В период на настинки и грипни вируси сме подготвили няколко съвета, с които да засилим имунитета си, за да се преборим с вирусите и променливото време.

Често е приемано, че здравословният начин на живот е свързан със скучни привички, които са неприятни и ограничаващи. Всъщност, това съвсем не е така.

Целесъобразният начин на живот не включва единствено храната, която приемаме, а и целия начин на живот, който водим.

Благодарение на правилното разпределение на деня си и грижата за нашето тяло, човек с лекота реализира своите планове, достига своите цели, зарежда се с енергия и е в пълна кондиция със себе си и своите истински възможности.

Но най-вече, за да се чувстваме добре, на първо място трябва да сме здрави. А здравето ни зависи от нашата имунна система.

Вижте няколко съвета как да засилим имунитета си.

 

Имунна система

Доста често говорим за нея, но какво всъщност представлява тя? Всъщност тази система е съвкупност от милиарди биологични структури и процеси в организма, които ни предпазват от различни заболявания.

Колкото повече агенти разпознава тя, толкова шансът да се разболеем е по-малък. Тези агенти се наричат още патогени, които обаче могат много бързо да се адаптират към нашия организъм и еволюират. Това води до заблуждаване на нашата имунна система, която не може да ги разпознае и съответно да ги неутрализира.

Когато нашият организъм отслабне, имунната ни система също отпада и по-този начин вирусните клетки достигат до нас почти безпроблемно. Ето защо е нужно да я поддържаме силна.

При устойчив имунитет човек боледува много по-рядко, бързо преминава през физически неразположения, без да преживява усложнения на болестта.

Точно обратните реакции се наблюдават, ако имунитетът ни е отслабнал. Това може да се случи при рязка промяна на климата за по-дълъг период от време, липса на витамини и важни микроелементи в организма, стрес, силно напрежение и депресии.

Как да засилим имунитета си?

Както споменахме, подготвили сме ви няколко съвета, свързани с целесъобразния начин на живот, които да спомогнат за укрепването на имунната система и общото здравословно състояние на организма.

 

Спортувайте поне 2 пъти в седмицата

 

sportswoman doing stretching exercise

 

За никого не е изненада, че започваме с този съвет. Доказано е, че хората, които регулярно се отдават на физически занимания, боледуват по-рядко.

Те почти не страдат от проблеми, свързани със затлъстяването и не са склонни към натрупване на излишни килограми. Освен това спортистите са устойчиви на заболявания на пикочно-половата и сърдечно-съдовата система.

Двадесетминутна сутрешна разгрявка не би нарушила по никакъв начин сутрешния ни ритъм – тя трябва да се превърне в минимално и задължително раздвижване за деня.

Питате се защо ли? Освен, че ще раздвижи лимфата в тялото, ще започнем деня си с добро настроение, чудесен тонус и дори няма да ни е нужно кафе. Най-големият плюс при сутрешното спортуване е, че една кратка тренировка от 20 минути понижава нивата и синтезирането на хормоните на стреса в кръвта.

Като допълнителен плюс може да отчетем това, че спортът разсейва депресивните мисли, които са често срещани през зимния сезон, и не само. Апатията и безразличието са основните врагове на силния имунитет.

Американски учени са открили, че жените, страдащи от депресия, са обект на промени в имунната система и по-често страдат от вирусни заболявания, за разлика от тези, които се радват на живота.

Приемайте повече витамини

В зимния период плодовете и зеленчуците не са в изобилие. И въпреки това е нужно да се консумират постоянно, тъй като те в голяма степен отговарят за силния имунитет. В дневното меню е задължително да присъстват колкото се може повече плодове и зеленчуци.

Витамините и минералите, които се съдържат в тях помагат не само за укрепването на имунитета, но и регулират дейността на храносмилателния тракт, изчистват червата и спомагат за борбата с мастните натрупвания по тялото.

Употребявайте белтъци

Белтъците помагат на организма да изработва имуноглобини – защитни антитела, повишаващи имунитета.

Ако пренебрегваме месото, рибните продукти, яйцата, млечните продукти, ядките, то така нужните ни защитни антитела няма как да се образуват и по този начин подлагаме организма си на опасност.

Как да засилим имунитета си? С повече чай

 

Teapot and glass cup with blooming tea flower

 

Само си представете – всичко на всичко 5 чаши горещ чай на ден значително могат да укрепнат нашия организъм. Обикновеният черен чай отделя вещества, които повишават активността на кръвните клетки, които отговарят за имунитета на организма.

Разбира се, това важи за качествения естествен чай.

Закалявайте тялото си

От застоялото ни ежедневие не получаваме нищо полезно за тялото, дори напротив. Освен лесното затлъстяване, липсата на естествена светлина за очите и липсата на движение се присъединява и изнежването на организма.

Климатиците създават изкуствени температури, нетипични за конкретните сезони и променят функциите на организма да се климатизира правилно и да се калява. Това допринася за рязкото понижаване на имунитета.

Закаляването на организма е един от големите помощници в цялостното му укрепване. То е хубаво да се започне от ранна детска възраст, но дори и да не сте имали възможност – никога не е късно.

Въздушните бани и водните процедури укрепват нервната система, влияят благоприятно на сърцето и съдовете, нормализират артериалното налягане и обмена на вещества.

Когато и да решите да започнете със закаляване на тялото, започнете постепенно и плавно, защото рязката промяна в температурите на тялото и околната среда могат да предизвикат обратния ефект.

Забавлявайте се повече

 

Business team laughing during meeting

 

Може да ви звучи странно, но искреният смях, веселието и щастливите мигове освобождават излишното напрежение и стреса, които са основни виновници за спадането на имунитета и цялостното отпадане на организма.

Изследвания сочат, че хората, които са заредени с положителни емоции и са настроени положително към света, се разболяват много по-рядко.

Хормонът на щастието елиминира напрежението в организма и го прави по-устойчив на стресови ситуации, но и не само. По този начин се потиска синтезирането на хормоните, които водят до затлъстяване и нервност.

Ограничете или намалете алкохола

Според многобройни изследвания, алкохолът спира работата на белите кръвни клетки, които определят и унищожават инфекциозните клетки и самите вируси. Не забравяйте, че алкохолът е и силно калоричен, ако сте решили да следвате определен хранителен режим.

Не пропускайте нужните часове сън

Добрият сън е един от най-добрите начини да бъдем здрави. Хората, които спят между 7–8 часа на денонощие са много по-продуктивни и тонизирани, от тези, които спят по-малко.

По време на нощния сън в тялото ни се произвеждат ензими, които укрепват имунната система и удължават нашето здраве. Неслучайно, при боледуване, тялото има нужда от повече сън, за да се възстанови и подсили. 

Мийте ръцете си по 2 пъти

Remember to wash their hands

 

Винаги мийте ръцете си със сапун два пъти един след друг.

Учените от Колумбийския университет са установили, че измиването на ръце веднъж почти няма ефект, дори ако хората използват антибактериален сапун. Голяма част от бактериите остават закрепени, а ефектът от измиването се губи.

Възползвайте се от даровете на природата! Освен витамините, които е желателно да приемаме допълнително, за да си набавяме нуждите на организма е хубаво и да помислим и за билки, които са силни и природни имуностимуланти.

Такива са например ехинацея, жен-шен и лимонената трева. Те могат да се приемат под формата на чай или като екстракти, не само за лечение на простудни заболявания, но и за профилактика.

Към тях ще добавим и естествените пробиотици, които увеличават броя на полезните бактерии в тялото. Такива са лук и праз, чесън, артишок и бананите.