Какво е Айенгар йога и как се практикува?

Обновена: 26.04.2024|
Айенгар йога.

Индийската философия за холистично лечение е в основата на множеството йога стилове, които познаваме днес. Богатството от практики може да затрудни начинаещите в йога да изберат подходящия за тях стил, с който да разгърнат потенциала си. Айенгар йога може да предложи едно меко и в същото време ефективно въведение в света от асани и пранаяма техники.

Какво е Айенгар йога?

Айенгар йога е форма на Хатха йога, която борави с характерните за всички йога стилове дихателни и медитативни практики и физически асани. Различава се от останалите стилове по факта, че цели да адаптира класическите пози така, че да бъдат достъпни за хора с различни здравословни проблеми и физически затруднения.

 

Използват се пропсове и подпори, които позволяват практикуващите да се възползват максимално от ползите на йога сесията и да навлязат в позиции, които иначе не биха били достъпни за тях.

Този йога стил е много по-щадящ и нежен в сравнение с други, които изискват определена физическа подготовка и изградена сила като например Ащанга йога. Въпреки това той не е за подценяване, защото дава шанс за дълбоко навлизане в асаните и за постоянен прогрес във възможностите.

От къде произлиза?

 

Айенгар йога.

 

Името на практика идва от нейния създател Б.К.С. Айенгар. Той е роден в началото на миналия век в Индия и още по време на детството си е изправен пред здравословни предизвикателства, включително заболявания като туберкулоза и малария. Започва да се занимава с йога в тийнейджърските си години под ръководството на своя зет, известния йога учител Кришнамачаря.

В ранните си години на практикуване Айенгар се сблъсква с трудности поради лошото си здраве и първоначално се затруднява с йога. Неговата отдаденост обаче го кара да изследва тънкостите на асаните и тяхното въздействие върху тялото. Собственият му опит го вдъхновява да разработи иновативни методи, за да направи йога достъпна за всички.

През 1966 г. Айенгар публикува своята книга „Светлина върху йога“, която се превръща в основополагащ текст за съвременните йоги по целия свят. Книгата подробно описва над 200 йога пози с подробни инструкции и снимки, което я прави изчерпателно ръководство както за начинаещи, така и за напреднали.

 

3-те основни принципа на Айенгар йога?

 

Айенгар йога.

 

Айенгар йогата се базира на три основни принципа, които оформят нейната уникална същност.

Подравняване

Прецизното подравняване на тялото при изпълнението на асаните е основен принцип на Айенгар Йога.

Практикуващите се фокусират върху правилното анатомично подравняване, като гарантират, че всяка част от тялото е позиционирана по подходящ начин, за да се постигне оптимална стабилност и баланс в позата.

Набляга се на този елемент от изпълнението, за да се предотвратят наранявания, да се насърчи оптималното функциониране на тялото и да се задълбочат ефектите от практиката.

Прецизност

Айенгар йога поставя силен акцент върху вниманието към детайла във всеки аспект на практиката. Това включва подравняването на крайниците, прецизиране на движението във всяка поза и обръщане на специално внимание на фините корекции, които могат да спомогнат за правилното изпълнение на позата.

Използване на подпори

 

Айенгар йога - подпори.

 

Подпори като блокчета, колани, одеяла, специални столове и стенни въжета се използват активно в практиката. Те могат да помогнат за регулиране на позицията на крайниците, поддържане на тялото във всяка асана и разширяване на обхвата на движение. Всичко това помага на практикуващите да постигнат оптимално подравняване, дълбочина и стабилност.

Реквизитите са неразделна част от метода на Айенгар като инструменти за подравняване и усъвършенстване на изпълнението на асаните. Тези помощни средства целят да приспособят практиката към различни типове телосложение, физически способности и ограничения и да адаптират всяка полза към индивидуалните нужди на практикуващите.

Например, поставянето на блокче под ръката при навеждане напред от изправена позиция може да приближи коригира разстоянието до пода и да направи позата по-достъпна за хора с ограничена гъвкавост.

 

Ползи от Айенгар йога

С Айенгар йога практикуващите могат постепенно да подобряват гъвкавостта си, като работят върху разтягане и удължаване на мускулите, сухожилията и връзките. Тя също така помага за изграждане на сила в различни мускулни групи чрез устойчиви пози и правилно подравняване.

Този стил йога включва задържане на пози за по-дълго време, което помага за подобряване на стабилността, баланса и концентрацията. Като поставя акцент на правилното подравняване, практиката помага за поддържане на коректна стойка както по време на сесията, така и в ежедневието и съдейства за намаляване на напрежението в мускулите и ставите.

Заради внимателния си подход Айенгар йога може не само да спомогне предотвратяване на наранявания, но и да служи като допълнения към процесите на рехабилитация, когато се изпълнява под надзора на инструктор.

Често се използва терапевтично за управление или облекчаване на различни здравословни състояния, включително хронична болка, проблеми с гърба, артрит.

Фокусът върху осъзнатото дишане и медитацията насърчават релаксацията и действат за намаляване на стреса. Практиката помага за успокояване на ума и насърчаване на усещането за вътрешен мир и спокойствие, което потенциално може да подобри качеството на съня и работата на когнитивната функция.

 

За кого е предназначена?

 

Айенгар йога.

 

Практиката има систематичен и подробен подход, който я прави особено подходяща за начинаещи в областта на йога. Освен че помага за безопасно изпълнение на асаните, тя може да даде страхотна база от знания за конкретните цели на всяка от позите и начините за подравняване на тялото в нея. Този опит е ценен и трудно може да се набави в по-активните йога стилове като Виняса и Ащанга.

Акцентът върху използването на помощни подпори и на модификации на позите позволява на голяма част от хора с травми, хронични заболявания или физически ограничения да практикуват безопасно.

За да бъде възможно да се съчетае практиката с различните терапевтични нужди, е важно предварително да се консултирате със здравен специалист и да предупредите инструктора за състоянието си. Освен това трябва да бъдете изключително внимателни, да слушате тялото си и да не прекрачвате отвъд границите на неговите възможности в конкретния момент.

Дори за тези, които са физически издържливи или опитни в йога, Айенгар йога е шанс да подобрят представянето си и да задълбочат своята практика. Много спортисти откриват йога и я използват за подобряване на концентрацията, увеличаване на мобилността и възстановяване от травми.

 

Заключение

Айенгар йога е вариация на Хатха йога. За разлика от другите стилове на йога, Айенгар се отличава със своята адаптивност, като цели да направи позите достъпни за хора с различни здравословни проблеми и физически ограничения. Тази адаптация се улеснява с използването на одеяла, колани, столове и други помощни средства.

Практиката е създадена от Б.К.С. Айенгар. В основата си тя въплъщава три основни принципа – подравняване, прецизност и използване на опори.

Ползите от Айенгар йога са многобройни. Тя подобрява гъвкавостта, силата и концентрацията. Терапевтично може да служи като ценен инструмент за управление на здравословни състояния като хронична болка, проблеми с гърба и артрит. Освен това насърчава намаляването на стреса, подобрената когнитивна функция и вътрешното спокойствие чрез работа с дишане и медитация.

Практикуването под ръководство на опитен и квалифициран инструктор по Айенгар йога може да ви помогне да се възползвате максимално от множеството предимства, които този йога стил предлага.

 

Често задавани въпроси

Кой е основоположникът на Айенгар йога?

Името на практика идва от нейния създател Б.К.С. Айенгар. В ранните си години на практикуване той се сблъсква с трудности поради лошото си здраве и първоначално се затруднява с йога. Собственият му опит го вдъхновява да разработи иновативни методи, за да направи йога достъпна за всички.

Кои са трите принципа в Айенгар йога?

Три основни принципа са подравняване на тялото, прецизност в изпълняването на позите и използване на опори за улесняване навлизането в асаните.

Какви са ползите от практиката?

Ползите от Айенгар йога са многобройни. Тя подобрява гъвкавостта, силата и концентрацията. Терапевтично може да служи като ценен инструмент за управление на здравословни състояния като хронична болка, проблеми с гърба и артрит. Освен това насърчава намаляването на стреса, подобрената когнитивна функция и вътрешното спокойствие чрез работа с дишане и медитация.

Категории: Здраве|Публикувана: 20.02.2024|

Сподели тази статия, избери платформа!

Блог

Рецепти

730811db8333e8400e5fcddd2e25fec9?s=96&d=mm&r=g

Йоана Иванова учи "Книгоиздаване" в СУ "Св. Климент Охридски". Писането и четенето са й страст. Интересува се от йога, дихателни практики и грижа за вътрешния и външния баланс.

Свързани публикации

Оставете коментар

Обновена: 26 април 2024 в 12:10 | Публикувана: 20 февруари 2024 в 13:38 | Категория: Здраве