Как да тренираме мозъка си – 7 стъпки

Обновена: 06.03.2024|
Тренираме мозъка.

Факт е, че тренираният мозък помни по-добре и мисли по-бързо, а това са безспорни предимства. Въпросът е как да тренираме мозъка си, за да ги постигнем? Преди всичко трябва да сме наясно с функциите и развитието му, както и с основните фактори, които му въздействат.

От тази статия ще научите какви са най-ефективните подходи за влияние върху централната нервна система и как да стимулирате собствената си мозъчна активност.

 

Функции на човешкия мозък

Работата на мозъка се основава на комуникацията между милиарди неврони (нервни клетки), формиращи сложна мрежа. В нея невроните се свързват помежду си чрез синапси – специфични места за контакт между мембраните на две клетки. Предполага се, че общият брой на такива свързвания в мозъка е около 100 трилиона.

Ето какво се случва в един синапс:

stevio 400
multi 600
stevio 400
multi 600
  1. Когато дадена нервна клетка бъде стимулирана, тя генерира електрически импулс, който преминава по нейната дължина.
  2. Щом импулсът достигне до края на най-дългия израстък на клетката, (т.нар. аксон), в синапса се освобождават химически вещества – невротрансмитери. Те прехвърлят сигнала към следващия неврон.
  3. За целта невротрансмитерите се свързват с рецепторите на съседната нервна клетка и стартират в нея нов импулс.

Така мозъкът участва в регулирането на широка гама от функции на организма – физиологични, двигателни, сетивни, когнитивни, емоционални.

Нервните клетки проявяват изключителна пластичност, поддържайки непрекъснат процес на обработка на информация и на приспособяване към многобройните промени в човека и заобикалящата го среда.

Въпреки че науката все още не успява да разкрие всички тайни на сложната мозъчна дейност, напълно ясно е, че тя е решаваща за нашето себеусещане и способността да взаимодействаме със света, който ни заобикаля.

 

Развитие на мозъка

 

Тренираме мозъка.

 

То започва вътреутробно, още в ранната ембрионална фаза и продължава през целия живот на човека.

Развитието на мозъка преминава през множество етапи, които включват:

  • клетъчна диференциация
  • миграция на нервни клетки
  • образуване на връзки между невроните
  • миелинизация (формиране на миелинови обвивки около нервните влакна)
  • елиминиране на ненужните или слабо използваните неврони и редица още процеси

 

В ранното детство мозъкът се усъвършенства много интензивно. С всеки изминат ден нараства комуникацията между различните структури на нервната система, подобрява се обработката на информацията в тях.

През годините на предучилищната и ранната училищна възраст, както и през юношеството стават все по-ефективни процесите на реорганизация и подобряване на нервните връзки.

В зрелостта мозъкът продължава да се приспособява към различни ситуации и да усвоява нови умения. Едва в т.нар. трета възраст се наблюдават сравнително повече неблагоприятни промени в някои мозъчни структури и в техните функции. Например: намаление броя на синапсите, по-бавно провеждане на нервните импулси и други.

Въпреки това доказано е, че и в старостта мозъкът е способен да се приспособява и развива под действието на различни стимули и емоции.

Нови изследвания сочат, че неврогенезата (процесът на образуване на неврони) може да продължи и в напреднала възраст.

Естествено, върху развитието и функциите на човешкия мозък влияние оказват огромен брой фактори – наследственост, начин на хранене, физическа активност, преумора, стрес, социални дейности и други.

Тези фактори са взаимно свързани. Точният механизъм, по който взаимодействат с мозъка (всеки един от тях и всички заедно) не е напълно изяснен и остава предмет на активни проучвания.

 

Можем ли да подсилим мозъка си с подходящи храни?

 

Тренираме мозъка.

 

Нутрициолозите отдавна са отговорили позитивно на този въпрос, но с известна уговорка – нито един продукт сам по себе си не е „чудодеен“. Храненето, което е полезно за мозъка, трябва да бъде елемент от здравословния стил на живот.

Ето храните с доказана подкрепа за здравето на мозъка:

  • Риби. Полезни са мазните риби като сьомга, скумрия, сардини и други. Те са богати на Омега-3 мастни киселини, които активно подсилват паметта и способността на човека да придобива, обработва, запазва и използва информацията от околната среда.
  • Яйца. Изключително необходими са за мозъка и общото здраве. Яйцата съдържат: висококачествени протеини, нужни за изграждане и поддържане на нервните клетки и синапсите; антиоксиданти като лутеин и зеаксантин, които имат защитна роля за мозъчните клетки; холин, витамините В6 и В9, необходими да развитието на мозъка и функционирането на невроните.
  • Орехи и семена. Богати са на мазнини, витамини и антиоксиданти. Орехите допринасят за активното протичане на множество мозъчни процеси.
  • Тъмнозелени зеленчуци. Те са източници на минерали (желязо, калций, магнезий ) и витамини (С, Е, К, В9), които укрепват нервните клетки, намаляват възпалителните процеси и подобряват когнитивните функции.
  • Пълнозърнести храни. Тяхната консумация води до устойчиво и бавно повишаване на глюкоза в кръвта. По тази причина пълнозърнестите храни осигуряват дълготрайно енергия за мозъка. Освен това са богати на желязо, цинк, магнезий и други минерали, както и на витамини, особено от група В. Изброените съставки са изключително необходими за поддържане функцията на нервната система и мозъчния метаболизъм.
  • Тъмен шоколад. Неговите флавоноиди активират циркулацията на кръвта, включително и в областта на мозъка. Освен това консумацията на тъмен шоколад се свързва с повишено усещане за щастие и подобряване на когнитивните функции, особено на паметта и концентрацията.
  • Горски плодове. Те доставят на организма букет от микроелементи, витамини, антоцианини и други антиоксиданти, които пазят нервните клетки от увреждане. Неотдавна експерти от Бостън са доказали, че горските плодове активират в мозъка процес, който изчиства токсините, водещи до отслабване на паметта.

 

Как да тренираме мозъка си – 7 стъпки

 

Тренираме мозъка.

 

Невролози, психиатри и психотерапевти препоръчват различни начини за подобряване на мозъчните функции. Разумно е от тези подходи всеки да си избере методите, които му допадат, за да може да ги прилага редовно и продължително.

Ето седем стъпки как да тренираме мозъка си, водещи до създаване на нови нервни връзки и стимулиране на мозъчната активност:

  1. Наблегнете на четенето, ученето и менталните упражнения. Осигурявайте си всекидневно време за четене на книги, статии и други текстове. Посещавайте обучителни курсове по теми, които ви интересуват. Изучавайте чужд език. Попълвайте кръстословици, редете пъзели, решавайте задачи, участвайте в стратегически игри. Така тренираме мозъка си да бъде гъвкав, подобряваме паметта и логическото си мислене.
  2. Движете се. Физическата активност подобрява кръвообращението, увеличава притока на кислород и хранителни вещества към мозъка. Препоръчително е поне 30 минути дневно да извършвате дейности с умерено телесно натоварване.
  3. Слушайте почесто музика. Тя активира връзките между различни мозъчни области и стимулира творческото мислене. Музиката има силата да успокоява нервната система и да води към релаксация.
  4. Осигурявайте си достатъчно сън и почивка. По този начин ще подобрите кръвообращението в централната нервна система и нейното изчистване от токсини, натрупани през деня. По време на сън нервните клетки се възстановят от дневната си активност и едновременно с това укрепват синаптичните връзки помежду си. Така се подпомага обработката на информацията и когнитивните функции на мозъка.
  5. Научете се да управлявате стреса. Той може да се ограничи чрез медитация, дихателни упражнения, йога и други практики за контролиране на връзките между телесното състояние, емоциите и мисълта.
  6. Избягвайте контакт с токсини, включително никотин, алкохол, и наркотични вещества. Науката е доказала, че те влияят негативно на здравето, водят до зависимост и имат различни неблагоприятни ефекти върху мозъчната дейност.
  7. Бъдете социално активни. Участвайте в общественополезни дейности. Отдавна се знае, че социалната ангажираност мощно стимулира мозъчната активност и подобрява когнитивните функции.

И не забравяйте, че значимите постижения в живота обикновено са резултат от множество малки стъпки, направени в течение на времето. Подобна мисъл е изразил безсмъртният художник Винсент ван Гог в едно от писмата си до своя брат Тео: „Големите неща се правят от поредица малки неща, събрани заедно“.

Кога започва развитието на мозъка?

То започва вътреутробно, още в ранната ембрионална фаза и продължава през целия живот на човека.

Кои храни са полезни за мозъка?

Храните с доказана подкрепа за здравето на мозъка включват риба, орехи и ядки, яйца, тъчен шоколад и др.

Как да тренираме мозъка си?

Наблегнете на четенето, ученето и менталните упражнения, движете се, слушайте по-често музика.

Категории: Здраве, Любопитно|Публикувана: 03.10.2023|

Източници

Няма източници

Сподели тази статия, избери платформа!

Блог

Рецепти

eb22f0b1122125bc6d566cc1bd539054?s=96&d=mm&r=g

Д-р Ваня Шипочлиева, д.м. е завършила медицина във ВМИ гр. София и журналистика в СУ "Св. Климент Охридски". Специалист е по социална медицина и организация на здравеопазването. Защитила е дисертация за ролята на медиите в процеса на здравната реформа. Автор е на стотици публикации в научни и популярни издания.

Свързани публикации

Оставете коментар

Обновена: 6 март 2024 в 09:51 | Публикувана: 3 октомври 2023 в 15:30 | Категория: Здраве, Любопитно