Всички сме чували десетки пъти за холестерол. Много често това естествено вещество от организма е познато само с негативните си страни и т.нар. си лошо влияние. Истината е някъде по средата – и ще ви разкрием както нея, така и какво общо имат с нея така популярните Омега-3 мастни киселини (подробно за тяхното действие можете да прочетете в нашия блог).

 

Връзката между омега-3 мастните киселини и холестерол

 

Омега 3 и холестерол.

 

От години е доказано, че Омега-3 мастните киселини са от полезните мазнини, които можем да приемаме. Те връщат баланса в тялото между добрия и лошия холестерол и са същински извор на красота и здраве за цялото тяло. Тяхната магия подпомага здравето на цялата сърдечно-съдова система, но и на опорно-двигателния апарат и предотвратява развитието на артрит и остеопороза.

Омега-3 мастните киселини улесняват работата на тялото и:

  • Намаляват рисковете от заболявания на сърцето
  • Намаляват възможността да бъдете засегнати от диабет
  • Помагат на мозъчните функции
  • Помагат при изгарянето на излишни мазнини
  • Лекуват възпаленията по-бързо с антиоксидантното си действие

Храни, богати на Омега-3 мастни киселини са:

  • рибено масло
  • орехи
  • скариди
  • ленено семе

Не прекалявайте с тях обаче – твърди се, че препоръчителният дневен прием на Омега-3 масни киселини е около 1100 мг за жени и около 1600 мг за мъже.

В противен случай ефектите на Омега-3 се обръщат – затруднява се работата на организма, тялото не може да обработи тези макар и полезни мазнини. Първи индикации за това са проблеми с теглото, леност и умора.

Повече за Омега-3 масните киселини, техният прием и функции, не пропускайте да прочетете тук.

 

Какво представлява холестеролът – накратко

Може да го познавате и под името холестерин, но безспорно холестеролът е едно от най-познатите на човека вещества в тялото. Той принадлежи към рода на липидите – съединения с органичен произход с различна степен на трудност на разграждане в тялото. От тях холестеролът спада към по-трудно разтворимите вещества. Едновременно с това го откриваме навсякъде – във всяка тъкан и орган на човешкото тяло. Той има присъствие и количество дори в кръвната плазма. Ако трябва да го опишем, то за холестерола е най-точно да се каже, че е бяло вещество с висок коефициент на мазност, което не се разтваря във вода. За сметка на това се разгражда изключително ефективно в по-голямата част от органичните съединения в тялото.

 

Холестерол и неговите функции

Като естествена част от човешкия организъм, холестеролът има определена роля във функциите му. Основна част от тях са свързани със синтеза на вещества и хормони, като:

  • синтеза на различни хормони на надбъбречната жлеза – кортизон, кортикостерон и други.
  • синтеза на тестостерон при мъжете и естроген при жените.
  • синтеза на витамин D.

Това са само малка част от веществата, които действат по определения за тялото ни начин, на които холестеролът влияе.

Около 80% от холестерола в тялото се синтезира естествено.

 

За „добрия“ холестерол

За повечето хора холестеролът се разделя условно на два основни вида – „добър“ холестерол и „лош“ холестерол.

Добрият холестерол, още познат в науката като HDL-холестерол, има няколко специфични особености. Името му е абревиатура на High Density Lipoprotein. Както се разбира от името му, че той е с висока плътност. Освен това, той има изключително важната способност да „събира“ лошия холестерол в организма.

Тази способност на HDL-холестерола се комбинира много добре с антиоксидантното му действие. Така той намалява оксидацията на клетките от частиците на лошия холестерол.

Като всички антиоксиданти, HDL-холестеролът помага на възпаленията вътре в тялото да отшумят по-бързо. Негов фокус основно са кръвоносните съдове – артериите, вените. Именно там действа той, когато се натрупат плаки и мастни образувания или пък възникне артериално възпаление.

Нещо повече – действието му се изразява колкото в лекуване на всеки отделен кръвоносен съд, толкова и в разширяването на вените на нужните за това места, за да се предотврати така опасната за тялото тромбоза.

 

Специфики на „лошия“ холестерол

 

Холестерол.

 

Колкото и да говорим за положителните качества на HDL-холестерола, също толкова важно е да знаем какви щети може да ни донесе повишаването на количеството на лошия холестерол.

Научното му наименование е LDLхолестерол – от Low Density Lipoprotein. За разлика от добрия холестерол, той има ниска плътност. Основната му функция е да пренася вещества към тъканите и органите. Части от тях обаче могат да се отлагат по стените на кръвоносните съдове и с времето водят до тяхното поетапно стесняване.

LDL частиците на холестерола имат свойството да се окисляват. От това възпаленията в артериите стават по-трудни на лекуване и често пъти той пречи на разширяването на съдовете, когато това е нужно. В допълнение, този тип вещество влияе на образуването на тромби и може да доведе като резултат дори до състояния като инфаркт или инсулт.

Лошият холестерол процъфтява в тялото под влиянието на тютюнопушенето и липсата на движение. Други ключови фактори са неправилната диета и евентуална генетична обремененост.

 

Норми на холестерола

Балансът между LDL и HDL-холестерола не е лесен за поддържане във времето и се влияе сериозно от много фактори. В най-общ смисъл горни граници за добрия холестерол няма. Така той помага на синтеза на хормоните в най-важните години от живота ни и намалява поетапно към края му.

Измерването се прави по формулата CHOL (общ холестерол)  към HDL. Последният трябва да е под 5. Ако сте здрави и се грижите за тялото си – около 3,5.

На първо място във връзка с това е важно да помним, че с годините процесите в тялото се забавят – включително и най-вече тези на ниво клетки и вещества. Затова и е хубаво с времето да отделяме повече внимание на нивата на холестерола в тялото и да правим периодични изследвания и измервания.

Вече споменахме за това как тялото само осигурява около 80% от холестерола, който е добре да се съдържа в него. Именно затова трябва да внимаваме с храните, които приемаме. Богати на холестерол са храните с животински произход – яйца, месо, мляко, масло, кашкавал, както и пуешкото месо и други. Съответно, тъй като тялото не произвежда омега-3, е важно да си го набавяме чрез външни източници. Подробно за действието на мастните киселини от рибено масло върху организма ни можете да намерите в блога ни. В повечето случаи, чрез балансирана диета и прием на правилните хранителни добавки можем лесно да задържим нормални нива на холестерола в тялото си.