Всички сме чували десетки пъти за холестерола. Много често това естествено вещество от организма е познато само с негативните си страни и т.нар. си лошо влияние. Истината е някъде по средата – и ще ви разкрием както нея, така и какво общо имат с нея така популярните Омега-3 мастни киселини.

Какво представлява холестеролът – накратко

Може да го познавате и под името холестерин, но безспорно холестеролът е едно от най-познатите на човека вещества в тялото. Той принадлежи към рода на липидите – съединения с органичен произход с различна степен на трудност на разграждане в тялото. От тях холестеролът спада към по-трудно разтворимите вещества. Едновременно с това го откриваме навсякъде – във всяка тъкан и орган на човешкото тяло. Той има присъствие и количество дори в кръвната плазма. Ако трябва да го опишем, то за холестерола е най-точно да се каже, че е бяло вещество с висок коефициент на мазност, което не се разтваря във вода. За сметка на това се разгражда изключително ефективно в по-голямата част от органичните съединения в тялото.

Функции на холестерола

Като естествена част от човешкия организъм, холестеролът има определена роля във функциите му. Основна част от тях са свързани със синтеза на вещества и хормони, като:

  • синтеза на различни хормони на надбъбречната жлеза – кортизон, кортикостерон и други.
  • синтеза на тестостерон при мъжете и естроген при жените.
  • синтеза на витамин D.

Това са само малка част от веществата, които действат по определения за тялото ни начин, на които холестеролът влияе.

А около 80% от холестерола в тялото се синтезира естествено.

За „добрия“ холестерол

За повечето хора холестеролът се разделя условно на два основни вида – „добър“ холестерол и „лош“ холестерол.

Добрият холестерол, още познат в науката като HDL-холестерол, има няколко специфични особености. Името му е абревиатура на High Density Lipoprotein. Както се разбира от името му, че той е с висока плътност. Освен това, той има изключително важната способност да „събира“ лошия холестерол в организма.

Тази способност на HDL-холестерола се комбинира много добре с антиоксидантното му действие. Така той намалява оксидацията на клетките от частиците на лошия холестерол.

Като всички антиоксиданти, HDL-холестеролът помага на възпаленията вътре в тялото да отшумят по-бързо. Негов фокус основно са кръвоносните съдове – артериите, вените. Именно там действа той, когато се натрупат плаки и мастни образувания или пък възникне артериално възпаление.

Нещо повече – действието му се изразява колкото в лекуване на всеки отделен кръвоносен съд, толкова и в разширяването на вените на нужните за това места, за да се предотврати така опасната за тялото тромбоза.

Специфики на „лошия“ холестерол

Clogged Artery with platelets and cholesterol plaque, concept for health risk for obesity or dieting and nutrition problems

Колкото и да говорим за положителните качества на HDL-холестерола, също толкова важно е да знаем какви щети може да ни донесе повишаването на количеството на лошия холестерол.

Научното му наименование е LDLхолестерол – от Low Density Lipoprotein. За разлика от добрия холестерол, той има ниска плътност. Основната му функция е да пренася вещества към тъканите и органите. Части от тях обаче могат да се отлагат по стените на кръвоносните съдове и с времето водят до тяхното поетапно стесняване.

LDL частиците на холестерола имат свойството да се окисляват. От това възпаленията в артериите стават по-трудни на лекуване и често пъти той пречи на разширяването на съдовете, когато това е нужно. В допълнение, този тип вещество влияе на образуването на тромби и може да доведе като резултат дори до състояния като инфаркт или инсулт.

Лошият холестерол процъфтява в тялото под влиянието на тютюнопушенето и липсата на движение. Други ключови фактори са неправилната диета и евентуална генетична обремененост.

Норми на холестерола

Балансът между LDL и HDL-холестерола не е лесен за поддържане във времето и се влияе сериозно от много фактори. В най-общ смисъл горни граници за добрия холестерол няма. Така той помага на синтеза на хормоните в най-важните години от живота ни и намалява поетапно към края му.

Измерването се прави по формулата CHOL (общ холестерол)  към HDL. Последният трябва да е под 5. Ако сте здрави и се грижите за тялото си – около 3,5.

На първо място във връзка с това е важно да помним, че с годините процесите в тялото се забавят – включително и най-вече тези на ниво клетки и вещества. Затова и е хубаво с времето да отделяме повече внимание на нивата на холестерола в тялото и да правим периодични изследвания и измервания.

Вече споменахме за това как тялото само осигурява около 80% от холестерола, който е добре да се съдържа в него. Именно затова трябва да внимаваме с храните, които приемаме. Богати на холестерол са храните с животински произход – яйца, месо, мляко, масло, кашкавал, както и пуешкото месо и други.

Именно тук на дневен ред идва…

Връзката между омега-3 мастните киселини и холестерола

От години е доказано, че Омега-3 мастните киселини са от полезните мазнини, които можем да приемаме. Те връщат баланса в тялото между добрия и лошия холестерол и са същински извор на красота и здраве за цялото тяло. Тяхната магия подпомага здравето на цялата сърдечно-съдова система, но и на опорно-двигателния апарат и предотвратява развитието на артрит и остеопороза.

Омега-3 мастните киселини улесняват работата на тялото и:

  • Намаляват рисковете от заболявания на сърцето
  • Намаляват възможността да бъдете засегнати от диабет
  • Помагат на мозъчните функции
  • Помагат при изгарянето на излишни мазнини
  • Лекуват възпаленията по-бързо с антиоксидантното си действие

Храни, богати на Омега-3 мастни киселини са:

  • рибено масло
  • орехи
  • скариди
  • ленено семе

Не прекалявайте с тях обаче – твърди се, че препоръчителният дневен прием на Омега-3 масни киселини е около 1100 мг за жени и около 1600 мг за мъже.

В противен случай ефектите на Омега-3 се обръщат – затруднява се работата на организма, тялото не може да обработи тези макар и полезни мазнини. Първи индикации за това са проблеми с теглото, леност и умора.

Повече за Омега-3 масните киселини, техният прием и функции, не пропускайте да прочетете тук.

Автор: Васи Дюлгерова

Препоръчани продукти