблюдаваме без проблеми при всеки процес на индивидуация.”
К. Г. Юнг, “Архетипове и Колективно несъзнавано”
Митът е нещо, което никога не се е случвало, но всъщност става постоянно в нашия живот. След биологичното раждане човек продължава да преповтаря и процесите на вътреутробно развитие и перинаталния опит в своята психика.Зоната на комфорт
Първата матрица представя концепцията за Рая. Плодът е в симбиоза с майката и физически, и духовно. Психологически архетипът на Майката е дълбоко вкорененият стремеж в нас да се стремим към спасение чрез свързването с нещо много по-голямо. Това е споменът за Космическото единство и блаженство в Утробата. В Колективното ни несъзнавано този архетип се проявява в митологиите чрез богините, представящи женското начало, като Божията Майка, Деметра, Изида, Кибела и други. Те представят светлата страна на Ин-аспекта – защитата, подхранването, изобилието, плодовитостта и раждането. Обаче има и обратна страна, която често остава скрита. Виждаме я в архетипа на Тъмните Майки – Лилит или Кали, които са персонифицираните образи на разрушителните енергии и смъртта на Ин-аспекта.В живота на зрелия индивид първата матрица е зоната на комфорт, която в един момент обаче започва да спира развитието и стремежа на човек към израстване, действайки деструктивно.
Екзистенциалната криза

Въпреки че са вкусили от плода на познанието, Адам и Ева не са опитали от Дървото на Живота и останали смъртни. Страхът от смъртта стои на дъното на психичния живот, но всъщност той е пряко свързан със страха от раждане. В действителност двата процеса не са противоположни, а взаимно припокриващи се. Въпреки че тази матрица е най-неприятната, тя е основополагаща за психиката на индивида. Това е преходът към едно различно състояние, което се преживява едновременно като смърт и раждане.Сега житейските обстоятелства “преобръщат” мисленето на човек с “главата надолу”, при което настъпва екзистенциална криза и загубата на смисъл.
“Смърта” на стария Аз и борбата за прераждане
Реално раждането е по-болезненият от двата процеса и изисква огромни усилия и воля за живот. Тази воля трябва да бъде проявена в третата матрица. В митологиите е отразена като пътя на героя, който трябва да прояви кураж и смелост, за да преодолее препятствията и да „спаси“ царството и принцесата от злата прокоба. В този етап се активира Ян-аспектът, в който детето започва да се бори за оцеляването си, преминавайки през тесния път на родовия канал под натиска на контракциите. Ян-аспектът на психиката е необходим за съществуването му във външния свят, за да придобие „инстинкт за оцеляване“. Това е първото житейско изпитание, с което детето се среща и при което разбира, че има само един път – да се родиш. Дори и да иска да се върне в комфорта на утробата, контракциите го избутват напред, при което започва и дилатацията на матката – пътят е отворен.След преживяването на психологическа “смърт” на старата личност и рухване на менталните модели и нагласи, то индивидът осъзнава необходимостта да положи усилия, за да изгради и заяви себе си отново.
“Новораждане”

В края на всяка приказка принцът и принцесата отново се събират заедно, след като са преодолели препятствията. Това е метафора за обединението на двете противоположни части на нашата психика – рационалната и интуитивната половина, което изгражда една цялостна и завършена личност.Когато процесът на индивидуация е завършен и индивидът е постигнал помирението между своите противоположни страни, то тогава става и психологически завършен.
Какво представлява перинаталната психология?
Какво представляват перинаталните матрици?
Какво влияние оказват базовите перинатални матрици?
Оставете коментар