Тъй като есента вече чука на вратата, а както знаем – това е сезонът на гриповете, е хубаво да помислим за засилване на имунитета при деца. Неоспорим факт е, че обикновено децата се разболяват повече, когато отново тръгнат на училище. Като добавим и настоящата обстановка около Covid-19, превенцията е не само препоръчителна, но и задължителна. Отслабената имунна система, особено при децата, оставя тялото уязвимо за почти всеки вид заболяване. Днес ще обясним защо и как да я подсилим при малчуганите.

 

Детската имунна система

Имунната система е защитният механизъм на нашето тяло срещу инфекции и вируси. Децата се разболяват повече, отколкото възрастните, защото имунитетът им не е достатъчно зрял, за да се бори с всички вредни фактори на околната среда. Следователно първите 5 години от живота са много важни за развитието на силна имунна система при децата. Без нея децата постоянно биха се разболявали от различни бактерии и вируси, на които всички сме изложени ежедневно. Постепенното излагане на външни вредители е неизбежно и наложително.

Средата на децата не бива да бъде прекалено стерилна, защото това ще ги изправи пред допълнителен риск от отслабване на имунната защита.

Ето защо е по-добре да дадете на детето малко повече свобода и същевременно да предприемете необходимите мерки за превенция срещу по-сериозни заболявания.

 

Засилване на имунитета при деца – защо сега е моментът?

 

Смути от зеленчуци. Засилване на имунитета при деца.

 

Нека първо обясним защо децата, а и възрастните се разболяват повече през есенния сезон. Редица проучвания показват, че грипният вирус оцелява по-дълго и се разпространява лесно на студен и сух въздух. И тъй като нивата на влажност спадат през по-студените месеци, това създава идеалната среда за грипния вирус. Що се отнася до вирусите на настинка, те се разпространяват чрез пряк контакт. Децата тръгват на училище през есента и са в контакт с други деца. Игрите и докосването на едни и същи предмети в повечето случаи води до предаване на един и същи вирус. Ето защо е необходимо да се спазват някои превантивни мерки, които биха могли да ви помогнат да предотвратите разболяването на детето:

  • Наблегнете на здравословна диета, богата на хранителни вещества, с много сурови зеленчуци и плодове.
  • Осигурете му подходящи условия за качествен сън.
  • Прекарвайте време на чист въздух (поне 3 часа на ден).
  • Следете за спазване на добра лична хигиена. Най-вече редовно миене на ръцете, особено след използване на банята и преди хранене.
  • Дръжте го далеч от места с много хора и болни.
  • Използвайте отделни кърпи и прибори.

Кои са ефективните средства за засилване на имунитета при деца?

След като изяснихме превантивните мерки през есенния сезон, нека да обясним и за най-подходящите начини за засилване на имунитета на деца в момента. Силната имунна система помага на организма да се бори практически с всякакъв вид заболявания. Имайте предвид, че всичко в долния списък е подходящо за деца над 3 години. Ако детето ви е по-малко или има алергии, не забравяйте да се консултирате с педиатър преди да му дадете нещо от предложенията.

  • Бъз

Няма как да не започнем с бъз, защото това е може би най-добрият имуностимулатор.

Екстрактът от бъз е много ефективен в борбата със симптомите на грип и настинка, естествено лекарство е за инфекции на синусите, помага за облекчаване на алергиите.

Може да го предложите като чай, конфитюр или сок. Можете дори да си направите сироп сами. По този начин ще осигурите редовна защита за цялото семейство и ще можете да му добавите допълнителен вкус с канела, лимон или друг допълнителен имуностимулиращ продукт.

  • Витамин C

Всички добре знаем, че витамин С е много важен в профилактика на настинка и грип. Той помага за предпазване от инфекции, намалява възпалението и тежестта на заболяванията. Важно е да отбележим, че за разлика от други витамини, тялото ни не може да съхранява витамин С, което означава, че се нуждаем от свеж запас от него всеки ден (за повече информация относно това можете да прочетете в статията по темата в нашия блог). Не забравяйте да включите зеленчуци и плодове, богати на витамин С, в ежедневното меню на децата си. Освен това е добре да ги разпределите в 2-3 порции на ден. В краен случай използвайте и добавка.

  • Цинк

Със сигурност няма да забравите за цинк при засилване на имунната система, но знаете ли, че също е много важен за повишаване на имунитета? Той помага за защита срещу вируси и бактерии и подкрепя възстановяването на тъканите. Богатата на протеини храна (месо, птици, яйца, морски дарове, бобови растения, ядки и семена) съдържа най-много цинк. Освен това много детски зърнени закуски са обогатени с цинк – проверете етикета на тази, която използвате. Още по темата можете да прочетете в статията Защо е важно да приемаме цинк периодично.

  • Витамин D

Една от основните роли, които витамин D играе в тялото, е да укрепва имунната система. Ето защо се препоръчва приемът му от самото раждане на децата. Човешкото тяло произвежда витамин D, когато е изложено на слънце, така че децата трябва да излизат всеки ден, дори и за малко. Тъй като тялото започва да произвежда по-малко витамин D през есенно-зимния сезон, когато дните са по-кратки и мрачни, препоръчително е да се взима добавка. Обикновено педиатрите препоръчват да се приема витамин D от 2 месеца до 3 години. Ако все още не давате на децата си, е време да започнете.

  • Пробиотик

Може би не знаете, но до 80% от имунните клетки са разположени в храносмилателния тракт. Това прави имунитета много зависим от храносмилателната система. Когато чревната флора е здрава, микробите имат по-малък шанс да се развият. Така че едно от най-важните неща, които трябва да направите, е да оптимизирате здравето на червата. Натуралните пробиотици се намират в пълноценна и ферментирала храна, като кисело зеле, мисо, кисело мляко, кефир, кимчи. Достатъчно е да вкарате в менюто на детето си повече такива храни. Ако желаете, можете да включите и подходящ пробиотик като добавка. Най-добре го изберете с педиатъра.

 

Засилване на имунитета при деца през настъпващата есен

 

Магнезий - ползи. Засилване на имунитета при деца.

 

Децата растат със здрава имунна система, ако:

  • са на добре балансирана диета с пълноценни храни;
  • получават достатъчно сън;
  • прекарват на чист въздух поне 2-3 часа на ден;

Но те се нуждаят от допълнителен тласък на имунната система през сезона на настинките и грипа, за да могат да се борят срещу всички вируси, които се разпространяват във въздуха. Засилването на имунитета при деца можете да осигурите и чрез правилните добавки.

Бъдете здрави,  вие и цялото семейство!