Какво представлява Виняса флоу йога?

Обновена: 23.02.2024|

Една от най-нашумелите форми на йога днес е Виняса флоу йога. Тази модерна вариация на древната съвкупност от физически, умствени и духовни дисциплини е пригодена към нуждите на съвременния човек за балансиране на вътрешния и външния свят и успокояване на съзнанието.

 

Какво е Виняса флоу йога?

Виняса йога е стил, който се отличава като динамичен и плавен. Той подчертава връзката между дишане и движение и се отличава с флуидно преминаване от една поза в друга. Може да се срещне и като Виняса флоу или просто Флоу йога.

„Виняса“ може да се преведе като „подреждане на нещо по специален начин“. В контекста на йога се отнася до последователността от пози и прехода между тях, ръководен от дишането.

 

Основни принципи на Виняса йога практиката

Синхронизиране на дишането с движението е много важно във всеки вид йога, включително при Виняса.

Практиката се отличава с непрекъснато движение (флоу) и преливане от една поза в друга. Няма статично задържане на позите, както например в Ин йога и Ресторативна йога.

В основата на Виняса флоу йога е дълбокият акцент върху осъзнаването на дишането, като практикуващите синхронизират дишането си с всяко движение. Съзнателното дишане не само насърчава медитативно състояние, но също така служи като обединяваща нишка през цялата сесия.

Преходите между позите обикновено са свързани с вдишване или издишване, създавайки непрекъсната последователност.

Ключова характеристика на Виняса флоу йога е ангажирането на сърцевината, осигуряваща стабилност и опора за различни пози.

Много класове включват поздрави към слънцето (Surya Namaskar) – поредица от пози, които се преливат заедно и често се използват като загрявка или като основен компонент на практиката.

Ключова характеристика на практиката е ангажирането на ядрото, осигуряващо стабилност и опора за различни пози.

 

Защо да изберете Виняса флоу йога?

За разлика от други йога стилове, Виняса флоу е силно динамична, енергична, предизвикателна и понякога изпотяваща. Затова тя е подходяща за активните хора, които търсят както физическо натоварване, така и възможност за релаксация и справяне със стреса.

Тези често варират по отношение на последователности и пози, затова са подходящи за хора, които държат на креативността и разнообразието за сметка на рутината в спортните дейности.

Ако искате да култивирате по-дълбока връзка между ума и тялото си и обичате да изследвате физическите и менталните си ограничения и да ги предизвиквате, то тази практика е перфектната възможност.

 

Ползи

 

Виняса флоу йога.

 

Виняса флоу йога предлага множество физически, умствени и емоционални ползи.

Широката гама от движения, които практиката включва, ангажират както големи, така и малки мускулни групи, като така укрепват силата в тялото, подобряват координацията и насърчават гъвкавостта. Физическото натоварване, което този йога стил изисква, може да допринесе за управление на теглото и изгаряне на калории.

Виняса флоу йога насърчава правилното подравняване и ангажира основните мускули, което води до подобрена стойка.

Непрекъснатото движение, синхронизирано с дишането, е страхотна сърдечно-съдова тренировка, която помага за добро кръвообращение и поддържане на цялостно сърдечно-съдово здраве.

Фокусът върху умишления контрол на дъха подобрява дихателната функция.

Дълбокото, контролирано дишане може да увеличи капацитета на белите дробове и да подобри оксигенацията на тялото.

Една от най-важните ползи на практиката е намаляването на стреса с помощта на фокус върху дъха и съзнателно движение, както и развиването на по-дълбоко разбиране на физическите усещания и емоции и по-добро осъзнаване на собственото тяло.

Много практикуващи си тръгват ободрени от йога залата, тъй като практиката често повишава енергийните нива. Освен това подобрява когнитивната функция.

 

Емблематични пози на Виняса йога

Ще разгледаме някои от ключовите пози, които често се изпълняват в класовете по Виняса флоу йога.

Гледащо надолу куче (Adho Mukha Svanasana)

Тази асана ангажира цялото тяло, като разтяга гръбначния стълб, подколенните сухожилия и раменете и изгражда сила в ръцете и краката.

За да изпълните тази поза, започнете на ръце и колене, с китки под раменете и колене под бедрата. Повдигнете бедрата си към тавана, изправяйки краката си, образувайки обърната V-образна форма. Натиснете ръцете си силно в постелката и удължете гръбнака си.

Поза дъска (Phalakasana)

Поза дъска, позната и като планк, е асана за укрепване на ядрото, която често се използва като преходна поза. Тя изгражда сила в ръцете, раменете и основните мускули.

Изпълнете, като от позиция за лицеви опори спуснете предмишниците си към постелката, държейки лактите си точно под раменете. Включете сърцевината си, дръжте тялото си в права линия и задръжте позицията.

Чатуранга Дандасана

 

Виняса флоу йога.

 

Чатуранга е предизвикателен, но съществен елемент от преходите на Виняса. Укрепва ръцете и сърцевината, като същевременно подготвя тялото за обърнато нагоре куче или кобра.

Влезте в позата, като от планк преместите тежестта си напред, държейки лактите близо до страните си. Спуснете тялото си на няколко сантиметра над постелката, като поддържате права линия от главата до петите.

Гледащо нагоре куче (Urdhva Mukha Svanasana)

Тази асана включва извиване на гърба, което отваря гърдите и разтяга предната част на тялото. Освен това укрепва ръцете, китките и мускулите на гърба, насърчавайки гъвкавостта.

За да влезете в Гледащо нагоре куче, започнете в Чатуранга и изправете ръцете си, повдигайки гърдите и бедрата си от постелката. Обърнете краката си така, че стъпалата да не са към земята, ангажирайте бедрата си и отворете гърдите си напред.

Воин I (Virabhadrasana I)

 

Виняса флоу йога.

 

Воин I е мощна изправена поза, която изгражда сила в краката и ядрото. Тя също така отваря бедрата и гърдите, насърчавайки чувството за основа и стабилност.

Може да започнете в изправено положение, като пристъпите с единия крак назад и го завъртете леко навън. След това свийте предното коляно, като го държите директно над глезена, и вдигнете ръцете си над главата.

Воин II (Virabhadrasana II)

Тази изправена поза повишава силата и издръжливостта на краката, като същевременно подобрява гъвкавостта на бедрата. Насърчава дълбоко разтягане на ръцете и гърдите.

Обикновено от Воин I се преминава във Воин II, като отворите бедрата и разперите ръце встрани, успоредни на пода. Погледнете над предната ръка и огънете предното коляно.

Поза дърво (Vrksasana)

Поза дърво е балансираща поза, която насърчава стабилността и концентрацията. Укрепва краката и сърцевината, като същевременно подобрява цялостния баланс.

За да изпълните асаната, преместете тежестта на единия крак, поставете стъпалото на другия крак върху вътрешната част на бедрото или прасеца. Съберете длани на гърдите или протегнете ръце над главата, като намерите фокусна точка за баланс.

Триъгълна поза (Trikonasana)

 

Виняса флоу йога.

 

Позата на триъгълника разтяга и укрепва краката, отваря бедрата и удължава гръбнака. Това е универсална поза, която може да бъде интегрирана в последователности на Виняса.

В позата се влиза, като се започне в леко разкрачена позиция с протегнати ръце успоредно на пода. После практикуващият се протяга напред с едната си ръка и я спуска към пищяла или пода, докато другата ръка сочи право нагоре.

 

Заключение

Виняса флоу йога се откроява като жизнен и динамичен стил. Основните принципи на практиката се въртят около непрекъснатото синхронизиране на дишането с движението, подчертавайки дълбоката връзка между ума и тялото.

Този йога стил привлича хора, които търсят предизвикателна и понякога изпотяваща практика. Това го прави особено предпочитан от активни хора, които търсят едновременно физическо натоварване и облекчаване на стреса.

Ползите от Виняса флоу йога обхващат физически, умствени и емоционални измерения. Тя изгражда сила и подобрява координацията и гъвкавостта. Практиката допринася за управление на теглото и изгаряне на калории, като същевременно подобрява стойката.

Преднамереното синхронизиране на дишането с движението служи като сърдечно-съдова тренировка, поддържаща цялостното здраве на сърцето. Освен това фокусът върху контролираното дишане подобрява дихателната функция и увеличава капацитета на белите дробове.

Какво представлява Виняса флоу йога?

Виняса флоу йога е динамичен стил, който подчертава връзката между дишане и движение и се отличава с флуидно преминаване от една поза в друга.

Какви ползи има Виняса флоу йога?

Виняса флоу йога изгражда сила и подобрява координацията и гъвкавостта. Практиката допринася за управление на теглото и изгаряне на калории, като същевременно подобрява стойката и подпомага здравето на сърцето и дихателната функция.

За кого е подходяща практиката?

За разлика от други йога стилове Виняса флоу е силно динамична, енергична, предизвикателна и понякога изпотяваща. Затова тя е подходяща за активните хора, които търсят както физическо натоварване, така и възможност за релаксация и справяне със стреса.

Категории: Здраве|Публикувана: 11.01.2024|

Източници

Няма източници

Сподели тази статия, избери платформа!

Avatar of Йоана Иванова
Йоана Иванова учи "Книгоиздаване" в СУ "Св. Климент Охридски". Писането и четенето са й страст. Интересува се от йога, дихателни практики и грижа за вътрешния и външния баланс.

Блог

Рецепти

Свързани публикации

Оставете коментар

Обновена: 23 февруари 2024 в 10:43 | Публикувана: 11 януари 2024 в 15:04 | Категория: Здраве