7 вредни навика, които влияят на здравето на сърцето

Обновена: 29.02.2024|
Феромони. Витамини за сърцето. Солта и здравето на сърцето. Съдови усложнения при диабет. Кървене след менопауза.Гладолечение. Магнезий - ползи. жена, коятодържи в ръцете си червено сърце.

Вероятно вече знаете, че следването на здравословна диета и редовните упражнения са важни навици за добро здраве на сърцето. Вероятно обаче не осъзнавате, че има много неща, които може би правите и имат обратен ефект. Има многобройни дейности, на които малко хора обръщат внимание, но те могат да имат отрицателно въздействие върху здравето на сърцето.

Вижте дали притежавате някои от тези често срещани, вредни за сърцето навици? Ако е така, може би е време да направите някои промени.

Седите цял ден

Хората, които водят заседнал начин на живот имат по-висок риск за сърдечно-съдови заболявания, изразяващи се в болка в гърдите или инфаркт. Мускулите изгарят по-малко мазнини, а циркулацията на кръвта се забавя когато стоим в една и съща поза за дълги периоди от време. Това благоприятства мастните киселини по-лесно да запушат кръвоносните съдове на сърцето. Смята се, че тези, които прекарват повече време седнали са склонни два пъти повече да развият сърдечно заболяване в сравнение с тези, които седят по-малко.

Седенето през целия ден е свързано и със сърдечна недостатъчност. Тя се характеризира с намалена сърдечна функция, изразяваща се в нарушена способност на сърцето да изпомпва достатъчно кръв, необходима за поддържане на останалата част от тялото. Седенето в стационарна позиция ежедневно може да повиши риска от високо кръвно налягане и ниски нива на добрия холестерол.

Седенето през целия ден е свързано с натрупването на протеини, известни като тропонини. Клетките на сърдечния мускул освобождават тези протеини, когато са увредени. След проведено проучване е установено, че хората, които седят повече от 10 часа на ден имат наднормени нива на тропонин. Те не са достатъчно високи, за да бъде класифицирано увреждане на ниво сърдечна атака, но хронично повишените нива на тропонина предразполагат към сърдечни проблеми.

chrevno 400
grifonia 600
chrevno 400
grifonia 600

Претоварени сте

Уморен работещ мъж, спящ върху работното си бюро, затрупан от листи и документи.

Ако се чувствате под напрежение дълъг период от време, това наистина може да окаже влияние върху сърцето ви. Нормално е от време на време да изпитвате стрес. Това зависи и от начина, по който вие приемате нещата и до каква степен това афектира състоянието на сърцето. Ако трупате всичко в себе си обаче имате много по-голям риск от проблеми със сърцето. За целта може да се обръщате към практики за облекчаване на стреса като физическа активност, медитация и прекарване на време с приятели. Младите жени все по-трудно се справят с хроничния стрес, което оказва влияние върху здравето им.

Направено е проучване, включващо 500 пациенти с коронарна болест на сърцето, вариращи на възраст между 38 и 79 години. Пациентите били подложени на тестове за физическа и психическа издръжливост, докато сърдечната им дейност била наблюдавана. Теста за психически стрес включвал доброволците да изнесат реч пред малка група за събитие от реалния живот. Докато физическият тест бил проведен на другия ден чрез бягане на пътечка. Експертите търсели най-малката промяна в намаление на притока на кръв към сърцето. Това е често срещано при хора, страдащи от сърдечни заболявания. Учените открили, че има драматични разлики между мъжете и жените по време на теста за психически стрес, особено при тези, които били по-млади. Резултатите показали, че младите жени и жените на средна възраст могат да бъдат изложени на голям риск от висок емоционален стрес поради множеството фактори, с които се сблъскват в ежедневния живот, като брак, кариера, грижа за децата и за застаряващи родители.

Биологията може също да играе роля, в това число преувеличено свиване на периферни или коронарни кръвоносни съдове или склонност към функциониране на абнормни кръвоносни съдове при емоционален стрес. Редовните физически упражнения могат да бъдат най-полезното действие, което можете да се направи, за да се намали нивото на стрес. Доставяйте си удоволствие. Дори и просто да се смеете, отделяйте време за себе си, говорете повече с приятели и любими хора, наслаждавайте се на приятно хоби, дишайте дълбоко – със сигурност ще намерите вашата правилна техника за справяне със стреса.

Не използвате конец за зъби

Млада дама, която чисти зъбите си с конец, облечена в бяла тениска

Конецът за зъби е наистина задължителен и не само за здравето на вашите зъби. Четката за зъби помага за почистване на предната и задна повърхност на емайла. Тя обаче не може да стигне до храната, която остава между зъбите. Когато храната остане между тях може да създаде благоприятна среда за развитие на бактерии, които изяждат емайла и причиняват гниене. Това не само означава по-голям шанс за кариеси, но може да доведе до заболявания на венците, загуба на зъби и дори до сърдечно-съдови проблеми.

Проучване показва, че хората, които са диагностицирани с коронарна болест на сърцето и редовно почистват междузъбните пространства с конец имат по-малко сърдечносъдови усложнения. Това е така, защото бактериите могат да попаднат в кръвния поток и да предизвикат възпаление. Хроничното възпаление също може да предизвика заболявания. Относно бактериите, те могат да се прикрепят към мастната плака в кръвоносните съдове, което усилва възпалителния процес. Този процес може да доведе до инсулт или инфаркт.

Пиете твърде много алкохол

Докато едно питие на ден може да осигури някои ползи за здравето, по-голямо количество започва да действа като отрова. Мъжете, които редовно пият над три алкохолни напитки всеки ден и жените, които консумират поне две напитки на ден, имат по-голям риск от високо кръвно налягане, затлъстяване и инсулт. Алкохолът оказва отрицателно въздействие върху здравето на сърцето. В допълнение предразполага и към повишен риск от увреждане на черния дроб, някои видове рак и депресия. Жените, по-специално, имат по-голям шанс да развият сърдечно заболяване.

Консумацията на алкохол от време на време в умерени количества не носи щети в дългосрочен план. Въпреки това избягвайте прекомерния му прием. Стремете се да ограничите количеството алкохол до едно питие дневно, ако сте жени, и три, ако сте мъже.

Не спите достатъчно

Сърцето трябва да работи усилено цял ден, т.е. 24/7. Ако редовно недоспивате, сърдечносъдовата ви система не е в състояние да получи необходимата почивка, за да функционира така, както трябва. Смята се, че промените, които настъпват по време на сън, като по-ниска сърдечна честота и кръвно налягане, спомагат за подобряване на сърдечно-съдовата система. Без качествена почивка, хроничното лишаване от сън може да доведе до по-високи нива на кортизол и адреналин, в количества подобни на тези, които се отделят при стресова ситуация.

Сънят има много важна роля за психическото и физическо здраве, както и за сърцето. Също така сънят е от съществено значение за лечението и възстановяването на сърцето и кръвоносните съдове. Дефицит на съня се определя като сън траещ по-малко от 6 часа на денонощие. Многобройни изследвания определят връзката между дефицита на сън и по-високия риск от сърдечни заболявания. Хората, които редовно спят по-малко часове имат повишен риск за развитие на коронарна болест на сърцето и инсулт. Спането средно около девет или повече часа на нощ, също има отрицателни ефекти за развитие на коронарна болест на сърцето или инсулт.

Прекалено притеснителни сте

Постоянното безпокойство има същия ефект, който хроничният стрес оказва върху вашето здраве. Той предизвиква освобождаване на хормони, които вредят на общото благосъстояние. Освен това, те повишават кръвното налягане и увеличават риска от развитие на сърдечно заболяване. „Тревогата е като люлеещ се стол, който няма да ви отведе никъде“. За справяне с проблема може да помогнат дейности, като медитацията, дълбокото дишане и други техники за намаляване на стреса.

Социално изолирани сте

Повечето от нас искат да се оттеглят от света понякога, но ако избягвате социалните контакти непрекъснато, това може да повлияе на вашето здраве. Хората, които нямат силна социална мрежа от приятели и семейство, са изложени на по-висок риск от развитие на сърдечни заболявания. Някои изследвания показват, че рискът от самота е дори сравним с риска от тютюнопушене, високо кръвно налягане и висок холестерол.

Смята се, че има няколко причини за това. Хората, които се държат по-социално изолирани, обикновено тренират по-малко, пият и пушат повече. Социалната подкрепа означава да имаш някой, който да те мотивира да излезеш на открито и да се насладиш на физически дейности, да приготвиш по-здравословна храна и както беше споменато по-рано, да облекчиш стреса.

Автор: д-р Невена Миронова

Категории: Здраве|Публикувана: 18.03.2019|

Източници

Няма източници

Сподели тази статия, избери платформа!

Блог

Рецепти

222a3e603678288842db6156b4c2f2bb?s=96&d=mm&r=g

Д-р Миронова е специалист дерматолог. Извършва прегледи, консултации и диагностика на пациенти с кожни заболявания от различно естество, както и поставяне на дермални филъри, ботокс, мезотерапия, скинбустери и плазмолифтинг. Интересите и са насочени в сферата на клиничната и естетична дерматология.

Свързани публикации

Оставете коментар

Обновена: 29 февруари 2024 в 14:25 | Публикувана: 18 март 2019 в 15:17 | Категория: Здраве