За нуждите на тялото от храна и вода знаем от съвсем малки. Чувствата на жажда и глад се включват винаги, когато енергията на организма започва да се изчерпва. Те са сигнали, с които човек се ражда и живее през целия му житейски път. Но какво се случва с нуждите на тялото от важни микроелементи, които поддържат здравето на всеки орган, тъкан и клетка в сложната човешка система? За тях предварителни сигнали липсват. Често откриваме дадена липса при нарушено здравословно състояние. Всъщност, малките червени лампички в тялото ни се включват често, но ние не сме научени да ги разпознаваме. Натрупването на дадена липса води до проблем, който в повечето случаи не се решава толкова лесно, колкото се задоволява гладът или жаждата. Именно поради тази причина днес сме решили да ви запознаем с различни витамини, минерали и вещества, от които тялото ни има нужда, а именно – витамин А, витамин Д, витамин С, групата на витамин В, цинк, манган, хром, молибден, витамин К, калций, фосфот, магнезий, желязо, мед, селен, йод и лутеин.

За колко от тях знаете по нещо?

Тези важни микроелементи до голяма степен влияят на нашето здраве. Тях може да си набавите чрез най-новия ни продукт Мултивитамини, които са специално създадени, според нуждите на нашето тяло. Цялостният комплекс е разработен на базата на дневните задължителни дози на изброените витамини и минерали за цяла една година. Ето и малко повече информация за тях, за да се запознаете с техните функции и върху кои части или системи от тялото ни се отразява дефицита им.

Витамин А

Своето наименование, този витамин, печели с това, че е първият открит от науката витамин. Той може да бъде набавен по 2 начина – чрез животински продукти, в които ретинолът се съдържа в готов за усвояване вид или чрез приема на растения, които съдържат червени оцветители – каротеноиди, които се превръщат в организма на витамин А. Те са получили своето название от английската дума carrot (в превод морков), тъй като са били открити за първи път именно в морковите.

Защо е важен витамин А?
  •  зрението – на първо място витаминът спомога синтеза на зрителния пигмент на ретината – родопсин. Той отговаря за улавянето на най-слабите светлини и за нощното зрение;
  • Ретинолът участва и в секрецията на слъзните течности в окото, които предотвратяват неговото изсъхване;
  • Намалява риска от развитие на катаракта и забавя процесите на дегенерация на зрителния апарат;
  • Спомага работата на имунната система;
  • Участва в обновяването на кожата;
  • Участва в производството на половите хормони.
При дефицит на витамин А:
  1. Нарушава се работата на почти всички системи в организма. На първо място се отразява на външния вид – кожата става по суха, на лицето и ръцете се появяват бръчки, а в косата – пърхот.
  2. Най-известният признак за дефицит на витамин А се нарича „нощна слепота“, т.е. намаляване на зрението в сумрак или при лоши условия на осветеност. Това състояние е особено опасно за хората, които шофират редовно и през по-голямата част от ежедневието.
  3. Поради влошаване синтеза на слъзна течност се появява усещане за „пясък“ в очите, зачервяване и сърбеж на клепача. Това е т. нар. синдром на сухото око.
  4. При мъжете дефицита на витамин А може да се забележи под формата на отслабване на ерекцията и/или преждевременната еякулация.
  5. Срещат се чести респираторни заболявания.
Витамин D

Той е един от малкото витамини, които човешкият организъм може да синтезира самостоятелно, само благодарение на слънчевата светлина.

Защо е нужен витамин D?
  • Той подкрепя работата на щитовидната жлеза, регулира работата на сърдечно-съдовата, мускулната и храносмилателната системи;
  • Най-важната функция на витамин D – стимулира усвояването на калций и фосфор в червата от постъпващата храна.
  • силна имунна система
При дефицит на витамин D:
  1. Води до постепенно намаляване на плътността на костите – остеопороза. Особено при жените, в организма обмяната на калций се случва по-бързо по време на бременност и кърмене.
  2. Липсата на калций в организма се отразява негативно на функциите на нервните клетки. В тежка форма той предизвиква прекомерна активност  на неврологични рефлекси – изразява се в конвулсии на ръцете и краката, а също и в спазми на ларинкса.
  3. Нормалният баланс на калция в организма отговаря и за работата на сърдечно-съдовата и мускулна системи.

Витамин Е

Витамин е често се нарича „женски витамин“. Той предпазва организма от преждевременно стареене и помага да се роди здраво бебе.

Защо е важен витамин Е?
  • На първо място витамин Е е мощен антиоксидант. Той помага за възстановяване на клетъчните мембрани и предпазва тъканите от вредното действието на свободните радикали, които разрушават клетките на организъм;
  • Витамин Е спомага за подобряване на храненето на кожата и косата, намалява сухотата, укрепва ноктите. Благодарение на това си свойство, той влиза в състава на лечебната и превантивната козметика;
  • Антиоксидантните свойства на витамин  се разглеждат от учените като едно от средствата за профилактика на онкологични заболявания, като например рак на гърдата и на простатата;
  • Витамин Е влияе на съсирването на кръвта, помага за предотвратяване на образуването на кръвни съсиреци, подобрява еластичността на големи и малки съдове, а също и забавя образуването на холестеролни плаки;
  • Той е жизнено необходим за нормалната работа на репродуктивната система. Витамин Е допринася за подобряване на продукцията на сперматозоиди при мъжете, а при жените участва в регулирането на менструалния цикъл и облекчава неприятните симптоми при менопауза.

Витамин Е се натрупва в мастната тъкан и постепенно се изразходва, затова дефицитът му не става видим веднага.

При дефицит на витамин Е:
  1. Основните признаци на недостиг – апатия, суха кожа и чуплива коса и нокти. Освен това, по кожата се появяват малки бръчки и пигментни петна; могат да се появяват или влошават кожни заболявания -например екземи.
  2. Развива се мускулна слабост и намаляване на мускулната маса, сексуалното желание. Възможно е да се появят неврологични симптоми, като усещане за „мравучкане“ и изтръпване на пръстите на ръцете.

Витамин С

Основната функция на витамин С е повишаването устойчивостта на организма към инфекции и защита на стените на кръвоносните съдове от увреждане. Аскорбинова киселина участва в синтеза на колаген – основен строителен материал на съединителната тъкан.

Освен това, аскорбинова киселина помага за усвояването на други важни витамини, минерали и хранителни вещества: фолиева киселина, витамин E, желязо, протеини и въглехидрати.

Защо е нужен витамин С?
  • Витамин С участва в работата на хормоналната система. Това е необходимо, например, за синтеза на хормоните на надбъбречните жлези — кортикостероиди;
  • подпомага имунната система – стимулира синтеза на интерферони — протеини, които се борят в организма с вируси;
  • Витамин С се причислява към силните антиоксиданти, които защитават организмите от свободните радикали, които унищожават клетките.
При дефицит на витамин C:
  1. Острият дефицит на витамин С причинява скорбут: чупливи съдове, поява на кръвоизливи по кожата, кървене на венците и загуба на зъбите. Но ако той все пак постъпва в тялото, но в недостатъчни количества, симптомите не са толкова видни и хората често си ги обясняват със стреса и умората;
  2. При недостиг на аскорбинова киселина кожата придобива матов оттенък и става суха поради недостатъчен синтез на колаген.
  3. Дори и малки травми причиняват силни кръвоизливи и кървене поради повишаване на пропускливостта на съдовите стени.
  4. Характерно е и падането на косата и чупливите нокти. Човек става апатичен и бързо се уморява.

Витамин B

Витамините от група В участват в обмяната на веществата, помагат в работата на нервната и кръвоносната система. От присъствието им също зависи в голяма степен растежа на организма (при децата и подрастващите) и работата на имунната система.

Една малка част от витамините от група В се синтезира в организма, а останалите постъпват заедно с храната. Тъй като витамините от В групата са водоразтворими, те лесно се извеждат от организма. Именно поради това дефицита на В витамини се наблюдава често при хора, съблюдаващи диети бедни на месо, птици, морски продукти, зърнени храни, варива и тестени изделия.

Витамини и от групата B

  • B1 (тиамин) – участва в обмяната на веществата, подкрепя работата на черния дроб, укрепва имунната система и помага на нервната система.
  • В2 (рибофлавин или витамин G в по-стари източници) – влиза в състава на много ензими, участващи в метаболизма и синтеза на хемоглобина; предпазва ретината на окото.
  • B3 (ниацин, никотинова киселина или витамин PP в по-стари източници) – помага в синтеза на АТФ — „енергийни станции“ на човешкото тяло.
  • В5 (пантотенова киселина) – подкрепя дейността на надбъбречните жлези, ускорява разграждането на мазнините, участва в работата на имунната система.
  • В6 (пиридоксин) – подобрява функционирането на черния дроб, нервната система, участва в обновяването на кръвните клетки.
  • В12 – отговорен за растежа на клетките в организма и правилното възпроизвеждане на генетичната информация, предпазва нервната система, участва в процеса на кръвообразуване.
  • В9 (фолиева киселина) – един от основните фактори в процеса на предаване на генетичната информация на бъдещото дете по време на бременността. Витамин В9 участва в производството на червените кръвни клетки. Той подобрява и здравето на мозъка. Изследвания показват, че редовен прием на фолиева киселина може да подобри скоростта на обработка на информация в мозъка и паметта. Липсата на фолиева киселина води до повишена умора, спад в настроението, раздразнителност и загуба на апетит. Ако в храната липсва постоянно, се увеличава риска от развитие на инсулт и някои видове рак. Също така недостигът на витамин В9 води до значително намаляване на производството на сперматозоиди при мъжете, а също и повишава риска от депресия и нарушения на паметта.

Цинк

Цинкът е необходим за функционирането на над 300 различни ензими и играе важна роля в голям брой биологични процеси. Все пак той участва в обмена на въглехидратите и протеините.

Защо е нужен?
  • Цинкът активира работата на имунната система;
  • Една от най-важните негови функции – участва в узряването на сперматозоидите и работата на простатната жлеза. Освен това, цинкът помага в производството на мъжкия хормон тестостерон, хормона на задстомашната жлеза инсулин и хормона на растежа;
  • Поддържа способността на организма да се тълкува и да копира генетична информация;
  • Цинкът регулира дейността на щитовидната жлеза и спомага за преобразуването на хормона тироксин в трийодтиронин – йодирана аминокиселина, която притежава свойството да разлага тялото.
  • Помага за поддържане на здравословен апетит.
При дефицит на цинк:
  1. Дефицит на цинк в детска и юношеска възраст влияе на растежа и забавя половото развитие.
  2. При възрастните, недостигът на цинк води до загуба на апетит, намаляване на вкусовите усещания, развитието на инфекциозни заболявания и влошаване процеса на зарастване на рани, поради намаляване на имунитета.
  3. Наблюдават се симптоми от страна на нервната система – раздразнителност, умора, влошаване на паметта и зрението, депресия.

Селен

Селенът е необходим за пълноценната работа на щитовидната жлеза. Той помага на ензима, отговорен за превръщането на тироксина в биологично активна форма, директно влияеща на обмяната на веществата.

Тироксин увеличава физическата и психическа дейност на човека, помага за растежа и развитието на всички тъкани на организма и дори активира обмяната на веществата и пречи на отлагането на мазнини.

Друга важна функция на селена е поддържане на репродуктивната система на човек в работно състояние. Селенът, заедно с цинка, позволяват на сперматозоидите да поддържат оптимална мобилност.

Всички тези витамини и микроелементи са едва половината от общото съдържание на една кутия Мултивитамини. В следващата статия ще откриете подробна информация и за манган, хром, молибден, витамин К, калций, фосфор, магнезий, желязо, мед, йод и лутеин. Съвкупността от полезните им свойства ще откриете и забележите във вашето тяло и цялостното си усещане още след първата седмица от началото на приема.

Препоръчани продукти