Лято, слънце, море… Все хубави фактори, които влияят на кожата и настроението ни през най-чакания сезон от годината! Голяма част от положителното им влияние обаче се дължи на скритите елементи и витамини в микроорганизма – всички съставки, които ни помагат да сме здрави и жизнени. Една от тях е магнезий.

Какво е важно да знаем за магнезия

Познаваме го добре от класните стаи като елемент от рода на металите. Освен това, от десетилетия е известно, че той е ключов фактор за успешното осъществяване на фотосинтезата при растенията.

Той и един от най-важните елементи за човека по редица причини – най-вече що се отнася до метаболизма, нервната и мускулната система. Заедно с тях, той се бори ефективно с най-сериозните и често срещани заболявания на модерното ежедневие – умората и стреса.

В действителност магнезият е четвъртият най-разпространен минерал в клетките след натрия, калия и калция. За организма той е дори още по-важен, защото помага за усвояването на всички тези елементи по-бързо и лесно. Това, от своя страна, води до положителни резултати – по-красива и еластична кожа, по-здрави кости, по-добър метаболизъм.

Магнезий при бременност и кърмене през лятото

Слабо известен факт е, че тялото има нужда от магнезий и за други от основните си функции. Това е от особена важност при бременните жени, кърмачките и възрастите хора – групи, при които е лесно да се установи магнезиев дефицит, тъй като тялото го разпределя и освобождава по-бързо. Това важи с особена сила през лятото.

Не бива да забравяме и за спортистите, които имат активно ежедневие – при тях магнезият се отделя по-бързо заради усилените тренировки и отделянето на повече пот от потните жлези. Още по-голяма е ролята на магнезия, ако високите температури и спортът се комбинират с хранителен режим.

Не на последно място е важно да знаем какви количества магнезий е препоръчително да приемаме. Възрастен човек има нужда от 380 – 400 милиграма магнезий на ден в зависимост от диетата си. При децата това количество е между 40 и 240 милиграма в зависимост от възрастта.

При бременните и кърмачките балансът в организма по правило е крехък. Голяма част от полезните вещества се прехвърлят към плода и кърмата и затова задължително трябва да се консултирате със специалист относно препоръчителната доза за вашия организъм. Това важи с особена сила при бременност през летните месеци.

Къде откриваме магнезий през лятото

Зеленчуци, повечето от които богати на мазнини. Две ръце, които режат авокадо.

Добрите новини са, че магнезият се намира в много храни, които приемаме ежедневно: много зеленчуци (авокадо, спанак и други тъмни листни зеленчуци) и ядки (тиквени семки, бадеми, кедровите ядки, орехи) съдържат магнезий. Изследвания го откриват още в зърнените храни, зелените растения и сушените плодове. При спазване на хранителни режими, е важно да набавяме допълнително в тялото си магнезий, за да не се занижат рязко нивата му в тялото.

Важно е да консумираме избраните за менюто си богати на магнезий продукти възможно най-свежи и пресни (освен тези, при които термичната обработка е задължителна). Така няма да изгубим от състава на така важния елемент в тях.

Магнезий през лятото

Вече споменахме за активното ежедневие и как то влияе на количествата магнезий в организма. Дори да не спортувате обаче, не бива да пренебрегвате всички останали фактори, които водят до дефицит на магнезия в тялото. Това е валидно още повече през лятото.

Високите температури са тези, които най-често свързваме с обезводняване, изгаряне на кожата и косата, недостатъчна хидратация на епидермиса. Повечето от нас обаче не свързват този иначе приятен сезон с опасност от липса на витамини в системата си.

Нарастващите температури често достигат своя пик през юли и се задържат през целия август, понякога дори до септември. Те често водят до дисбаланс на организма – дехидратиране и отделяне на повече пот. Тези две предпоставки, в комбинация със задържане на сол, често водят до здравословни проблеми.

Особено що се отнася до магнезия, дефицитът му през летния сезон в организма води до по-бърза умора и по-трудно справяне с високите температури. Известна е и връзката му с витамин – елементът, който в най-големи количества приемаме от слънцето. Затова и самият факт, че сме изложени под слънчевите лъчи, води до намаляване на магнезия в организма.

При по-ниски нива на елемента в тялото, основните му количества се насочват към нервната система и метаболизма. Така обаче не остава много за кожата – органът, който се оказва изложен на най-сериозна атака от UV лъчите през този сезон. Неговото ежедневно излагане на слънце води до по-бавно възстановяване при дефицит на магнезий.

Връзката между лятото, магнезий и метаболизъм

Млада дама, облечена в бяло. тичаща по плажа, на фона на морето.

Лятото и почивките са известни и с кратките си, но уморителни за организма вируси. Тук отново излиза на преден план магнезият и ролята му за тялото.

Тъй като елементът има ключова роля за правилното функциониране на метаболизма, естествено е при проблеми със стомашно-чревната флора той да излиза на още по-преден план. Той помага за бързото възстановяване на организма след ежегодните вируси през летните сезони.

Освен това влияе положително върху храносмилането на обичайно тежките храни, които приемаме на почивка.

За какво да внимаваме

Магнезият е от елементите, при които няма опасност от предозиране. Затова и не е опасно, ако приемете по-голяма от препоръчителната дневна доза.

Ако обаче поради някаква причина не успявате да си набавите магнезий от естествени източници или искате да вдигнете нивата му в организма, е добре да се обърнете към допълнителни източници.

Изключително подходящо за целта е магнезиевото олио, което бързо и лесно попива в кожата и е лесно за пренасяне. За неговите свойства и предимства четете тук.

Автор: Васи Дюлгерова