Притаили дъх в очакване на студените дни да отминат, заедно със слънцето днес ще ви зарадваме с идея за риболов през наближаващия уикенд. Точно така – прогнозата за времето се очертава да бъде повече от добра, а изгледите за пикник с пресен улов – идеални.

Приготвили сме ви вкусна и уникална рецепта за пържен шаран на шайби, който да приготвите с естественото масло Гхи. Защо ли? Освен много вкусно, това масло се усвоява напълно от приготвяната храна – тя се напоява с мазнината, която не съдържа и не отделя свободни радикали, както и вредни за тялото елементи.

Именно поради тази причина естествено пречистената мазнина е идеално средство за ястията, които пържим.

 

Рецепта за хрупкав пържен шаран на шайби:

Необходими продукти:

  • един средно голям шаран
  • 5-6 лъжици масло Гхи
  • зелени листа от маруля
  • морков
  • 2 – 3 лимона
  • сол

 

Начините за пържене на шаран са много, предпочитанията на хората – различни. Ние сме решили да ви покажем малко по-различна рецепта, без да използваме брашно за панировката.

За предпочитане е да се използват малки шаранчета или ако рибата е по-голяма – да се нареже на отделни шайби, след като се изчисти добре.

Хубаво е шаранът да бъде пресен – това до голяма степен определя вкуса на рибата.

  1. След като разполагаме с рибата – дали след пресен улов или прясно купена е нужно да се нареже на отделни порции, които осоляваме добре.
  2. Време е да подготвим маринатата. Предлагаме ви тя да бъде възможно най-опростена и здравословна – нужна ни е сол и прясно изцеден лимонов сок, които смесваме в по-широк съд.
  3. Поставяме отделните парчета в нея за около 20 минути, докато се овкуси рибата. По желание може да използвате и друг начин – нарежете парченца лук на лентички, които натепете добре в лимонов сок. След това натрийте рибата с тях.
  4. След като сме мариновали отделните порции шаран, разтапяме няколко супени лъжици, според големината на тигана, масло Гхи и загряваме добре на котлона. Ако мазнината не е достатъчно гореща, рибата ще започне да се накъсва.
  5. Накрая изпържваме до коричка.

 

Важни съвети за добър резултат при готвенето на шаран:

 

Хрупкав шаран на шайби. Здравословни продукти и жена на заден план, избрани за хранителен режим за отслабване. Рецепта за шаран.

 

  • при нареждането на отделните парчета риба в тигана, те трябва да са поставени плътно едно до друго. Това ще направи приготвяния шаран още по-сочен и хрупкав.
  • изпържените парчета не бързайте да поставяте едно върху друго още докато са горещи, не затваряйте и в кутия с капак. Поставете ги в широк съд с хартия, в която да се отдели мазнината и поднесете, докато са топли.
  • Не осолявайте допълнително, преди това задължително опитайте. Възможно е количеството сол в маринатата да е напълно достатъчно.

И за финал – идва ред и на гарнирането. Поставете в по-голяма чиния едно-две листа от маруля, върху които наредете няколко парчета пържен шаран на шайби. Гарнирайте с лимони, нарязани по дължина. Може да добавите и магданоз.

 

Защо шаранът е полезен?

Шаранът в България е разпространен предимно в по-големите реки и язовирите. За негова родина се смята Китай, като още в древността той се е превърнал в любим деликатес на императора. Като известно ястия бързо се разпространява в Азия и цяла Европа. В различните страни получава признание като деликатес на царските дворци и католическите манастири.

Освен с голяма популярност, тази риба се слави и с изключително добри хранителни стойности. Ето и информация за тях на 100 грама:

  • Бeлтъчини – 16 г
  • Maзнини – 5.3 г
  • Bъглexидpaти – 0 г
  • Mинepaлни coли – 1.3 г
  • Boдa – 77.5 гpaмa
  • Kaлopичнocт – 112 kCal

Месото на шарана е известно с високите си стойности на мазнини и белтъци. Още едно предимство е това, че тази риба е с малко кости, месото е крехко и съдържа витамини С, В1, пиpидoкcин, фoлиeвa киceлинa, никoтинoвa киceлинa, пpoвитaмин A и тиaмин.

Хрупкав шаран на шайби.

Елементите, на които е богат шарана са кaлций, кaлий, мaгнeзий, нaтpий, фocфop, xлop, cяpa, жeлязo, цинк, йoд, мeд, мaнгaн, xpoм, флyop, мoлибдeн, кoбaлт, никeл и дp.

Именно поради това богато съдържание на витамини и полезни елементи, рибата е предпочитана в менюто на много хора. Тя е полезна за главния и гръбначния мозък.

Освен това в месото на шарана се съдържа така важният за човешкия организъм витамин В12, който пък от своя страна спомага засинтеза на ДНК и миелин (антиоксидантът, който участва в обмяната на липиди в организма).

Съдържанието на фосфорната киселина в него пък участва в образуването на ензими, които са основни компоненти в клетъчните химични реакции.

Честата консумация на рибата се отразява благоприятно на кожата и лигавиците, оказва влияние на нервната и храносмилателната системи и регулира нивaтa нa кpъвнaтa зaxap.

Богатото съдържание на йод в шарана го прави препоръчителна храна за хората с проблеми на щитовидната жлeзa.

Ако ви е харесала рецептата и желаете да научавате за други подобни здравословни предложения, се присъединете към нашата кухня!

Приятен апетит от екипа на Фор Лайф!