Много вероятно е да има връзка между безсъние и менопауза – жените, които преминават през тази фаза от живота си, изпитват горещи вълни, потене нощем и сърцебиене. Тези признаци се проявяват по всяко време на денонощието, а често това се случва именно вечер и пречи на съня.

В тази статия ще ви разкажем повече за безсънието през периода на менопауза.

 

Каква е връзката между менопауза и безсъние?

Менопаузата е фаза, съпровождана от големи промени в живота на една жена. Тя е причината за изменения в хормоните, физиката и емоционалността. Основанието за тези промени е преустановената функция на яйчниците.

Официално менопаузата настъпва, когато е изминала една година от последната менструация. Периодът преди това се нарича перименопауза, а след – постменопауза.

По време на перименопаузата, яйчниците значително понижават производството на хормони. Най-важните от които са естрогенът –женският полов хормон и прогестеронът, който регулира менструалния цикъл. Поради техния спад в организма започват да се появяват някои от признаците на менопауза, като безсъние (инсомния).

Инсомнията е здравословен проблем, при който човек страда от безсъние. Това включва проблеми със заспиването, будене през нощта и трудности при повторно заспиване.

Жените, които навлизат в менопауза, имат подобни проблеми. Всъщност 61% от тях изпитват някои от признаците на инсомния.

Има три различни фактора, които могат да повлияят на съня по време на менопауза. Нека ги разгледаме подробно.

 

1. Хормонални промени

Както вече споменахме, по време на менопауза нивата на естроген и прогестерон спадат драстично. Прогестеронът е хормон, който частично влияе на съня. Поради това, колкото повече навлизате в менопауза и нивата му в организма спадат, толкова по-трудно ще ви бъде да се наспивате добре.

2. Горещи вълни

Горещите вълни и изпотяването вечер са две от най-често срещаните оплаквания при жените в менопауза. Хормоналният дисбаланс е причината те често да изпитват повишаване и понижаване на телесната температура.

Всъщност за това е частично отговорен и адреналинът, който е причинен от внезапния спад на хормони в организма. Тази химична реакция протича и когато сме подложени на стрес. Възможно е тялото да изпитва затруднение при възстановяването на баланса в енергийните нива и поради това да не заспивате лесно.

3. Медикаменти

Някои лекарства имат странични ефекти, които влияят негативно върху съня. Хубаво е винаги да сме запознати с медикаментите, които приемаме, и как те биха повлияли на съня ни.

 

Кои други фактори могат да причинят безсъние?

Всички сме имали периоди на безсъние и сме наясно колко изтощаващо може да бъде това. Факт е, че при повечето хора има две или три вечери в седмицата, когато изпитват проблеми със съня. Причините могат да бъдат:

  • Стрес

Възможно е да сме стресирани вследствие на случка на работното място или у дома. Много хора не взимат този фактор под внимание, но той е ключов за нашето здраве. Стресът може да повлияе негативно на много процеси в нашето тяло, един от които е сънят.

  • Нарушения на психичното здраве

Ако страдаме от безпокойство, депресия или други подобни състояния, е много вероятно да изпитваме инсомния. Много от тези психични болести имат емоционални симптоми (като паник атаки, сърцебиене или гадене), които се появяват по всяко време на денонощието. Това означава, че те могат да причинят проблеми със съня.

  • Неправилен начин на хранене

Приемът на храна след 20:00 ч затруднява храносмилането и вследствие на това заспиването е по-трудно. Причината е, че след като тялото ни е започнало да произвежда мелатонин (хормон на съня), според биологичния ни часовник всички телесни функции се забавят. Приемането на стимуланти като кафе, зелен чай или алкохол също могат да причинят безсъние.

  • Пътувания по работа

Има професии, при които се налага пътуване със самолет до различни точки на света. Часовата разлика може да повлияе негативно върху режима на съня.

Рискът от проблеми със съня се увеличава и с възрастта, особено ако сме над 60 години. Това се дължи на естествените промени в организма ни.

 

Как се диагностицира безсъние (не само по време на менопауза)?

 

безсъние и менопауза.Портрет на жена, която е замислена за посволени храни при спазването на кето диета. Горещи вълни при менопауза. Телесните мазнини.

 

Като начало личният ви лекар ще иска да се запознае с навиците ви за сън. Това включва кога се събуждате, кога си лягате и дали заспивате веднага. Не е изключено първоначално той да ви помоли да си водите записки за това кога сте се чувствали наспани и кога – не. Също така какви са били причините, ако не сте успели да се наспите през съответната вечер.

Полисомнографията е вид изследване на съня. То представлява многопараметричен тест за установяване на нарушения в съня и сънна апнея.

Вероятно е да ви бъдат назначени и кръвни изследвания, които биха показали, ако причината за безсъние се дължи на някакъв здравословен проблем. В случай, че резултатите са в норма, има центрове, в които специалисти наблюдават цикъла на сън. Те събират информация, която се анализира, и така се стига по-лесно до причината за безсъние.

 

Връзката между менопауза и лечение на безсъние

Ако безсънието е свързано с менопауза, е възможно облекчаване на състоянието чрез балансиране на хормоните. Има няколко начина, чрез които може да се постигне това.

  • Хормонална терапия

Чрез нея се увеличават нивата на естроген (женският полов хормон), тъй като балансът му се нарушава по време на менопауза. Важно е да отбележим, че трябва да се консултирате с лекар, преди да започнете тази терапия. Има риск тя да причини сериозни заболявания като рак на гърдата, ако имате генетично заложени предпоставки за това заболяване.

  • Малки дози противозачатъчни

Ако ги приемате на малки дози, с лекарско предписание, те биха могли да стабилизират хормоните. По този начин могат да се облекчат симптомите на безсъние.

  • Регулирани дози антидепресанти

Медикаменти, които правят положителни промени в химичните реакции в мозъка, могат да подействат добре на съня. Вероятно е обаче от тях да се чувствате отпаднали през деня.

Приемът на мелатонин – хормон на съня, може да помогне да заспиваме по-лесно.

Важно е винаги да се консултираме с лекар, ако решим да приемаме медикаменти, особено сънотворни.

 

Как да облекчим симптомите на безсъние по време на менопауза?

Все още няма универсален лек за инсомния, тъй като причините за нея са многобройни. Има някои начини обаче, които биха могли да ни помогнат да си върнем пълноценния сън.

  • Уютна среда

Често стаята, в която спим, не ни предразполага добре. Има няколко фактора, които влияят на съня: стайна температура, осветление, шум.

Хубаво е да държим спалнята си по-прохладна от останалите стаи в дома ни. Това е така, защото тялото ни навлиза в процес на хибернация (състояние на регулирана хипотермия) под завивките и това ни кара да се отпуснем по-лесно.

Не трябва да има никакви светлини, които да ни разсейват. В това число влизат дигиталните часовници, телефоните и телевизорите. Трябва да премахнем всякакви шумове, които биха ни дразнили, когато се опитваме да заспим.

  • Хранене навреме

Не е добра идея да консумираме трудносмилаеми храни преди лягане. Хубаво е последното ни хранене за деня да бъде 3 часа преди сън. Ако консумираме обилно количество храна преди да си легнем, това може да причини гадене или сърцебиене. Вследствие няма да успеем да заспим.

  • Ограничете лошите навици

Никотинът в цигарите е стимулант, който може да попречи на мозъка ни да влезе във фаза на сън. Затова е хубаво да не пушим точно преди да си легнем.

Алкохолът е седатиф, но неговият ефект не трае дълго. Той ни пречи да навлезем в по-дълбоките фази на съня, когато тялото ни си отпочива най-добре. Избягването на алкохол вечер е силно препоръчително за жените в менопауза.

Важно е да сме информирани, преди да предприемаме каквото и да било лечение за безсъние. Както вече споменахме, то може да бъде предизвикано от симптомите на менопауза.

За да сте наясно с всичко, което се случва през този период с женското тяло, можете да прочетете и статията Менопауза:всичко, което трябва да знаем.